Vizuál

Vígjáték-sorozatokban keressük az élet értelmét

2019.04.14. 18:35
Ajánlom
Egyre több vígjátéksorozat foglalkozik azzal, mi van a halál után – na és hogy hogyan találjunk meg az értelmet előtte.

Az élet egy startup, ami remek ötletnek indult, gyorsan felfutott - aztán túl nagyra nőtt, és egyre problémásabbá vált. Épp ezért Isten, a Mennyország Kft. CEO-ja úgy határozott, inkább bedönti az egészet - ezzel pedig elpusztítja az emberiséget. Vagy próbáljuk másként: az élet után tetteidnek megfelelően a Jó helyre, vagy a Rossz helyre kerülsz, ahol angyalok és földöntúli teremtmények játszanak veled mindenféle filozófiai társasjátékokat. Előbbi a Miracle workers, utóbbi A jó hely című komédia alapötlete.

Mindez pedig csak kettő azon sorozatok közül, amelyek a közelmúltban tűntek fel, és azt tematizálják, milyen is lehet a túlvilág – na és hogy mi az élet értelme.

Drámáktól nem szokatlan a témafelvetés: a 40 percnél hosszabb sorozatok gyakran foglalkoznak azzal, miért is vagyunk a Földön, mitől vagyunk bűnösek, vagy épp hogyan szabadulhatnánk fel ezen bűnök alól. Addig, hogy mi történik halál után, már kevesebben merészkedtek el. A hátrahagyottak például emlékezetesen szólt az egzisztencialista félelemről, igazán azonban a 2000-es években volt népszerű a téma: a Halottnak a csók, a Haláli hullák, az Isteni sugallat és a Wonderfalls sem élt viszont tovább két évadnál.

Ned_from_Pushing_Daisies-121233.jpg

A halottnak a csók című sorozat egyik főszereplője (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Mintha a túlvilág kreatív szempontból vonzó lenne, de a nézők inkább idegenkednének tőle.

Legalábbis eddig így volt. Ma már a Russian doll, a Miracle worker és A jó hely is jól menő sorozatoknak számítanak - utóbbi például már túl van a harmadik évadán. És akkor még nem beszéltünk a Forever-ről vagy a God friended me-ről, melyek szintén ember és Isten kapcsolatát boncolgatják a maguk néha könnyebb, néha drámaibb módján. Arról, hogy miért ilyen népszerűek ezek az egzisztenciális komédiák, a Bustle írt nemrég cikket. 

A sorozatbummal beköszönt a Mennyország is

A jó hely egyik főhőse, Chidi szorongó filozófiaprofesszor, aki attól is pánikrohamot kap, hogy reggelente nyakkendőt kell választania, viszont bárkivel bátran vitába száll, ha a morális jóról, vagy az élet értelméről van szó. A sorozat konkrét epizódokat szentel egy-egy hasonló filozófiai problémának és szórakoztatóan, de kellő alapossággal foglalkozik Platón vagy Nietzsche gondolataival is. Mindez akkor is szokatlan lenne egy főműsoridőben futó sorozattól, ha nem vígjátékról lenne szó. Ahhoz, hogy az ilyen egyedi show-k is utat törjenek, kellett az elmúlt pár év elképesztő tévéforradalma - szinte minden valamirevaló hagyományos csatorna mellett sorra indultak a streamingszolgáltatások, és még az olyan szereplők is sorozatgyártásba fogtak, mint a Youtube vagy az Amazon.

A tavalyi évben a jelentések szerint 495 új sorozatot mutattak be Amerikában - a nagy szám pedig nagyobb közönséget eredményezett, mindennek köszönhetően pedig a gyártók elkezdhettek kísérletezni.

ajohely-121456.jpg

Részlet A jó hely című sorozatból (Fotó/Forrás: port.hu)

Az embereket már nem csak a mainstream párkapcsolati vígjátékok érdeklik; van egy nézettséget tekintve is jól látható réteg, aki igenis értékeli, ha egy műsor a nevettetés mellett igyekszik el is gondolkodtatni az embert.

