Vizuál

Vermeer első számú mecénása egy nő volt – Megnyílt minden idők legnagyobb Vermeer-tárlata

2023.02.23. 11:45
Ajánlom
Minden idők legnagyobb Vermeer-kiállítása nyílt az amszterdami Rijksmuseumban február 10-én. Két nap alatt azonban minden jegy elfogyott, így a múzeum honlapján az áll, március 6-ig türelmet kérnek az érdeklődőktől. Addig feltehetően megpróbálják kidolgozni, miképpen biztosíthatnának mindenkinek lehetőséget az egyedülálló kiállítás megtekintésére. A szervezők ugyanis kénytelenek voltak korlátozni az elérhető jegyek számát, hogy megakadályozzák a túlzsúfoltságot a termekben. A tárlat kurátorainak köszönhetően több érdekességre is fény derült a 17. században élt holland festő életével kapcsolatban, többek között az, hogy legnagyobb gyűjtője valójában egy nő volt. 

A világszenzációnak számító tárlaton – az első és utolsó kiállítást rendezi meg a múzeum, ahol a holland mester szinte valamennyi műve együtt látható – huszonnyolc Vermeer-mű szerepel.

A festő összesen körülbelül 45-50 képet alkotott rövid élete során,

ezekből pedig 37 festményről tudjuk biztosan, hogy neki tulajdonítható. (A művész 43 évesen halt meg, tizenegy gyermeket hátrahagyva és tetemes mennyiségű adósságot felhalmozva.)

A kiállítás kapcsán több érdekességre is fény derült. Az egyik, hogy Vermeer pártfogója valójában egy nő volt, a másik pedig, hogy a világi élet örömeinek szimbólumait festő Vermeer feltehetően a jezsuita rend elkötelezett híve volt. 

1186px-Jan_Vermeer_van_Delft_-_The_Glass_of_Wine_-_Google_Art_Project-111553.jpg

Jan Vermeer van Delft: Lovag és ivó hölgy vagy A borospohár (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Maria de Knuijt, a nő, aki Vermeer valódi mecénása lehetett

A fenti információ a Rijksmuseum kiállításkatalógusában is szerepel, miszerint egy új kutatás azt feltételezi, hogy Pieter van Ruijven delfi gyűjtő felesége, Maria de Knuijt volt Vermeer valódi pártfogója,

olyannyira, hogy a nő ösztönözhette azon képek megfestésére, amelyeket ma tipikus Vermeer-művekként ismerünk. 

A múzeum kurátorai a kutatások alapján úgy vélik, Mariát és Vermeert szoros barátság kötötte össze, a művész a nő szomszédjaként, kis túlzással szinte a szeme előtt nőtt fel.

De Knuijt 1657 körül kezdte gyűjteni a műveit, az évek alatt megvásárolta a teljes életmű mintegy felét, húsz festményt.

A fenti dátum azért is jelentős, mert ebben az időszakban Vermeer a hagyományos, vallási és mitológiai témájú művek helyett mást kezdett festeni: enteriőröket és benne fiatal nőket, akik valamilyen tevékenységet végeznek, varrnak (A csipkeverő nő), hangszeren játszanak (Fiatal nő gitárral) vagy éppen levelet olvasnak (Levelet olvasó lány nyitott ablaknál). Így az új megbízásoknak köszönhetően a téma is változott.

Jan_Vermeer_van_Delft_003-111553.jpg

Jan Vermeer van Delft : Levelet olvasó lány nyitott ablaknál (Fotó/Forrás: Wikipedia)

A Rijksmuseum az egykori hagyatékból tizennégy művet mutat be,

köztük a Tejet öntő nő című képet és a világhírű Leány gyöngy fülbevalóval című olajfestményt. 

