Vizuál

Vígjáték-sorozatokban keressük az élet értelmét

2019.04.14. 18:35
Ajánlom
Egyre több vígjátéksorozat foglalkozik azzal, mi van a halál után – na és hogy hogyan találjunk meg az értelmet előtte.

Az élet egy startup, ami remek ötletnek indult, gyorsan felfutott - aztán túl nagyra nőtt, és egyre problémásabbá vált. Épp ezért Isten, a Mennyország Kft. CEO-ja úgy határozott, inkább bedönti az egészet - ezzel pedig elpusztítja az emberiséget. Vagy próbáljuk másként: az élet után tetteidnek megfelelően a Jó helyre, vagy a Rossz helyre kerülsz, ahol angyalok és földöntúli teremtmények játszanak veled mindenféle filozófiai társasjátékokat. Előbbi a Miracle workers, utóbbi A jó hely című komédia alapötlete.

Mindez pedig csak kettő azon sorozatok közül, amelyek a közelmúltban tűntek fel, és azt tematizálják, milyen is lehet a túlvilág – na és hogy mi az élet értelme.

Drámáktól nem szokatlan a témafelvetés: a 40 percnél hosszabb sorozatok gyakran foglalkoznak azzal, miért is vagyunk a Földön, mitől vagyunk bűnösek, vagy épp hogyan szabadulhatnánk fel ezen bűnök alól. Addig, hogy mi történik halál után, már kevesebben merészkedtek el. A hátrahagyottak például emlékezetesen szólt az egzisztencialista félelemről, igazán azonban a 2000-es években volt népszerű a téma: a Halottnak a csók, a Haláli hullák, az Isteni sugallat és a Wonderfalls sem élt viszont tovább két évadnál.

Ned_from_Pushing_Daisies-121233.jpg

A halottnak a csók című sorozat egyik főszereplője (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Mintha a túlvilág kreatív szempontból vonzó lenne, de a nézők inkább idegenkednének tőle.

Legalábbis eddig így volt. Ma már a Russian doll, a Miracle worker és A jó hely is jól menő sorozatoknak számítanak - utóbbi például már túl van a harmadik évadán. És akkor még nem beszéltünk a Forever-ről vagy a God friended me-ről, melyek szintén ember és Isten kapcsolatát boncolgatják a maguk néha könnyebb, néha drámaibb módján. Arról, hogy miért ilyen népszerűek ezek az egzisztenciális komédiák, a Bustle írt nemrég cikket. 

A sorozatbummal beköszönt a Mennyország is

A jó hely egyik főhőse, Chidi szorongó filozófiaprofesszor, aki attól is pánikrohamot kap, hogy reggelente nyakkendőt kell választania, viszont bárkivel bátran vitába száll, ha a morális jóról, vagy az élet értelméről van szó. A sorozat konkrét epizódokat szentel egy-egy hasonló filozófiai problémának és szórakoztatóan, de kellő alapossággal foglalkozik Platón vagy Nietzsche gondolataival is. Mindez akkor is szokatlan lenne egy főműsoridőben futó sorozattól, ha nem vígjátékról lenne szó. Ahhoz, hogy az ilyen egyedi show-k is utat törjenek, kellett az elmúlt pár év elképesztő tévéforradalma - szinte minden valamirevaló hagyományos csatorna mellett sorra indultak a streamingszolgáltatások, és még az olyan szereplők is sorozatgyártásba fogtak, mint a Youtube vagy az Amazon.

A tavalyi évben a jelentések szerint 495 új sorozatot mutattak be Amerikában - a nagy szám pedig nagyobb közönséget eredményezett, mindennek köszönhetően pedig a gyártók elkezdhettek kísérletezni.

ajohely-121456.jpg

Részlet A jó hely című sorozatból (Fotó/Forrás: port.hu)

Az embereket már nem csak a mainstream párkapcsolati vígjátékok érdeklik; van egy nézettséget tekintve is jól látható réteg, aki igenis értékeli, ha egy műsor a nevettetés mellett igyekszik el is gondolkodtatni az embert.

