Vizuál

Velence a Biennálén túl

2017.07.19. 09:17
Ajánlom
Ha egy külföldi Budapestre utazik, hogy heteljen a Sziget Fesztiválon, majd azt meséli odahaza, mennyi budapesti élménye van, vajon elhisszük neki? Nem igazán, mivel a Sziget egy külön világ, amely - habár földrajzilag Budapesten van - teljesen független a várostól. Ugyanez áll a Velencei Biennáléra is! Beszámoló.

Habár ugyanazokat a programokat kínálja mindenki számára, nincs két olyan ember, aki ugyanazt látná a 2017. november 26-ig tartó 57. Velencei Képzőművészeti Biennálén. Az idei, „Viva Arte Viva” névre keresztelt merítésben is több száz kiállítás kínálkozik a műkedvelők számára, hogy fejest ugorjanak az országokon és kontinenseken átívelő összművészeti fenoménba.

Azonban ezt a látogatói fejesugrást sajnos nem minden esetben várja hűs, mély víz.

Az ember elég sokszor koppan fájdalmasan a földön, ha csakis a járt utat próbálja követni, és jó tanulóként a programfüzetben szeretne minden kardinális látnivalót kipipálni.

Nem kellett kifejezetten szemfüles sajtósnak lenni például ahhoz, hogy az ember már a sajtómegnyitó első napján hallja a későbbi Arany Oroszlán-díjas, német pavilonról szóló áradozásokat, ahogy az is könnyen kikövetkeztethető volt, hogy a limitált idejű performanszra totális képtelenség bejutni, mert a kígyózó sor kivárásának végén már nemcsak a sornak, de a sokat ígérő előadásnak is vége szakad.

Utópiák meghiúsulásában bízva

A magyar pavilon Békét a világnak! című projektje a hatvanas évek meghiúsult jövőképeit alakítja pozitív üzenetté. Petrányi Zsolt kurátorral beszélgettünk.

Olvasson tovább>>>

A pavilonok megnyitóival egy időbe eső sajtónapok idején hatalmas a tömeg a fő kiállításoknak helyt adó Biennálé-kertekben (Giardini) és az Arsenale-ban, így sajnos az értékes napok jelentős része telik sorban állással – szerencsére a hátralévő időszakban némileg kényelmesebben látogathatóak a pavilonok. Nekünk azonban a megnyitó idejére esett a látogatásunk, ezért kényszerű válaszút elé kerültünk: maradunk a járt úton, és végigálljuk a kígyózó sorokat, vagy letérünk a programfüzet, valamint a népszerűségi indexek által kijelölt ösvényről. Mivel az én angyali türelmem hamarosan szárnyait és glóriáját vesztette, ezért a második opció mellett döntöttem, és

belevetettem magam a Biennále alternatív bejárásába, a város által kínált megannyi kísérőprogramba.

A döntés helyesnek bizonyult. Inspiráló, elgondolkodtató, megrázó, megnevettető, feltöltő, de persze, olykor „arconcsapós” és unalmasabb programok sokaságát tekintettem meg a Velencében töltött három napom során. És megint csak azt éreztem, ami két évvel ezelőtt is átjárt a Biennálé alatt: ez a világon az egyetlen hely, ahol ebben az időpontban lenni kell!

Óriás biliárdgolyók úsznak Velencében

Vincze Ottó vízi-installációja csak hosszadalmas bürokratikus huzavonák után juthatott ki Olaszországba.

Olvasson tovább>>>

Mert mindent, de mindent kínál, ami fantasztikus élményekből lehetséges. Míg két évvel ezelőtt rendkívül kézzel fogható volt a Biennálé tematikája – fenntarthatóság–háború–múlt–bizonytalan jövő –, addig idén nem volt ennyire tapintható a vásznak, szobrok, installációk és előadások összekötő üzenete, amely idén a művészi alkotófolyamathoz és gondolkodáshoz kapcsolódott. Legalábbis az alkotások tükrében nem, azonban a négy nap végén a sorok között kirajzolódott egy igazán maradandó és értékes kapocs, amely nem csupán a Biennále tárlataira igaz, hanem az odalátogatókra és a városban élőkre is. Ez pedig a globális összefogás, méghozzá a művészet által.

