Vizuál

Verzió – A képek ereje

2020.11.15. 11:20
Ajánlom
Kerüljünk közelebb egymás valóságához és nézzünk dokumentumfilmeket, javasolja az online térbe költöző Verzió Filmfesztivál, amelynek teljes programja elérhető országosan november 10 és 22. között. Tizenkét nap ötven filmje közül válogattunk.

Lassan megszokottá válik, hogy a világjárvány hatására a filmfesztiválok a virtuális térbe költöznek, és programjaikat online kínálják. Bár nagyon hiányoznak a találkozások, a zsúfolt vetítések és beszélgetések, az elérés egyszerűsödésével mégis soha nem látott mértékben megnő a közönség száma. A dokumentumfilmek szerelmesei így paradox módon, online formában inkább közelebb kerülhetnek egymás valóságához, vagyis a filmek kínálta aktuális témafelvetésekhez.

A Blinken OSA Archívum által alapított dokumentumfilm fesztivál filmjei emberi jogi témákat dolgoznak fel, az ötven film közül elsősorban a Világképtár és a Nemzetközi versenyprogram szekcióból állítottuk össze válogatásunkat.

IMG_4433-111405.jpg

Sugárzó sötétség (Fotó/Forrás: Verzió Filmfesztivál)

Szubjektív ajánlónkban művészi igénnyel készült dokumentumfilmekre hívjuk fel a figyelmet, köztük olyan alkotásokra, amelyek az év elején még megrendezett Sundance Filmfesztiválon, vagy a Berlinalén már bizonyítottak. Mint minden műalkotás, ezek a kreatív dokumentumfilmek is a teljesség bemutatására, az elmúló pillanat megragadására törekednek. Az alkotók fókuszba, ha tetszik reflektorfénybe helyezik az időt és helyet, az embert és történetét, a megörökített képek pedig vizuális lenyomatként rögzülnek bennünk, szubjektív és változó jelentést kapnak. Állóképek, talált felvételek, archívumok rejtett anyagai egyaránt beépülnek a kiválasztott alkotásokba, legyen szó kambodzsai népírtás traumájáról, a valós és elképzelt Kubáról, az indonéz dajkák láthatatlan történeteiről, a hatvanas évekbeli Szovjetunióról vagy mexikói emberrablásról. A töredékek összeállnak, itt és most új jelentést kapnak.

 

1. Sugárzó sötétség

Rithy Panh kambodzsai dokumentumfilmes alkotása megrázó utazás a fájdalomba. Fotódokumentációkból kiindulva áradó képiséggel beszél a múltbéli katasztrófákról és a közös emlékezetben tapasztalható utóhatásaikról. Hiszen az, hogy mit jelent túlélőnek lenni nem önthető szavakba. A rendező szerint a gonosz különböző formáit - a lövészárkoktól a korallzátonyokig, a táboroktól a némaságig – éppen az emberiség jövője érdekében kell megtapasztalnunk és megértenünk.

Az idei Berlinalé fődíjas dokumentumfilmje képzőművészeti gesztussal bír, a triptichonra osztott képernyő meditatív ritmust ad a látványnak.

Minden tragédia egyedi, de a képek ismétlésében ott van az a tompa zaj, amelyből nincs menekvés. Ahogy a rendező fogalmaz: „A gonoszság kisugárzik. Még a jövő generációit is megérinti. De mögötte ott rejlik az ártatlanság.”

 

2. Epicentrum

Az Oscar-díjra jelölt Hubert Sauper legújabb dokumentumfilmje kettős utazásra hív minket a valós, illetve az elképzelt Kubába.

Kuba történelmét az Egyesült Államokhoz való viszonyán és a kubaiak saját történetein keresztül bontja ki, párhuzamot vonva a mozi és a képek hatalma, illetve az imperializmus között.

Az epizodikus felépítésű filmben szabadon kószálunk Havanna utcáin, miközben gyerekek magyarázzák el az imperializmust és a rasszizmust, városlakók mesélik ellentmondásos történeteiket híres épületekről, és még Chaplin unokája is feltűnik a színen.
Az idei Sundance Filmfesztiválon a  Zsűri nagydíját elnyerő  alkotás „a filmezés lényegét ragadja meg, amikor megteremt és aláás olyan utópisztikus építményeket, amelyek egyszerre egzotizálnak és leigáznak, dokumentálnak és manipulálnak” – olvasható a fesztivál kiadványában.

 

3. Babunak hívtak

Az indonéz gyarmatokon élő holland családok privát archív felvételeiből álló, érzékeny montázsfilm az indonéz dajkák láthatatlan történetét tárja fel. A holland fennhatóság alatt álló, 1940-es évekbeli Indonéziában a “pembantuk” azok a fiatal lányok voltak, akiket a jómódú családok dajkaként fogadtak fel a gyermekeik mellé. A dajkaként való elhelyezkedés egyszerre jelentette a gyarmatosítóktól való függést, és a szabad élet ígéretét, amire fiatal nőként kevés más lehetőségük adódott.

A teljes mértékben archív felvételekből építkező filmben Alima fiktív, de valós élettörténeteken és beszámolókon alapuló, meglepő fordulatokkal teli élete bontakozik ki előttünk,

ahogyan öntudatra ébredve igyekszik az egyensúlyt megtalálni indonéz identitása és a holland család felé érzett szolidaritása között. Sandra Beerendes filmje idén elnyerte a Focal Awards Legjobb archívfelvétel-használat történelmi dokumentumfilmben elismerését.

 

 

4. Hűség

A fesztivál magyar dokumentumfilmjei közül Szekeres Csaba tavalyi Ars Sacra-díjas filmjét választottuk, amely

a szeretet és az összetartozás vizuális lenyomata.

