Vizuál

Végre kiderült, mi alapján kísértette a halált Hajas Tibor

2019.04.09. 09:25
Ajánlom
A Hopp Ferenc Múzeum A köztes lét túloldalán című kiállítása a tibeti „misztériumok” segítségével fejti fel Hajas Tibor utolsó performanszait. Kelényi Béla tibetológussal az 1980-ban elhunyt művészről beszélgettünk. 

Két éve a velencei biennále központi pavilonjában a főkurátor meghívására szerepeltek Hajas Tibor alkotásai. Miért mostanában kezdték ismét felfedezni a művészetét?

Talán azért, mert még mindig rendkívüli módon inspiratív, és számos, a műveivel kapcsolatos kérdés maradt megválaszolatlan.

A művészettörténészek is nehezen tudták megközelíteni Hajas munkásságának utolsó periódusát a tibeti fogalmak használata miatt.

Most megpróbáltuk felfejteni azt a hátteret, ami az összekötő kapocs Hajas munkái, bizonyos tibeti jógatechnikák (a belső hő fejlesztése, a tummo és a testhez való ragaszkodás elvágása, a csö), illetve Hamvas Béla: Tibeti misztériumok című, 1944-ben kiadott könyve között.

ESE_HOPP_Tarlatvezetes_20190209_13-233642.jpg

A tárlat két kurátora, jobbra Végh József tibetológus, mellette Kelényi Béla (Fotó/Forrás: Hopp Ferenc Múzeum)

Mit jelent pontosabban a body art?

Ebben az időszakban a magyarországi avantgárd művészetben új lehetőségek nyíltak meg;

a művész a saját személyiségét használta eszközként, az életét próbálta meg művészetté transzformálni.

Ennek a legadekvátabb kifejezései a happening, a body art és a performansz voltak. Altorjay Gábor és Szentjóby Tamás még úgy próbálkoznak Az ebéd. In memoriam Batu kán című első hazai happeninggel (1966), hogy egy színházi magazinban olvastak róla, és megpróbálták elképzelni, milyen lehet. Hajas már tudatosan dolgozott.

Hajas Tibor hogy talált rá erre a művészeti formára?

1966-ban egyetemistaként belekeveredett a Belvárosi galeri-perbe, 14 hónap börtönre ítélték, utána költőként tudott feltámadni. Olyasvalaki volt, aki a klasszikus kultúra birtokában választott nagyon tudatosan új formákat és lett a szubkultúra része. Esetében az élettörténet és a művészi forma összhangban vannak egymással.

Ez persze a maga idejében teljesen elátkozottnak tűnt. Amikor 1980 júliusában meghalt egy autóbalesetben, mindenki meg volt róla győződve, hogy öngyilkos lett. Minden művész alapvető szándéka, hogy létrehozzon egy időleges egyensúlyi állapotot. Hajas ennél többet akart.

Végleges választ kapni az élet és halál határmezsgyéjén elhelyezkedő kérdésekre. Hogy ezt meg lehet-e csinálni, illetve hogy erre egy művész vagy inkább egy vallását gyakorló tibeti hívő képes – ezt a kérdést veti fel ez a kiállítás.

Hajas_Tibor_Chod_Performanszdokumentacio__1979-233647.jpg

Hajas Tibor: Chöd. Performansz-dokumentáció (1-9), 1979. december 18., Bercsényi Kollégium, Budapest. (Fotó/Forrás: Makky György)

Ön is részt vett valamelyik performanszán?

Két hely volt a korabeli Budapesten, ahol ilyesmivel lehetett találkozni: a Fiatal Művészek Klubja és a Bercsényi Kollégium. Ami az elsőbe sem fért be, az általában a Bercsényibe került, Hajasnak is ott voltak a performanszai. Itt láttam az egyik, Virrasztás című előadását.

Hatalmas tömeg volt, csak annyit láttam, hogy orvosi vagy műtősruhába öltözött emberek húznak valakit a padlón, egy kutya nyüszít, majd a fény kialszik, és a sötétben egy szöveget olvasnak fel, aminek – ezt akkor még nem tudtam – tibeti vonatkozásai is voltak.

Milyen volt ezt nézőként átélni?

Akkor fogalmam sem volt, hogy mi is történik, de az eseménynek olyan mágiája és intenzitása volt, ami nem hagyott nyugodni. Olyan elvárást hozott létre bennem, hogy utána egészen más szemlélettel viszonyultam a művészethez. Mi az, amit átéltem? Mi az, ameddig én ezt követni tudom, és mennyiben vonatkozik a saját életemre? Amivel a performansz szembesíti az embert, az sokkal drasztikusabb és direktebb, mint egy szokványos képzőművészeti alkotás. Ezért jött létre.

HFM_Hajas_enterior_20190207_BA_006-233650.jpg

A köztes lét túloldalán (Fotó/Forrás: Hopp Ferenc Múzeum)

A művész a tárolókban látható orvosi műszerekkel fizikai szenvedést is okozott magának? 

Inkább csak művészi inspirációk lehettek. Néhány olyan előadást is láttam, ahol valóban történt fizikai beavatkozás, de

talán nem feltétlenül szükséges ahhoz konkrét fizikai kínt elszenvedni, hogy át lehessen élni azt az intenzitást, amivel egy ilyen, a hétköznapi tudatból kilökő folyamat jár.

Ha ennek a szellemiségét képes valaki megteremteni, akkor egyfajta meditációként is felfogható, amit Hajas csinált.

Mi volt a célja a performanszokkal?

Feltehetően ki akarta kísérletezni, hogy hol van az a pont, ahol a saját egyéniségét, az emberi nemtől, a nemiségtől való függőségét is fel tudja oldani valamilyen általánosabb egészben. Hogy valaki ennyire elvigye az életét az utolsó pontig, hogy választ kaphasson a legvégső kérdésekre, hogy mi van az életen túl, meddig lehet elmenni, és mi következik ebből – az példátlan.

A köztes lét túloldalán: Hajas Tibor művészete és a tibeti misztériumok
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum
február 5.–április 14.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Tánc

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Színház

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A félkarú óriás

A Def Leppard nem nevezhető a világ legszerencsésebb zenekarának.
Vizuál hír

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Vizuál magazin

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál galéria

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.
Vizuál emmy-díj

Először jelöltek magyar alkotókat Emmy-díjra

Gera Marina színésznő az Örök tél című film főszerepéért, Bergendy Péter Trezor című filmje a legjobb tévéfilm / minisorozat kategóriájában kapott jelölést a Nemzetközi Emmy-díjra.