Az ismerős mókuskerék

A Russian doll című sorozatban egy cinikus New York-i nő egy végtelen időhurokba kerül, így újra és újra át kell élnie a neki rendezett partit, ami egyre őrültebb és őrültebb dolgokra készteti őt. Ez a típusú ismétlés-újraindítás a többi egzisztenciális vígjátéktól sem idegen: mindez arra készteti a karaktereket és minket is, hogy elkezdjünk valami értelmet keresni a látottakban. Ráadásul mindez nekünk is ismerős lehet: ha nem is ugyanazt éljük át napról napra, de az átlagember számára a napok könnyen egybefolyhatnak. Ugyanazok a feladatok, ugyanaz a munkahely, ugyanaz a napirend - a sorozat szereplőihez hasonlóan nekünk is meg kell találnunk a mélyebb értelmet az ismétlődő folyamatokban, és rá kell jönnünk, számunkra mit jelent a boldogság, vagy épp mi az élet értelme. Bár nekünk nem adatik meg az az újrakezdés, mint a Russian doll vagy A jó hely főszereplőinek, mi is tanulhatunk abból, ahogy a hősök jóváteszik saját hibáikat vagy épp elsajátítanak egy pozitívabb életszemléletet.

russiandoll-121739.jpg

Részlet a Russian doll című sorozatból (Fotó/Forrás: Netflix)

Az élet nagy kérdései – kicsiben

A vígjátékok mindig is az eszképizmus eszközeinek számítottak: menekülést jelentenek valódi problémáink elől. A jó komédiák pedig mindig saját koruk lenyomatai - a Halottnak a csók és társai, tehát a 2000-es évek egzisztenciális komédiái a Bush-éra alatt, 9/11 után születtek, míg A jó hely és a Miracle workers szintén egy világméretű krízisről árulkodnak.

Trump kaotikus elnöki rendszere, a populizmus térhódítása, az egyre pusztítóbb környezetszennyezés - ismét van mi elől elmenekülnünk.

Ezek a tévésorozatok azonban amellett hogy szórakoztatnak, egyfajta modellt is nyújtanak: igenis van rendszer az életben; ha mindez most még nem is látszik, idővel minden a helyére kerül. A sorozatokban ábrázol földöntúli helyeknek is megvannak a maguk problémái - de végül győz a jó, ha pedig eléggé igyekszünk egy teljesebb, boldog élet felé, az előbb-utóbb meghozza gyümölcsét.

Ráadásul ezek a komédiák az elképesztően összetett, a filozófusokat évezredek óta foglalkoztató kérdéseket - mitől leszünk boldogok? mi az élet értelme? mi vár ránk a halál után? - a maguk bájosan naiv módján olyan apró kérdésekké egyszerűsítik le, hogy attól senkinek sem kell megijednie. Ritkán gondolkodunk el például a Föld születéséről, vagy hogy hogyan működik több ezer éve - de ha egy startupként képzeljük el, máris jóval megközelíthetőbb a kérdés.

Ugyanez a helyzet a boldogsággal, vagy a morális jóval - ha csak azt kell vizsgálnunk, mit tegyünk felebarátunkkal egy buliban, vagy hogy az a pár ember a tévében helyesen cselekedett-e, máris megértjük és átérezzük a dolgot. Vagy legalább egy apróbb lépéssel közelebb kerülünk hozzá. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

106 éves korában elhunyt Norman Lloyd amerikai színész-rendező

Az Emmy-díjra jelölt színészt Los Angeles-i otthonában érte a halál - adta hírül az MTI. Norman Lloyd pályafutása kezdetén együtt dolgozott Orson Wellesszel, Alfred Hitchcockkal és Charlie Chaplinnel is.
Vizuál Bartók Tavasz

6 ok, amiért Az aranyembert nem csak olvasni, de látni és hallani is kell!

Generációk nőttek fel úgy, hogy kötelező olvasmányként forgatták Jókai Mór nagy klasszikusát, Az arany ember című regényt. Az biztos, hogy meghatározó alkotás, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy még ma is képes parázs vitákat kiváltani az irodalmi életben. Szóval épp itt az idő, hogy valódi összművészeti élményként is találkozhassunk vele. A Bartók Tavasz keretében most lehetőségünk nyílik erre a műre teljesen más megvilágításban, kötelezettségektől mentesen, filmtörténeti csemegeként és egyben zenei kuriózumként tekinteni. És ha ez önmagában nem volna elég, akkor lássunk 6 olyan érvet, ami miatt feltétlenül látni kell a májusi produkció online bemutatóját.
Vizuál hír

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.
Vizuál lux-díj

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Vizuál újranyitás

Újra látogatható a Nemzeti Múzeum

Május elseje óta egymás után nyílnak meg a Magyar Nemzeti Múzeum országos intézményei, a budapesti főépület 2021. május 11-től várja az érdeklődőket, a járványügyi szabályok betartása mellett.