Az ismerős mókuskerék

A Russian doll című sorozatban egy cinikus New York-i nő egy végtelen időhurokba kerül, így újra és újra át kell élnie a neki rendezett partit, ami egyre őrültebb és őrültebb dolgokra készteti őt. Ez a típusú ismétlés-újraindítás a többi egzisztenciális vígjátéktól sem idegen: mindez arra készteti a karaktereket és minket is, hogy elkezdjünk valami értelmet keresni a látottakban. Ráadásul mindez nekünk is ismerős lehet: ha nem is ugyanazt éljük át napról napra, de az átlagember számára a napok könnyen egybefolyhatnak. Ugyanazok a feladatok, ugyanaz a munkahely, ugyanaz a napirend - a sorozat szereplőihez hasonlóan nekünk is meg kell találnunk a mélyebb értelmet az ismétlődő folyamatokban, és rá kell jönnünk, számunkra mit jelent a boldogság, vagy épp mi az élet értelme. Bár nekünk nem adatik meg az az újrakezdés, mint a Russian doll vagy A jó hely főszereplőinek, mi is tanulhatunk abból, ahogy a hősök jóváteszik saját hibáikat vagy épp elsajátítanak egy pozitívabb életszemléletet.

russiandoll-121739.jpg

Részlet a Russian doll című sorozatból (Fotó/Forrás: Netflix)

Az élet nagy kérdései – kicsiben

A vígjátékok mindig is az eszképizmus eszközeinek számítottak: menekülést jelentenek valódi problémáink elől. A jó komédiák pedig mindig saját koruk lenyomatai - a Halottnak a csók és társai, tehát a 2000-es évek egzisztenciális komédiái a Bush-éra alatt, 9/11 után születtek, míg A jó hely és a Miracle workers szintén egy világméretű krízisről árulkodnak.

Trump kaotikus elnöki rendszere, a populizmus térhódítása, az egyre pusztítóbb környezetszennyezés - ismét van mi elől elmenekülnünk.

Ezek a tévésorozatok azonban amellett hogy szórakoztatnak, egyfajta modellt is nyújtanak: igenis van rendszer az életben; ha mindez most még nem is látszik, idővel minden a helyére kerül. A sorozatokban ábrázol földöntúli helyeknek is megvannak a maguk problémái - de végül győz a jó, ha pedig eléggé igyekszünk egy teljesebb, boldog élet felé, az előbb-utóbb meghozza gyümölcsét.

Ráadásul ezek a komédiák az elképesztően összetett, a filozófusokat évezredek óta foglalkoztató kérdéseket - mitől leszünk boldogok? mi az élet értelme? mi vár ránk a halál után? - a maguk bájosan naiv módján olyan apró kérdésekké egyszerűsítik le, hogy attól senkinek sem kell megijednie. Ritkán gondolkodunk el például a Föld születéséről, vagy hogy hogyan működik több ezer éve - de ha egy startupként képzeljük el, máris jóval megközelíthetőbb a kérdés.

Ugyanez a helyzet a boldogsággal, vagy a morális jóval - ha csak azt kell vizsgálnunk, mit tegyünk felebarátunkkal egy buliban, vagy hogy az a pár ember a tévében helyesen cselekedett-e, máris megértjük és átérezzük a dolgot. Vagy legalább egy apróbb lépéssel közelebb kerülünk hozzá. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál képregény

KÉP-regény: A lovak meg a sirály

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen az, amikor teljesen mást akar lefotózni, mint ami végül megjelenik a képen.
Vizuál Film

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!
Vizuál hír

Magyar tudósok mikrobákból alkotott festményekkel nyertek díjat Amerikában

A magyar népművészeti motívumokat szerette legjobban a közönség a sajátos technikával alkotó szakemberek munkái közül.
Vizuál galéria

Jankovics Marcell művei először a Műcsarnokban

Ötféle alkotói látásmódot, megközelítést sorol egymás mellé a Műcsarnok Képpraxisok 2. elnevezésű kiállítás-együttese, amely Francois Fiedler (Fiedler Ferenc) és Jankovics Marcell tárlataival indul ezen a héten.
Vizuál hír

Helen Mirrent már nem éri meglepetés a Berlinalén – bejelentették életműdíját

Arany Medve-életműdíjat kap februárban a 70. Berlinalén Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznőt - közölték szerdán a szervezők.