A világ egyik legnépszerűbb alkotása, amelyet egykor 1 fontért adtak el

Eddig sem volt titok, hogy a feltehetően Vermeer egyik lányát ábrázoló festményen a modell nem gyöngy fülbevalót visel: a kiállítás egyik kurátora, Pieter Roelofs szerint csillagászati összegbe került volna egy ilyen méretű drágakő. (A 17. században a gyöngyök főleg India és a mai Srí Lanka közötti területről származtak. Csak viszonyításképpen: 1632-ben egy holland ékszerész 500 fontot fizetett egy Londonban vásárolt nagy méretű gyöngyért – ez ma körülbelül 100 000 fontnak felelne meg –, ami valószínűleg sokkal kisebb volt, mint a Vermeer-festményen látható ékszer). A kép, amelyet 1996-ig Turbános nőként emlegettek, Tracy Chevalier a Leány gyöngy fülbevalóval című 1999-es könyve után vált népszerűvé, a kötet alapján 1999-ben készült film pedig még ismertebbé tette a remekművet.

A festmény először 1881-ben bukkant fel ismét: két holland guldenért (körülbelül 1 fontért) adták el.

A mű 1903-ban adományként került a hágai Mauritshuis (Maurits-ház) művészeti múzeumba. A Rijksmuseum retrospektív kiállításán nyolc héten át látható a festmény, március 30-ig. Áprilistól a hágai Mauritshuisban állítják ki ismét, mivel a múzeum gyűjteményének egyik legnépszerűbb darabja.  

Johannes_Vermeer_1632-1675_-_The_Girl_With_The_Pearl_Earring_1665-163100.jpg

Jan Vermeer van Delft: Leány gyöngy fülbevalóval című festménye (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Vermeer az élet örömeit festette a jezsuita rend elkötelezett híveként

A művész legnépszerűbb festményein rendre a világi élet örömeinek szimbólumai tűnnek fel, úgymint a fiatal nők, illetve a mulatságok jelképeként a hangszerek és a borospoharak. Az amszterdami Rijksmuseum képzőművészeti vezetője, Gregor Weber szerint

Vermeer a katolikus egyház jezsuita rendjének lelkes híve volt,

legalábbis a hamarosan megjelenő könyvében ezt állítja a szerző (Johannes Vermeer: ​​Faith, Light and Reflection). Szerinte ezek a tárgyak gyakran a világi dolgok mulandóságának metaforáiként jelennek meg a mester művein. Noha az köztudott, hogy Vermeer felesége, Catharina Bolnes katolikus hitű volt, a férfi pedig protestáns, tizenöt (!) gyermeküket katolikus szellemben nevelték. Olyannyira, hogy

az egyik fiukat a jezsuita rend spanyol alapítója, Loyolai Ignác iránti tiszteletből nevezték el Ignácnak.

1-the-allegory-of-the-faith-johannes-vermeer-111553.jpg

Jan Vermeer van Delft : A katolikus hit allegóriája (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Weber a könyvében arról ír, hogy a 37 fennmaradt műből A katolikus hit allegóriája (1670-74 körül) című festmény egyértelműen bizonyítja, hogy Vermeer a jezsuita rend támogatója volt. Az alkotás közvetlenül a festő halála előtt készült. A gyöngymérő nő című korábbi mű (1662-64 körül) hátterében egy, az utolsó ítélet jelenetét ábrázoló kép jelenik meg a kereszténység fontosságának szimbólumaként. 

(Forrás: ARTnews, The Art Newspaper)

Fejléckép: Jan Vermeer van Delft: Lovag és ivó hölgy vagy A borospohár (részlet) (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Nem gyöngyből van a lány fülbevalója Vermeer képén?

Kapcsolódó

Nem gyöngyből van a lány fülbevalója Vermeer képén?

A híres festményen látható ékszer egyesek szerint inkább tűnik ezüstnek. Egyáltalán van ekkora gyöngy? Művészettörténészek és tudósok vitatkoznak azon, mit is visel a XVII. századi lány?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.