Vizuál

Vissza kell adnia az amerikai házaspárnak a világháború alatt elkobzott Pissarro-festményt

2018.10.03. 16:35
Ajánlom
Bruce és Robbi Toll eredetileg egy kiállításra adta kölcsön a képet egy párizsi múzeumnak, ahol felismerték az eredeti tulajdonosok. A párizsi fellebbviteli bíróság ítélete alapján kötelesek visszaszolgáltatni a második világháborúban elkobzott értékes festményt.

Az amerikai Bruce és Robbi Toll tavaly adta kölcsön a Cuillette des Pois (Borsószedés) című impresszionista festményt kiállításra a párizsi Marmottan múzeumnak. A képet azonban ideiglenes letétbe helyezték, miután az eredeti francia tulajdonosok felismerték a festményt, és bírósághoz fordultak annak visszaszolgáltatását kérve.

Egy bíróság már tavaly novemberben kimondta, hogy a Toll házaspár nem járt el rosszhiszeműen, amikor a képet 800 ezer dollárért (mai árfolyamon 215 millió forintért) 1995-ben a Christie's-nél megvásárolta, de minden, a francia Vichy-rezsim és náci szövetségesei által elrabolt képpel kapcsolatos adásvétel érvénytelen. 

Az amerikai házaspár megfellebbezte az ítéletet, amelyet azonban a másodfokú ítélet kedden megerősített. Bauer leszármazottainak ügyvédje szerint az újabb ítélet

"megerősíti a barbarizmus áldozatainak jogát arra, hogy időkorlát nélkül visszaszerezzék javaikat, amelyeket elvettek tőlük".

A jogi képviselő reményét fejezte ki, hogy az amerikai pár belenyugszik az ítéletbe.

Pissarro - Borsószedés (La cueillette des pois) 1887

Pissarro - Borsószedés (La cueillette des pois) 1887

A gouache technikával készült festményt 1887-ben festette az impresszionista mester. A kép része volt az 1862-ben született, cipőgyártásból meggazdagodott Simon Bauer 93 műalkotást magában foglaló gyűjteményének.

A gyűjteményt 1943-ban kobozták el, és a Vichy-kormány zsidóügyi biztossága által kijelölt kereskedőn keresztül értékesítették.

A Pissarro egyik felfedezőjének számító Bauert 1944-ben Drancyba internálták, de sikerült elkerülnie a deportálást. 1947-ben bekövetkezett haláláig csak a gyűjteménye kis részét tudta visszaszerezni. Leszármazottai folytatták a kutatást a művek után, de mintegy húsz képet nem tudtak visszakapni. A La Cueillette des Pois 1965-ben kis időre feltűnt egy adásvétel alkalmával, majd nyoma veszett, miután elkerült francia földről. 

Kiállítással keresik a nácik által elrabolt műkincsek tulajdonosait

Kapcsolódó

Kiállítással keresik a nácik által elrabolt műkincsek tulajdonosait

A második világháború óta több mint 45 ezer műtárgyat adtak vissza jogos tulajdonosának, de kétezer esetében nem jelentkezett senki, köztük van a Louvre raktáraiban őrzött 296 festmény.

Nácik által elrabolt műkincs bukkant fel egy amerikai házaspárnál

Nácik által elrabolt műkincs bukkant fel egy amerikai házaspárnál

Egy amerikai házaspár köteles visszaszolgáltatni Camille Pissarro egyik, a második világháborúban elkobzott értékes festményét a francia tulajdonos leszármazottainak - döntött kedden egy párizsi bíróság.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.