Ez a globális összművészeti esemény tökéletesen megmutatja, milyen csodálatos ez az átjárhatóság, az emberi nyitottság, a művészetek szeretete általi internacionális összekapcsolódás – szemben a bezárkózással és az identitásunk kényszeredett megőrzésével. A Biennále alatt számtalan alkalom nyílt a különböző nemzetek kurátoraival, művészeivel és egyéb résztvevőivel szóba elegyedni és kicserélni a tapasztalatokat.

Mit jelentenek a velencei óriási kezek?

A velencei Grand Canalon új kedvence van a turistáknak: a Ca' Sagredo Hotel épületét Anthony Quinn fiának köszönhetően két hatalmas, a vízből kiemelkedő kéz támasztja meg.

Olvasson tovább>>>

Még Budapesten ismerkedtem meg azzal a holland képzőművésznővel, akivel most újra összesodort a sors Olaszországban. Nem sokkal ezután a finn pavilonban dolgozó ausztrál kurátor elhívott bennünket az izlandi pavilon nyitóestéjére, amelyre végül nem jutottunk be, de cserébe fél óra múlva megismerkedtünk három velencei kurátorral, akik meghívtak a Giudecán lévő galériájuk másnapi kiállításmegnyitójára. Tehát nagy a pezsgés és a nyitottság, ami nagyon jó!

Bőséges kínálatot nyújtanak még a Biennále idejére kinyitó palazzók pop-up jelleggel felbukkanó kiállítása, az utcákon váratlanul elkezdődő performanszok, az éttermekből és csónakgarázsokból ad hoc galériákká alakuló helyi csodák, a Szent Márk teret hírből sem ismerő, elhagyatottabb városrészek által kínált, apró tárlatok.

Kincsek a Hihetetlen roncsairól

A brit művész, Damien Hirst azt állítja, rabszolgából műgyűjtővé avanzsált ókori férfi elsüllyedt gyűjteményére bukkant, a kritikusok azonban hazugsággal vádolják. Egy remekül felépített és eladott sztori vagy értékelhető művészi teljesítmény?

Olvasson tovább>>>

Egy biztos: ha az ember „megnézte a kötelezőt” a Giardini gyönyörű kertjében és az Arsenale irdatlan oszlopcsarnokai közt, mindenképpen hagyja magát elveszni ebben a vízzel karistolt, lehetetlenül csodás városban!

A Biennále ideje alatt egész Velence egy emberként ünnepel, egy emberként emeli az égbe a pezsgőt közös koccintásra a képzőművészet halhatatlan égisze alatt. Ez az ünneplés, ez a művészeti kötődés, ez a nemzetközi barátság és intellektuálisan szeretetteljes bizalom pedig pontosan az, amire a világnak ebben a pillanatban mérhetetlenül nagy szüksége van.

Úgyhogy üzenjük Velencének: idén sem csalódtunk, és találkozunk újra járt és járatlan utakon két év múlva is!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Novemberben érkezik Jórgosz Lánthimosz új filmje, a főszereplő ismét Emma Stone

A görög rendező Bugonia című rendezése egy 2003-as dél-koreak sci-fi vígjáték sajátos feldolgozása lesz. Emma Stone mellett Jesse Plemons és Alicia Silverstone is újra együtt dolgozott Lánthimosszal. 
Vizuál magazin

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Vizuál ajánló

Björk, ahogy még sosem láttad – izgalmas koncertfilm érkezik a mozikba

Május 16-án országosan a kiválasztott mozikban, eredeti nyelven lesz látható a Björk: Cornucopia című koncertdoku, amely a dalszerző-énekes öt éven át tartó turnéját tárja a közönség elé látványos formában.
Vizuál ajánló

Aranyláz Magyarországon – egy napra visszatér a mozikba Chaplin százéves klasszikusa

Június 26án, az Aranyláz premierjének századik évfordulóján digitálisan feljavított, 4K-s változatban láthatja a nagyközönség Charlie Chaplin 1925-ös remekművét, az Aranylázat.
Vizuál ajánló

Barátságos és befogadó múzeumokat ismerhetünk meg a 28. Múzeumok Majálisán

Május 24–25-én újra különleges programokkal várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum: érkezik az ország legnagyobb múzeumi fesztiválja és kultúraközeli piknikje, a 28. Múzeumok Majálisa, az ICOM Múzeumi Világnap alkalmából.