Szereplői Anna és Antal, akik negyvenöt éve házasok. A várostól távol, gyönyörű környezetben laknak, Péliföldön; elégedettek az életükkel. Rajonganak a történelemért és az irodalomért, így minden évben kulturális zarándoklatra indulnak egy külföldi országba. A kapcsolatuk kiegyensúlyozott, ám egy nap Anna különösen kezd el viselkedni. Orvoshoz mennek, ahol Alzheimer-kórt diagnosztizálnak nála.

 

5. Mester és Tatyána

Giedre Žickyte filmjében Vitas Luckus litván fényképész élete és kulturális öröksége elevenedik fel. Kirajzolódik a kreatív alkotó személyes és politikai drámája a hatvanas évekbeli Szovjetunió elnyomó súlya alatt.

Luckust egyesek őrültnek, mások zseninek tartották. Lakásában egy élő oroszlánt tartott.

Ő volt az első, aki nemcsak Litvánia környezetében dolgozott, hanem más szovjet köztársaságok hétköznapjait is megörökítette. Sokat dolgozott és sokat ivott. Vilniusban élt gyönyörű feleségével, Tatyanával. Ők voltak a hatvanas évek legenergikusabb házaspárja, és otthonuk is tele volt energiával – mindig rengeteg vendég a Szovjetunió legtávolabbi sarkaiból, bor, éjszakába nyúló beszélgetések. Vitas Luckus életét meghatározta két szenvedélye: az igazság és a fényképészet. A film 2014-ben négy nemzetközi filmdíjat nyert, köztük a legjobb rendezés díját, valamint 2015-ben a Litván filmdíjat több kategóriában.

 

 

+1 Vivos

2014. szeptember 26-án 43 diák tűnt el nyomtalanul egy éjszaka alatt Mexikóban. Hozzátartozóik azóta is eredménytelenül, de eltökélten igyekeznek kideríteni, hogy mi történt velük.

Ai Weiwei filmje a családokra és a túlélőkre fókuszál, de egy sokkal nagyobb problémára is rámutat, hiszen a nyom nélkül eltűnt személyek száma Mexikóban több tízezerre tehető.

A háttérben a hatóságok tudatos hanyagsága, rendszerszintű igazságtalanság és rendőri erőszak rémisztő képe bontakozik ki, ahogyan a film türelmes aprólékossággal összeilleszti az ügy mozaikdarabkáit. A hatalmi visszaélésekkel szemben eszköztelen családok kollektív fellépéssel és demonstrációk szervezésével, egymást kölcsönösen támogatva küzdenek az eltűnések érzelmi terhével.

 

A Verzió Filmfesztivál honlapja itt érhető el.

Fejléckép: Mester és Tatyána (forrás Verzió Filmfesztivál)

Online tartják az idei Verzió Dokumentumfilm Fesztivált

Kapcsolódó

Online tartják az idei Verzió Dokumentumfilm Fesztivált

Vuhani dokumentumfilmmel nyílik a 17. Verzió Dokumentumfilm Fesztivált, amelyen idén 39 ország 50 filmjét láthatja a közönség keddtől november 22-ig. Nem élőben, online.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Ókovács Szilveszter azonnali hatállyal felmondta Kesselyák Gergely szerződését

A karmester-operarendező, aki korábban a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is volt, maga is pályázott az Opera élére, és a szakértői bizottság a legtöbb szavazattal támogatta. CIKKÜNK FRISSÜLT ÓKOVÁCS SZILVESZTER KÖZLEMÉNYÉVEL!
Színház

„Önök minden pályázatunkat elutasították” – Közös nyílt levelet írtak a független társulatok

A huszonöt színházi társulat levelét azoknak az „ismeretlen kurátoroknak” címezte, akik a közelmúltban nulla forint támogatást ítéltek meg nekik. A Rózsavölgyi Szalon is beszámolt arról, őket hogyan érintette a döntés. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház

Rost Andrea nem lép fel a Magyar Állami Operaházban a jövő évadban

Az énekesnő döntéséről tájékoztatta az intézmény főigazgatóját, Ókovács Szilvesztert, és az idén nyárra meghirdetett Varázsfuvola-előadásokból is kilép.
Klasszikus

A zeneélet kivételes művészei fogtak össze a magyar klasszikus zene helyzetének javítása érdekében

Hét Kossuth-díjas művész elnökségével megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége, melynek célja a klasszikus zene társadalmi elfogadottságának emelése, a magyar zene értékeinek megőrzése és fejlesztése egy átfogó stratégia megalkotásával.
Klasszikus

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Szűcs Endre építész

Életének 80. évében elhunyt Szűcs Endre Ybl Miklós-díjas építész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja – tette közzé a hírt a köztestület.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Az argentin aranyháromszög

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal háromrészes sorozatba kezd Argentína legnagyobb exportcikkeiről.
Vizuál ajánló

Egy kettészakadt ország képe rajzolódik ki Reisz Gábor új filmjében

Október 5-én kerül a hazai mozikba a Rossz versek rendezőjének új filmje, amelyben egy tizennyolc éves fiú érettségi vizsgája botrányba torkollik.
Vizuál hír

Pipás Pistáról szóló sorozat készül Tarr Béla közreműködésével

A sorozat egyebek közt arra keresi a választ, tekinthetjük-e hősnek a szegedi tanyavilág legendás bérgyilkosnőjét. A produkciós csapat jelenleg finanszírozási partnereket gyűjt.
Vizuál kritika

Nem ébredhetsz fel, ha el sem aludtál – kritika az Asteroid Cityről

Wes Anderson legújabb filmjében nagyjából azt kapjuk, amit már megszokhattunk tőle: egy szerethető, bolondos történetet, amelynek, meglehet, súlya igazából nincs, de legalább van egy picike szíve.