Vizuál

Végre kiderült, mi alapján kísértette a halált Hajas Tibor

2019.04.09. 09:25
Ajánlom
A Hopp Ferenc Múzeum A köztes lét túloldalán című kiállítása a tibeti „misztériumok” segítségével fejti fel Hajas Tibor utolsó performanszait. Kelényi Béla tibetológussal az 1980-ban elhunyt művészről beszélgettünk. 

Két éve a velencei biennále központi pavilonjában a főkurátor meghívására szerepeltek Hajas Tibor alkotásai. Miért mostanában kezdték ismét felfedezni a művészetét?

Talán azért, mert még mindig rendkívüli módon inspiratív, és számos, a műveivel kapcsolatos kérdés maradt megválaszolatlan.

A művészettörténészek is nehezen tudták megközelíteni Hajas munkásságának utolsó periódusát a tibeti fogalmak használata miatt.

Most megpróbáltuk felfejteni azt a hátteret, ami az összekötő kapocs Hajas munkái, bizonyos tibeti jógatechnikák (a belső hő fejlesztése, a tummo és a testhez való ragaszkodás elvágása, a csö), illetve Hamvas Béla: Tibeti misztériumok című, 1944-ben kiadott könyve között.

ESE_HOPP_Tarlatvezetes_20190209_13-233642.jpg

A tárlat két kurátora, jobbra Végh József tibetológus, mellette Kelényi Béla (Fotó/Forrás: Hopp Ferenc Múzeum)

Mit jelent pontosabban a body art?

Ebben az időszakban a magyarországi avantgárd művészetben új lehetőségek nyíltak meg;

a művész a saját személyiségét használta eszközként, az életét próbálta meg művészetté transzformálni.

Ennek a legadekvátabb kifejezései a happening, a body art és a performansz voltak. Altorjay Gábor és Szentjóby Tamás még úgy próbálkoznak Az ebéd. In memoriam Batu kán című első hazai happeninggel (1966), hogy egy színházi magazinban olvastak róla, és megpróbálták elképzelni, milyen lehet. Hajas már tudatosan dolgozott.

Hajas Tibor hogy talált rá erre a művészeti formára?

1966-ban egyetemistaként belekeveredett a Belvárosi galeri-perbe, 14 hónap börtönre ítélték, utána költőként tudott feltámadni. Olyasvalaki volt, aki a klasszikus kultúra birtokában választott nagyon tudatosan új formákat és lett a szubkultúra része. Esetében az élettörténet és a művészi forma összhangban vannak egymással.

Ez persze a maga idejében teljesen elátkozottnak tűnt. Amikor 1980 júliusában meghalt egy autóbalesetben, mindenki meg volt róla győződve, hogy öngyilkos lett. Minden művész alapvető szándéka, hogy létrehozzon egy időleges egyensúlyi állapotot. Hajas ennél többet akart.

Végleges választ kapni az élet és halál határmezsgyéjén elhelyezkedő kérdésekre. Hogy ezt meg lehet-e csinálni, illetve hogy erre egy művész vagy inkább egy vallását gyakorló tibeti hívő képes – ezt a kérdést veti fel ez a kiállítás.

Hajas_Tibor_Chod_Performanszdokumentacio__1979-233647.jpg

Hajas Tibor: Chöd. Performansz-dokumentáció (1-9), 1979. december 18., Bercsényi Kollégium, Budapest. (Fotó/Forrás: Makky György)

Ön is részt vett valamelyik performanszán?

Két hely volt a korabeli Budapesten, ahol ilyesmivel lehetett találkozni: a Fiatal Művészek Klubja és a Bercsényi Kollégium. Ami az elsőbe sem fért be, az általában a Bercsényibe került, Hajasnak is ott voltak a performanszai. Itt láttam az egyik, Virrasztás című előadását.

Hatalmas tömeg volt, csak annyit láttam, hogy orvosi vagy műtősruhába öltözött emberek húznak valakit a padlón, egy kutya nyüszít, majd a fény kialszik, és a sötétben egy szöveget olvasnak fel, aminek – ezt akkor még nem tudtam – tibeti vonatkozásai is voltak.

Milyen volt ezt nézőként átélni?

Akkor fogalmam sem volt, hogy mi is történik, de az eseménynek olyan mágiája és intenzitása volt, ami nem hagyott nyugodni. Olyan elvárást hozott létre bennem, hogy utána egészen más szemlélettel viszonyultam a művészethez. Mi az, amit átéltem? Mi az, ameddig én ezt követni tudom, és mennyiben vonatkozik a saját életemre? Amivel a performansz szembesíti az embert, az sokkal drasztikusabb és direktebb, mint egy szokványos képzőművészeti alkotás. Ezért jött létre.

HFM_Hajas_enterior_20190207_BA_006-233650.jpg

A köztes lét túloldalán (Fotó/Forrás: Hopp Ferenc Múzeum)

A művész a tárolókban látható orvosi műszerekkel fizikai szenvedést is okozott magának? 

Inkább csak művészi inspirációk lehettek. Néhány olyan előadást is láttam, ahol valóban történt fizikai beavatkozás, de

talán nem feltétlenül szükséges ahhoz konkrét fizikai kínt elszenvedni, hogy át lehessen élni azt az intenzitást, amivel egy ilyen, a hétköznapi tudatból kilökő folyamat jár.

Ha ennek a szellemiségét képes valaki megteremteni, akkor egyfajta meditációként is felfogható, amit Hajas csinált.

Mi volt a célja a performanszokkal?

Feltehetően ki akarta kísérletezni, hogy hol van az a pont, ahol a saját egyéniségét, az emberi nemtől, a nemiségtől való függőségét is fel tudja oldani valamilyen általánosabb egészben. Hogy valaki ennyire elvigye az életét az utolsó pontig, hogy választ kaphasson a legvégső kérdésekre, hogy mi van az életen túl, meddig lehet elmenni, és mi következik ebből – az példátlan.

A köztes lét túloldalán: Hajas Tibor művészete és a tibeti misztériumok
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum
február 5.–április 14.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Klasszikus

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

A híres egyfejű, hableány és bajvívók

Kihirdették a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottait; a legjobb munkákból április 16-án nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Vizuál Film

Claude Lanzmann monumentális Shoah filmje is látható a holokauszt nemzetközi emléknapján

75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozataiból ajánlunk.
Vizuál BIDF

„Nincs izgalmasabb, mint ott lenni és látni"

Müller Péter Sziámi, a BIDF zsűritagjaként a valóságéhség és a filmezés összefüggéseiről, a dokumentumfilm fontosságáról beszél, a K polgártárs, a Bukjon minden! és Az underground kórház című filmek kapcsán. 
Vizuál vincent van gogh

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Vizuál buszmegálló

Kortárs festményekkel találkozhat a buszmegállókban

Az irodalom már meghódította a tömegközlekedést a megállókban olvasható novellákkal és a könyvautomatákkal, most a képzőművészeten a sor!