Vizuál

Vígjáték-sorozatokban keressük az élet értelmét

2019.04.14. 18:35
Ajánlom
Egyre több vígjátéksorozat foglalkozik azzal, mi van a halál után – na és hogy hogyan találjunk meg az értelmet előtte.

Az élet egy startup, ami remek ötletnek indult, gyorsan felfutott - aztán túl nagyra nőtt, és egyre problémásabbá vált. Épp ezért Isten, a Mennyország Kft. CEO-ja úgy határozott, inkább bedönti az egészet - ezzel pedig elpusztítja az emberiséget. Vagy próbáljuk másként: az élet után tetteidnek megfelelően a Jó helyre, vagy a Rossz helyre kerülsz, ahol angyalok és földöntúli teremtmények játszanak veled mindenféle filozófiai társasjátékokat. Előbbi a Miracle workers, utóbbi A jó hely című komédia alapötlete.

Mindez pedig csak kettő azon sorozatok közül, amelyek a közelmúltban tűntek fel, és azt tematizálják, milyen is lehet a túlvilág – na és hogy mi az élet értelme.

Drámáktól nem szokatlan a témafelvetés: a 40 percnél hosszabb sorozatok gyakran foglalkoznak azzal, miért is vagyunk a Földön, mitől vagyunk bűnösek, vagy épp hogyan szabadulhatnánk fel ezen bűnök alól. Addig, hogy mi történik halál után, már kevesebben merészkedtek el. A hátrahagyottak például emlékezetesen szólt az egzisztencialista félelemről, igazán azonban a 2000-es években volt népszerű a téma: a Halottnak a csók, a Haláli hullák, az Isteni sugallat és a Wonderfalls sem élt viszont tovább két évadnál.

Ned_from_Pushing_Daisies-121233.jpg

A halottnak a csók című sorozat egyik főszereplője (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Mintha a túlvilág kreatív szempontból vonzó lenne, de a nézők inkább idegenkednének tőle.

Legalábbis eddig így volt. Ma már a Russian doll, a Miracle worker és A jó hely is jól menő sorozatoknak számítanak - utóbbi például már túl van a harmadik évadán. És akkor még nem beszéltünk a Forever-ről vagy a God friended me-ről, melyek szintén ember és Isten kapcsolatát boncolgatják a maguk néha könnyebb, néha drámaibb módján. Arról, hogy miért ilyen népszerűek ezek az egzisztenciális komédiák, a Bustle írt nemrég cikket. 

A sorozatbummal beköszönt a Mennyország is

A jó hely egyik főhőse, Chidi szorongó filozófiaprofesszor, aki attól is pánikrohamot kap, hogy reggelente nyakkendőt kell választania, viszont bárkivel bátran vitába száll, ha a morális jóról, vagy az élet értelméről van szó. A sorozat konkrét epizódokat szentel egy-egy hasonló filozófiai problémának és szórakoztatóan, de kellő alapossággal foglalkozik Platón vagy Nietzsche gondolataival is. Mindez akkor is szokatlan lenne egy főműsoridőben futó sorozattól, ha nem vígjátékról lenne szó. Ahhoz, hogy az ilyen egyedi show-k is utat törjenek, kellett az elmúlt pár év elképesztő tévéforradalma - szinte minden valamirevaló hagyományos csatorna mellett sorra indultak a streamingszolgáltatások, és még az olyan szereplők is sorozatgyártásba fogtak, mint a Youtube vagy az Amazon.

A tavalyi évben a jelentések szerint 495 új sorozatot mutattak be Amerikában - a nagy szám pedig nagyobb közönséget eredményezett, mindennek köszönhetően pedig a gyártók elkezdhettek kísérletezni.

ajohely-121456.jpg

Részlet A jó hely című sorozatból (Fotó/Forrás: port.hu)

Az embereket már nem csak a mainstream párkapcsolati vígjátékok érdeklik; van egy nézettséget tekintve is jól látható réteg, aki igenis értékeli, ha egy műsor a nevettetés mellett igyekszik el is gondolkodtatni az embert.

