Vizuál

Vérfrissítő kontaktusok

2013.11.04. 06:58
Ajánlom
A 2010-ben indult Art Market Budapest alig pár év alatt a régió legfontosabb képzőművészeti vásárává nőtte ki magát. Az idén november 28. és december 1. között megrendezendő esemény céljairól és arculatáról Ledényi Attila igazgatóval beszélgettünk. INTERJÚ

- Az Art Market Budapest 2010-es indulásához képest szinte teljesen átalakult. Egy kisebb művészeti összejövetelből lett nemzetközi vásárrá. Tudatos volt az arculatváltás?

- Az Art Market Budapest 2011-ben vált igazi vásárrá, innen számítjuk a voltaképpeni kezdeteket, hiszen a 2010-es akció egyfajta kísérlet volt csupán. A nemzetközi vásár létrehozását részemről olyan előzmények alapozták meg, mint a Műgyűjtők Klubja létrehozása, művészeti magazinok kiadása, kiállítások és művészeti kampányok szervezése és számos más program. Az évek során azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon olyan színvonalas művészeti tartalmat reprezentáló kortárs galériás közeg alakult ki, amely kiindulópontjául szolgálhatott akár egy vásárnak is, ráadásul a képzőművészet iránti figyelem is növekedésnek indult.

Egy ilyen jellegű eseménnyel pedig a figyelem tovább szélesíthető. Az Art Market Budapest már 2011-ben tizenkétezer látogatót vonzott. 2012 pedig abban a tekintetben is fordulópontot hozott, hogy nemcsak a látogatottság nőtt harmadával, hanem a nemzetközi érdeklődés is számottevővé vált: a külföldi kiállítók száma elérte a magyarokét. Az idei eseményre pedig már nemcsak mint Magyarország, de mint egész Kelet-Európa legjelentősebb nemzetközi vásárára készülünk. Ma már a túljelentkezés az egyik fő gond, így a jövőben akár a már most is méretes kiállítótér további bővítése is felmerülhet.

- Milyen célokat tűztek ki maguk elé az idén?

- Az Art Market Budapest rendkívül komplex esemény, így a célok is meglehetősen sokrétűek. De mivel fiatal vásárról van szó, a fő törekvés, a következő állomás az lehet, hogy az erős regionális pozíció megszerzése után egész Európa tekintetében is stabil tényezővé tudjunk válni, tovább tudjuk növelni a vásár nemzetközi vonzerejét mind a galériák, mind a közönség tekintetében. A tavaly óta tovább szélesedett érdeklődés jelentős részben annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben az Art Market Budapest "személyesen" is bemutatkozott a szélesebb szakmai közönségnek, számos helyen jelentünk meg New Yorktól Rigáig, Isztambultól Berlinig, Tel Avivtól Bukarestig, és még hosszan sorolhatnám.

- Tavaly kiemelt téma volt a zsidó identitás és a művészet kapcsolata. 2013-ban is lesz hasonló?

- Igen, ezúttal még globálisabb aktualitást helyezünk a középpontba, az Art Market Budapest 2013-ban a migráció témakörét járja körül, pontosabban La Grande Migration elnevezésű programunk azt villantja fel, hogy a kortárs alkotók miképpen látják és láttatják ezt a társadalmi jelenséget. A témához mintegy húsz nemzetközi művészt felvonultató kurátori kiállítás is kapcsolódik.

- Képzőművészeti vásárok kapcsán gyakran felmerül, hogy mennyire nyitottak a látogatók, nézelődők felé. A 2012-es Art Marketen járva a nézelődő sokszor elfeledkezett arról, hogy egy vásáron jár, sokszor inkább olyan érzése volt, mintha egy gigantikus méretű kiállításon lenne.

- A kortárs képzőművészet önmagában is inspiráló és izgalmas, az Art Market Budapest pedig megkönnyíti a kontaktusteremtést művészet és közönség között. Az esemény végtelenül sokszínű, változatos, mindenki talál benne valami vonzót, hiszen közel ötszáz művész munkáit láthatja a látogató több mint ötezer négyzetméternyi területen. A standokon soktucatnyi önálló minikiállítást rendeznek be a kiállítók, ami igazán egyedülálló élmény.

- Idén új országok is bemutatkoznak a kiállítók között.

- Az újakkal együtt idén húsz fölé emelkedik azon országok száma, akik 2011 óta bemutatkoztak a vásáron. Ezúttal Grúziából, Horvátországból, Lengyelországból, Lettországból, Spanyolországból, Svájcból, Szlovákiából, Ukrajnából érkeznek új kiállítók. Az Art Market Budapest középpontjában egy virtuális régió, a "fiatal" Európa áll, egy olyan művészeti közeg, amely inspirációt, vérfrissítést hoz az európai színtérre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Partitúra

„Sokszor mentem világgá” - vendégségben Bukta Imrénél

Érzékenység és hitelesség - egyaránt jellemzi Bukta Imre művészetét, és őt magát is. A Partitúra stábja vendégségben járt a művésznél mezőszemerei otthonában, mi is velük tartottunk, virágzó almafák alatt, a kertben beszélgettünk Bukta Imrével.
Vizuál képregény

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.
Vizuál gyász

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Vizuál magazin

Nem szelfi

Nem minden önarckép szelfi, de minden szelfi önarckép.
Vizuál galéria

Ez a kedvenc pályázatunk egy „zöld”, környezetbarát Notre Dame megépítésére

Futurisztikus üvegtorony, napenergia és városi farm a rászorulóknak – ilyen lehetne a Notre Dame egy, az újjáépítésre pályázó mérnöki iroda szerint.