Vizuál

Vasárnap zár a Toulouse-Lautrec kiállítás

2014.08.22. 13:18
Ajánlom
Augusztus 24-ig látogatható a Toulouse-Lautrec világa című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban; a francia festő születésének 150. évfordulója alkalmából, április végén nyílt tárlatot eddig több mint 90 ezren látták.

A kiállítás különlegessége, hogy a budapesti Lautrec-gyűjtemény ilyen nagyságú szegmense - mintegy százhetven mű - eddig egyetlen alkalommal, 1964-ben volt látható a Szépművészetiben - adta közre  a múzeum.

A tárlaton Toulouse-Lautrec művein és korabeli fotókon túl a korszak Párizsát olyan kuriózumok keltik életre, mint azok az 1900 körül született mozgófilmek és hangfelvételek, amelyeken Lautrec műveinek szereplői tűnnek fel. A francia alkotó életének utolsó tíz évében készített litográfiákat a múzeum birtokában lévő olajfestménye, az Ezek a hölgyek az ebédlőben című kép egészíti ki.

A Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteménye több mint százezer alkotást őriz, köztük számos művész szinte teljes grafikai életművébe betekintést enged, így Lautrecébe is. A francia művész itt található műveinek mintegy kétharmada kivételesen rövid idő alatt, nem sokkal a művész halála után, az 1910-es évek első felében vásárlások és adományozások révén került az intézménybe.

Lautrectől közel 240 művet őriz a múzeum - ehhez foghatóan gazdag állománnyal a világon csak igen kevés gyűjtemény rendelkezik. A Szépművészeti Grafikai Gyűjteményének kollekciója lehetővé teszi Toulouse-Lautrec grafikai munkásságának átfogó áttekintését, mind a funkció (plakátok, könyv-és folyóirat-illusztrációk, borítótervek, színházi műsorok- és szereposztások, kottacímlapok), mind a tematika vonatkozásában.

A kiállításon nyolc fontosabb téma köré csoportosítva láthatók a művek. Elsőként a párizsi éjszakák jellegzetes alakjai láthatók: megjelennek a 19. század végi szórakoztatóipar legfontosabb helyei, a zenés kávéházak, táncos mulatók, kabarék és a legnépszerűbb sztárok. Külön részt alkotnak a színházzal összefüggő művek: plakátok és szereposztások, valamint a színpadi és nézőtéri jelentek. Önálló egységet kaptak a nyilvános házak, középpontban a múzeum egyetlen Lautrec-olajképével.

Külön csoportba kerültek a kottacímlapok, illetve a lóverseny témáját bemutató lapok; a baráti megrendelésre született vagy személyesebb vonatkozású munkák a Barátok között egységben kapnak helyet. A kiállítás utolsó része a Szépművészeti Lautrec-kollekciójának születését illusztrálja dokumentumokkal, illetve a gyűjteménybe került különlegesen kis példányszámú lapok kiemelésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.