Az ismerős mókuskerék

A Russian doll című sorozatban egy cinikus New York-i nő egy végtelen időhurokba kerül, így újra és újra át kell élnie a neki rendezett partit, ami egyre őrültebb és őrültebb dolgokra készteti őt. Ez a típusú ismétlés-újraindítás a többi egzisztenciális vígjátéktól sem idegen: mindez arra készteti a karaktereket és minket is, hogy elkezdjünk valami értelmet keresni a látottakban. Ráadásul mindez nekünk is ismerős lehet: ha nem is ugyanazt éljük át napról napra, de az átlagember számára a napok könnyen egybefolyhatnak. Ugyanazok a feladatok, ugyanaz a munkahely, ugyanaz a napirend - a sorozat szereplőihez hasonlóan nekünk is meg kell találnunk a mélyebb értelmet az ismétlődő folyamatokban, és rá kell jönnünk, számunkra mit jelent a boldogság, vagy épp mi az élet értelme. Bár nekünk nem adatik meg az az újrakezdés, mint a Russian doll vagy A jó hely főszereplőinek, mi is tanulhatunk abból, ahogy a hősök jóváteszik saját hibáikat vagy épp elsajátítanak egy pozitívabb életszemléletet.

russiandoll-121739.jpg

Részlet a Russian doll című sorozatból (Fotó/Forrás: Netflix)

Az élet nagy kérdései – kicsiben

A vígjátékok mindig is az eszképizmus eszközeinek számítottak: menekülést jelentenek valódi problémáink elől. A jó komédiák pedig mindig saját koruk lenyomatai - a Halottnak a csók és társai, tehát a 2000-es évek egzisztenciális komédiái a Bush-éra alatt, 9/11 után születtek, míg A jó hely és a Miracle workers szintén egy világméretű krízisről árulkodnak.

Trump kaotikus elnöki rendszere, a populizmus térhódítása, az egyre pusztítóbb környezetszennyezés - ismét van mi elől elmenekülnünk.

Ezek a tévésorozatok azonban amellett hogy szórakoztatnak, egyfajta modellt is nyújtanak: igenis van rendszer az életben; ha mindez most még nem is látszik, idővel minden a helyére kerül. A sorozatokban ábrázol földöntúli helyeknek is megvannak a maguk problémái - de végül győz a jó, ha pedig eléggé igyekszünk egy teljesebb, boldog élet felé, az előbb-utóbb meghozza gyümölcsét.

Ráadásul ezek a komédiák az elképesztően összetett, a filozófusokat évezredek óta foglalkoztató kérdéseket - mitől leszünk boldogok? mi az élet értelme? mi vár ránk a halál után? - a maguk bájosan naiv módján olyan apró kérdésekké egyszerűsítik le, hogy attól senkinek sem kell megijednie. Ritkán gondolkodunk el például a Föld születéséről, vagy hogy hogyan működik több ezer éve - de ha egy startupként képzeljük el, máris jóval megközelíthetőbb a kérdés.

Ugyanez a helyzet a boldogsággal, vagy a morális jóval - ha csak azt kell vizsgálnunk, mit tegyünk felebarátunkkal egy buliban, vagy hogy az a pár ember a tévében helyesen cselekedett-e, máris megértjük és átérezzük a dolgot. Vagy legalább egy apróbb lépéssel közelebb kerülünk hozzá. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Újabb öt évre Baán László lesz a Szépművészeti Múzeum főigazgatója

Baán László 2004 óta vezeti a Szépművészeti Múzeumot, főigazgatói megbizatását újabb öt évre, 2024. november 30-áig hosszabbították meg.
Vizuál Film

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Vizuál kolozsvár

„A fotográfus a valóság kiszolgáltatottja” - Megnyílt Korniss Péter fotókiállítása Kolozsváron

Két háznyira Korniss Péter szülőházától, a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban látható szeptember 12-ig a művész Változások című fotókiállítása. 
Vizuál hír

Locarnói nagydíj A létezés eufóriájáért

Szabó Réka dokumentumfilmje nyerte locarnói fesztivál Kritikusok Hete programjának nagydíját. A Tünet Együttes 2015-ben bemutatott táncszínház előadásának próbafolyamatát feldolgozó egészestés film rendezője személyesen vette át a rangos elismerést szombaton Locarnóban.
Vizuál Film

140 éve született a sztárokat felfedező Samuel Goldwyn

Megalapította az MGM stúdiót, majd inkább függetlenként dolgozott. Aranyköpéseit máig emlegeti a szakma. 1879. augusztus 17-én született Samuel Goldwyn, a film hőskorának egyik legsikeresebb független producere.