Vizuál

Visszatérő a Virág Judit Galériában

2012.11.22. 08:29
Ajánlom
Radák Eszter festőművész önálló kiállítással utoljára 2008-ban jelentkezett ugyanitt. Igyekezzen, aki egy falatnyi derűvel és melegséggel szeretne találkozni a tél kapujában, mert a Már csak a tél van hátra és újra itt a nyár! csupán november 27-ig látogatható. MAGAZIN

A november 12-i megnyitón a galéria vezetője saját maga és a gyűjtők nevében fejezte ki örömét azzal kapcsolatban, hogy a festőművész diploma mellett esztétika szakon is végzett alkotó felhagyva a Magyar Képzőművészeti Egyetemen való rektorhelyettesi ténykedéssel, újból az alkotásnak szentelheti legtöbb idejét. Ezzel az anyaggal Radák Eszter visszatért, fogalmazott a galériát vezető Virág Judit.

Andorka Gergő, a művész tanítványának elmondása szerint a festmények megalkotásához és az optimális befogadói állapot eléréséhez is egyaránt szükséges egyfajta meditatív lelkiállapot, amit megnyitóbeszédében is igyekezett aközönség elé idézni. A megnyitón sokan vettek részt: a vendégek között a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora, Kőnig Frigyes is jelen volt, valamint szép számmal jöttek el Radák Eszter művész és művészettörténész kollégái, gyűjtők és az egyetem hallgatói is.

A galéria lenti termében látható festmények egy nyílt, csajos attitűdről árulkodnak. Eszter, ahogyan a festőművész hallgatók is szólítják, barátságos stílusával, kellemes iránti érzékenységével szerethető műalkotásokat hoz létre. Figuratív festészete a szivárvány színeinek burjánzásában ölt testet, legyen az egy vízicsúszdás csobbanást megörökítő jelenet, egy kacskaringózó lépcsőforduló vagy akár egy mutatós csendélet képe. Játékosan variált felületek és könnyedség uralja a festményeket. Már a képcímek is, mint az Ahh, micsoda festői táj... vagy az Utálom, hogy anyámékkal kellett jönni nyaralniútba igazítanak minket a művek értelmezésében. Eszter fiatalos hangvételével könnyedén lehet azonosulni, különösen a nők számára, akiknek hétköznapi tárgykultúráját előszeretettel állítja középpontba. Ez egyúttal erősen rokonítja munkáit többek között a pop-art hűvösen szexi vizuális nyelvezetével is.

Műveiben nem tesz a néző számára nehezen megközelíthető kiszólásokat sem képi, sem verbális eszközökkel. Eszter minden megnyilvánulásában olyan, mintha az egész világ az otthona és minden ember az ismerőse lenne. Nem zárja ki a nézőt, ahogyan azt számos introvertált művész teszi. Akár magunkat is beleképzelhetjük egy homokozós vagy strandos jelenetébe. Mindenkiben megmozdít egy-egy mosolyt gerjesztő emléket - ezek a mozzanatok minden háztartás fotóalbumában, illetve ma inkább minden modern, nőcis anyuka Facebook timeline-ján dokumentálva vannak.

Az 1870-80-as évek környékén Monet festett témájában hasonlót. Kedves impresszionista képei tájakról, feleségéről és az élet élvezhető perceiről ugyan stiláris értelemben erőteljes korszerűsítésen mentek keresztül, de a szemlélet megújult formában tovább él Eszter színesen vibráló képein. Annak idején a romantika és a realizmus stíluskorszakában dívó szalonfestészet a fiatal impresszionisták szemében édeskésen megkonstruált, szájbarágósan történetleíró jellegű volt. A korban merészen progresszívnak tekinthető Monet-ék inkább a valódi életből nyert vizuális benyomást tartották a művészet számára alkalmas alapanyagnak. Eszter képei - minden szubjektivitásukkal együtt- szintén erről a hitelesség iránti igényről tesznek tanúbizonyságot.

Az impresszionista illékony képbefogadást megörökítő plein air képek nem a csinált, műtermi beállítások zárt terét, hanem a hétköznapok eseményeit örökítik meg, ahogyan Eszter is. Úgy válogat a századfordulós újításokból, mint amikor a jó szakács egy finom ételhez szór még egy kis ezt meg azt, és jól összefőzi az ízeket. Egy leheletnyi Matisse síkszerű, dekoratív foltjaiból, egy csipetnyi a szecesszió belső tereinek formavilágából (gondoljunk csak Matisse Vörös szoba címűképére).

Eszter az egyetemes művészettörténet által kanonizált, klasszikus moderntől kezdődően több stílusirányzattal is logikus összefüggésbe hozható, de képei az efféle okoskodás nélkül is jól fogyaszthatóak. Szinkronban vannak a mával, egyben vannak. Emberalak nélküli beállításaira is azzal az életörömmel tekint, mint amikor az ember a napi rohanásban megáll, és egy pillanatra melegséggel tölti el egy harmonikus látvány. Közvetlen beszédmódjával szinte a kulisszák mögé vezet, amivel egy tipikusan női, befogadó gesztust tesz. Mindenki szabadon élvezheti képeit.

A kiállítás címe: Már csak a tél van hátra és újra itt a nyár!. Ahogyan Virág Judit a megnyitóbeszédet megelőző pár mondatában is említette, ez a címadás is "ízig-vérig Eszter". A művész alapvető jellegzetessége az az őszinte, természetes egység, ami tetten érhető az alkotó személyiségében ugyanúgy, mint képeinek témájában, megfogalmazásában és aképekhez nem csupán mellékelt, hanem azokkal erőteljesen harmonizáló címekben is. Akinek szimpatikus a főcím, annak jó eséllyel tetszeni fognak a képek is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Jazz/World

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.
Vizuál toplista

Rekord árbevétellel zárja az évet a Disney

A Walt Disney Stúdió hétmilliárd dolláros (2000 milliárd forintos) globális jegybevétellel zárja az évet. Ez a második alkalom, hogy a filmstúdiónak sikerül átlépnie ezt a határt.
Vizuál hír

Romákkal foglalkozó magyar dokumentumfilm lett a legjobb Berlinben

Bogdán Árpád Gettó Balboa című alkotása az Ake Dikhea? - Romani Filmek Fesztiválján nyerte el a fődíjat.
Vizuál reigl judit

Péntekig láthatóak Reigl Judit fekete-fehér művei Budapesten

A Franciaországban élő, világhírű magyar festőművész kollázsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit mutatja be az a kiállítás, amely A Fekete is egy Szín címmel látható a Kálmán Makláry Fine Arts galériában.