Vizuál

Vasarely pedig menjen haza!

2012.04.26. 08:17
Ajánlom
A Trafó Galéria Vasarely Go Home című kiállítását még a hét végéig, április 29-ig lehet megnézni - és nézzük is meg: Andreas Fogarasi dokumentumfilmje és installációja a magyar neoavantgárd egyik fontos eseményét, Major János egyszemélyes tiltakozó akcióját járja körül a Műcsarnok 1969-es Vasarely-kiállításának megnyitóján.

A Vasarely-retrospektív az absztrakt művészet első "hivatalos" (vagyis hivatalosan elfogadott) kirakatszerű bemutatkozása, így a tiltott kategóriába sorolt neoavantgárd művészek számára egy kifejezetten visszatetsző esemény volt.  A normalizációs kultúrpolitika a magyar származású, külföldön befutott művészek felé nyitott - az így összeállított tárlaton Major egy kis feliratot mutatott fel a tömegben barátainak, amin a "Vasarely Go Home" szöveg állt.

A trafós kiállítás a második bemutatkozása Andreas Fogarasi projektjének - Trafó Galéria kurátora, Fenyvesi Áron az eredeti kiállítást Madridból, a Reina Sofía Múzeumból hívta meg, mert úgy gondolta, hogy a specifikusan magyar témával foglalkozó témát be kell mutatni itthon is. "A hatvanas évek végi magyar kultúrpolitika és a budapesti neoavantgárd művészeti szcéna kérdéseivel és problémáival különösen fontos foglalkoznunk. Erről a korszakról a fiatalabb generáció csak meglepően keveset tud - azt is főleg elmesélések alapján - mivel kevés az igazán informatív és összefoglaló kiadvány a témában. A kiállítás tematizálja azt is, hogy a közelmúlt művészetét mennyire mások személyes emlékezetének szűrőjen keresztül látjuk, és így próbáljuk meg feldolgozni az ellentmondásos eseményeket. Fogarasi műve plasztikussá teszi, hogy a Vasarely-kiállítás szerepe sem egyértelmű a magyar művészettörténetben és Major akciója és életműve is felvet egy sor értelmezési kérdést az irónia fogalma kapcsán. A Vasarely Go Home probléma érzékenyen taglalja ezeket a kérdéseket - ezért tartom nagyon fontosnak, hogy a magyar közönség is első kézből találkozhasson a művel."

A Trafóban az eredetihez képest egy kisebb térbe került az installáció és a kiállítás magja, a dokumentumfilm, amit "...Fogarasi különböző szemtanúkkal, a hatvanas években fontos művészekkel és művészettörténészekkel készített - ez a Vasarely-kiállítást és a Major-akciót is elemzi. Ezenkívül András létrehozott egy installációs elemekből álló halmazt - itt másfél méter magas márványtáblák láthatók, amiken archív felvételek vannak a megnyitóról. Ezáltal az installációs közeg által idéződik meg a tér, amiben az egyébként semmilyen módon nem dokumentált Major-akciót elképzelhetjük. Egy olyan dologról van szó ugyanis, ami csak az emberek emlékezetében létezik. Fogarasi márvány-installációi pedig tulajdonképpen funkció nélküli, de reprezentatív emlékművekké válnak a térben, vagy még inkább talán sírkövekké, amikkel Major János is sokat foglalkozott."

A filmben szerepel Perneczky Géza, Beke László, Szentjóby Tamás, Keserü Ilona, Pauer Gyula, Bereczky Loránd, Maurer Dóra, Passuth Krisztina és Bak Imre.

Fenyvesi Áronnal a Trafó Galéria előző kiállításáról is beszélgettünk, az interjút itt lehet elolvasni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál képregény

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.
Vizuál gyász

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Vizuál magazin

Nem szelfi

Nem minden önarckép szelfi, de minden szelfi önarckép.
Vizuál galéria

Ez a kedvenc pályázatunk egy „zöld”, környezetbarát Notre Dame megépítésére

Futurisztikus üvegtorony, napenergia és városi farm a rászorulóknak – ilyen lehetne a Notre Dame egy, az újjáépítésre pályázó mérnöki iroda szerint.
Vizuál magazin

Hitchcocknak köszönhetjük a Que sera serát

A napokban elhunyt Doris Day ikonikusá vált dala eredetileg Az ember, aki túl sokat tudott című film betétdala volt. A számot mindenki ismeri, – itthon Ahogy lesz, úgy lesz címmel Koncz Zsuzsa is énekelte – a háttértörténetéről azonban kevesen tudnak.