Vizuál

Visszatérő a Virág Judit Galériában

2012.11.22. 08:29
Ajánlom
Radák Eszter festőművész önálló kiállítással utoljára 2008-ban jelentkezett ugyanitt. Igyekezzen, aki egy falatnyi derűvel és melegséggel szeretne találkozni a tél kapujában, mert a Már csak a tél van hátra és újra itt a nyár! csupán november 27-ig látogatható. MAGAZIN

A november 12-i megnyitón a galéria vezetője saját maga és a gyűjtők nevében fejezte ki örömét azzal kapcsolatban, hogy a festőművész diploma mellett esztétika szakon is végzett alkotó felhagyva a Magyar Képzőművészeti Egyetemen való rektorhelyettesi ténykedéssel, újból az alkotásnak szentelheti legtöbb idejét. Ezzel az anyaggal Radák Eszter visszatért, fogalmazott a galériát vezető Virág Judit.

Andorka Gergő, a művész tanítványának elmondása szerint a festmények megalkotásához és az optimális befogadói állapot eléréséhez is egyaránt szükséges egyfajta meditatív lelkiállapot, amit megnyitóbeszédében is igyekezett aközönség elé idézni. A megnyitón sokan vettek részt: a vendégek között a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora, Kőnig Frigyes is jelen volt, valamint szép számmal jöttek el Radák Eszter művész és művészettörténész kollégái, gyűjtők és az egyetem hallgatói is.

A galéria lenti termében látható festmények egy nyílt, csajos attitűdről árulkodnak. Eszter, ahogyan a festőművész hallgatók is szólítják, barátságos stílusával, kellemes iránti érzékenységével szerethető műalkotásokat hoz létre. Figuratív festészete a szivárvány színeinek burjánzásában ölt testet, legyen az egy vízicsúszdás csobbanást megörökítő jelenet, egy kacskaringózó lépcsőforduló vagy akár egy mutatós csendélet képe. Játékosan variált felületek és könnyedség uralja a festményeket. Már a képcímek is, mint az Ahh, micsoda festői táj... vagy az Utálom, hogy anyámékkal kellett jönni nyaralniútba igazítanak minket a művek értelmezésében. Eszter fiatalos hangvételével könnyedén lehet azonosulni, különösen a nők számára, akiknek hétköznapi tárgykultúráját előszeretettel állítja középpontba. Ez egyúttal erősen rokonítja munkáit többek között a pop-art hűvösen szexi vizuális nyelvezetével is.

Műveiben nem tesz a néző számára nehezen megközelíthető kiszólásokat sem képi, sem verbális eszközökkel. Eszter minden megnyilvánulásában olyan, mintha az egész világ az otthona és minden ember az ismerőse lenne. Nem zárja ki a nézőt, ahogyan azt számos introvertált művész teszi. Akár magunkat is beleképzelhetjük egy homokozós vagy strandos jelenetébe. Mindenkiben megmozdít egy-egy mosolyt gerjesztő emléket - ezek a mozzanatok minden háztartás fotóalbumában, illetve ma inkább minden modern, nőcis anyuka Facebook timeline-ján dokumentálva vannak.

Az 1870-80-as évek környékén Monet festett témájában hasonlót. Kedves impresszionista képei tájakról, feleségéről és az élet élvezhető perceiről ugyan stiláris értelemben erőteljes korszerűsítésen mentek keresztül, de a szemlélet megújult formában tovább él Eszter színesen vibráló képein. Annak idején a romantika és a realizmus stíluskorszakában dívó szalonfestészet a fiatal impresszionisták szemében édeskésen megkonstruált, szájbarágósan történetleíró jellegű volt. A korban merészen progresszívnak tekinthető Monet-ék inkább a valódi életből nyert vizuális benyomást tartották a művészet számára alkalmas alapanyagnak. Eszter képei - minden szubjektivitásukkal együtt- szintén erről a hitelesség iránti igényről tesznek tanúbizonyságot.

Az impresszionista illékony képbefogadást megörökítő plein air képek nem a csinált, műtermi beállítások zárt terét, hanem a hétköznapok eseményeit örökítik meg, ahogyan Eszter is. Úgy válogat a századfordulós újításokból, mint amikor a jó szakács egy finom ételhez szór még egy kis ezt meg azt, és jól összefőzi az ízeket. Egy leheletnyi Matisse síkszerű, dekoratív foltjaiból, egy csipetnyi a szecesszió belső tereinek formavilágából (gondoljunk csak Matisse Vörös szoba címűképére).

Eszter az egyetemes művészettörténet által kanonizált, klasszikus moderntől kezdődően több stílusirányzattal is logikus összefüggésbe hozható, de képei az efféle okoskodás nélkül is jól fogyaszthatóak. Szinkronban vannak a mával, egyben vannak. Emberalak nélküli beállításaira is azzal az életörömmel tekint, mint amikor az ember a napi rohanásban megáll, és egy pillanatra melegséggel tölti el egy harmonikus látvány. Közvetlen beszédmódjával szinte a kulisszák mögé vezet, amivel egy tipikusan női, befogadó gesztust tesz. Mindenki szabadon élvezheti képeit.

A kiállítás címe: Már csak a tél van hátra és újra itt a nyár!. Ahogyan Virág Judit a megnyitóbeszédet megelőző pár mondatában is említette, ez a címadás is "ízig-vérig Eszter". A művész alapvető jellegzetessége az az őszinte, természetes egység, ami tetten érhető az alkotó személyiségében ugyanúgy, mint képeinek témájában, megfogalmazásában és aképekhez nem csupán mellékelt, hanem azokkal erőteljesen harmonizáló címekben is. Akinek szimpatikus a főcím, annak jó eséllyel tetszeni fognak a képek is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Vizuál interjú

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Vizuál galéria

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál magazin

KÉP-regény: Pokoljárás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a fia gimnáziumi intőjéről és Dante 27 bűnéről mesél.
Vizuál előzetes

Itt nézheti meg a Természetes fény első előzetesét!

Megérkezett a Závada Pál regényéből készült film első előzetese. Nagy Dénes filmje a Berlinale versenyprogramjában is szerepel. Egy II. világháborús alakulatról szól, amely a keleti fronton teljesít szolgálatot.