Kult50 kategória: Vizuál
Védnök: Oltai Kata
Elismert teljesítmény: Az Everybody Needs Art projekt
Miközben Anglia utcáit járta Bencze Péter, rájött, hogy a múlt századok művészetéhez nem igazán tud kapcsolódni, a kortárs művészet viszont mélyen megérinti. Ekkor fogalmazta meg, hogy „Everybody Needs Art”, azaz mindenkinek szüksége van művészetre. Mikor visszatért Budapestre, megalapította az ENA-t, amely – elmondása szerint – egy „hibrid művészeti ügynökség vagy kurátori platform”, és létrehozta az ENA Viewing Space-t, amely
hetedik éve kínál off-space kiállítóteret a kortárs művészeknek.
A terasz különlegessége, hogy az év 365 napján nyitva van, fogad kiállítókat és nézelődőket, így az aktuális időjárásnak is nagy szerepe van abban, milyen munkákat válogat össze Bencze Péter. A Viewing Space-be lépve rendre az az érzésem támad, hogy egy mini Berlinbe csöppentem, annyi különbséggel, hogy itt elsősorban (de nem kizárólag) magyar alkotók – például Keresztesi Botond vagy Benczúr Emese – munkái lógnak a falakon.
Bence nem csak itt rendez kiállításokat: Fukui Yusuke munkáit a Kiscelli Múzeummal közösen állította ki, de dolgozott már együtt az Art Quarter Budapesttel és a Petőfi Irodalmi Múzeummal is. Elmondása szerint a kezdetektől az érdekelte, hogyan működik az art world, kik a szereplői, és milyen küldetést vállalhat ő benne.
„Nem fix struktúrában és nem kizárólag olyan művészekkel dolgozom, akiket én képviselek, hanem különböző keretek közt kiállításokat valósítok meg, amelyeknek az a céljuk, hogy minél szélesebb spektrumon eljuttassák a kortárs képzőművészetet az emberekhez”, árulta el egy korábbi interjújában. Mint hozzátette, a kortárs művészetekkel kapcsolatosan sokakban kialakult egyfajta küszöbfélelem, de ő céljául tűzte ki, hogy új perspektívát kínáljon a témában:
„A nagyközönség elérése attól is függ, hogy képesek vagyunk-e kitörni abból a szakmai elitizmus okozta elszigeteltségből,
ami visszatartja sokszor az áhított közönségsikert.” Úgy gondolja, ebben sokat segíthetnek az olyan off-space helyszínek, mint a Viewing Space, egy mosoda, egy parkoló vagy akár az aqb terei, ugyanis a galériákkal szemben itt nagyobb figyelmet kapnak a kiállító művészek. Vállalkozása jelenleg a for-profit és a non-profit között mozog, eladásokból él, a bevétel egy részét beleforgatja a nonprofit tevékenységbe.
Szerinte az is kiemelten fontos, hogy összehozzuk a különböző országok művészeit
és a kelet-európai feltörekvő fiatalok is bekapcsolódhassanak a nyugati vérkeringésbe. Külföldi kurátorokat hív meg Budapestre, akik ismerkedhetnek a hazai szcénával egy jövőbeni együttműködés reményében. Bencze Péter úgy véli, ez a lehető legjobb módja annak, hogy minél több emberhez eljusson a művészet, és olyan emberek is reflektorfénybe kerülhessenek, akiknek önerőből nem lenne erre esélyük.
A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.
A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.