Vizuál

Vándorolnak a Seuso-kincsek

2018.01.25. 15:15
Ajánlom
Negyedik állomásához ért a Magyar Nemzeti Múzeum Seuso-kincseket bemutató vándorkiállítása. 2018. január 30-tól Kecskeméten a Cifrapalotában lehet megtekinteni a késő római császárkor egyik legjelentősebb ezüstkincsét.

Székesfehérvár, Zalaegerszeg és Kaposvár után, az országos körút negyedik állomásához érkezett a tárlat. Legutóbbi kiállítási helyén, a kaposvári Rippl-Rónai Múzeumban látogatói rekordot döntött a vasárnap zárult Seuso-vándorkiállítása. Az intézmény történetében még nem fordult elő, hogy ilyen rövid idő alatt 22 ezer 300-an tekintettek volna meg egy tárlatot - tájékoztatta a polgármesteri hivatal az MTI-t.

A Seuso-kincs

A Seuso-kincs (Fotó/Forrás: Dabasi Andras Kardos Judit)

A Seuso-kincs ezüstedényei minden bizonnyal saját koruk művészetének is csúcsdarabjai. Ez a különleges eszmei és anyagi értékkel bíró műtárgyegyüttes, mielőtt a Magyar Nemzeti Múzeumban elfoglalná a helyét hat vidéki múzeumban is bemutatkozik.

2018. január 30-tól 2018. február 18-ig Kecskeméten a Cifrapalotában tekinthető meg.

A 14 nagyméretű ezüstedény össztömege 68,5 kg. Az ezüstműves remekművek saját korukban összesen 2040 solidust érhetettek. Ez azért is meghökkentő, mivel a 4. században egyetlen solidusból 350 liter búzát vagy 109 liter bort lehetett vásárolni! A Seuso-kincset két, ételek tálalására szolgáló nagyméretű lapos tál, két további tálaló és valószínűleg dísztálként is használt tál, egy mosdáshoz használt mély tál és két hozzá tartozó, geometrikus díszítésű kancsó, továbbá egy dionüszoszi ábrázolásokkal, egy állatalakokkal és egy görög mitológiai ábrázolással díszített kancsó alkotja. Két vödör, egy illatszeres tégelyek tárolására szolgáló doboz, valamint egy amfora is része az együttesnek.

Seuso-kincs Meleadros tál

Seuso-kincs Meleadros tál (Fotó/Forrás: Dabasi Andras Kardos Judit / Magyar Nemzeti Múzeum)

A kincseket a 4. század utolsó évtizedeiben vagy az 5. század elején rejthették el,

 feltehetően egy háború elől menekülve. Az ezüstedényeket egy rézüstben helyezték el úgy, hogy a nagy tálakat az üst aljába, lefelé fordítva egymásra, majd a kisebb edényeket a tetejükre fektették.

A római császárkor késői szakaszából (4. ˗ 5. század) származó kincslelet nevét az úgynevezett Seuso-tál feliratán megnevezett tulajdonosáról, Seusóról kapta, aki a Római Birodalom latin és görög kultúrán nevelkedett gazdag elitjéhez tartozott. Nevét más történeti forrás nem őrizte meg, de elképzelhető, hogy a hivatali apparátus tagjaként vagy a hadsereg tisztjeként császári szolgálatban állt. 

Családjának vagyonához nemcsak ezüstedények, hanem egy Balaton környékén fekvőnagybirtok és villa is hozzátartozhatott.

A késő császárkorból ismert mintegy harminc, lakoma-készlet darabjait is tartalmazó nemesfém kincslelet között a Seuso-kincs mind művészi, mind anyagi értékét tekintve kiemelkedő helyet foglal el. A kiállításon bemutatott ezüstkészlet össztömegével a fennmaradt késő császárkori ezüst ötvösművészeti kincsleletek között a legértékesebbnek számít.

A Seuso-kincset az 1970-es években találták meg a Balatonhoz közeli Kőszárhegy környékén. A rendelkezésre álló adatok szerint a leletet az 1970-es években egy fiatalember találta, azonban hivatalos bejelentést nem tett: feltételezhető, hogy a kincs darabjait az illegális műkincspiacon kívánta értékesíteni. Bizonyíték ezekre azonban nincs, mivel a megtaláló gyilkosság áldozata lett. A műkincs-együttesnek ezután nyoma veszett, majd a műkincspiacon bukkant fel. A rendelkezése álló információk alapján a 15 ma is ismert darabot a 80-as években vásárolta meg egy befektetőcsoport.

Amphora

Amphora (Fotó/Forrás: Dabasi Andras Kardos Judit / Magyar Nemzeti Múzeum)

A kincset egy angol konzorcium egy 1990-es New York-i árverésen kívánta értékesíteni, mai értékén számítva mintegy 100 millió eurós kikiáltási áron, ennek az összegnek a többszöröséért. A magyar állam sosem mondott le tulajdonjogáról, és hogy visszaszerezze az ezüsttárgyakat. Több éven át tartó sikeres tárgyalássorozat eredményeképpen 2014-ben és 2017-ben hazatérhetett a kincs jelenleg ismert 15 darabja. Három évvel ezelőtt 15 millió euró, legutóbb pedig a leletegyüttes még értékesebb darabjai esetében 28 millió euró kompenzációs díjat fizetett. 

A vándorkiállítás hat helyszínén a különleges értékű kincslelet mellett minden településen megismerhetünk egy-egy kiállított anyagot, amely az adott múzeumhoz, területhez kapcsolódik. Kecskeméten szintén a Cifrapalotában tekinthetik meg a Seuso-kincs korszakához illeszkedő, kéthelyi leletet: a szabadszállási üvegpoharat, valamint a frissen, Mercedes-ásatásokon feltárt hunvezér síranyagát.

A Seuso-kincs vándorkiállítás helyszínei és időpontjai:

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum

2017. október 29. – november 19.

Zalaegerszeg, Göcseji Múzeum

2017. november 28. – december 17.

Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum

2017. december 29. – 2018. január 21.

Kecskemét, Katona József Múzeum

2018. január 30. – február 18.

Miskolc, Herman Ottó Múzeum

2018. február 27. – március 18.

Nyíregyháza, Jósa András Múzeum

2018. március 27. – április 15.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.