A harmincas-negyvenes években Weegee neve szorosan összefonódott New Yorkkal és az ottani városi élettel. Weegee a depresszióval és gazdasági válsággal küzdő társadalomban szembesítette nézőit a magánnyal, a szegénységgel, és a bűnözéssel. Ugyanakkor megmutatta a szépség és a boldogság pillanatait is, mivel ezek is hozzátartoznak a New York-i Lower East Side életéhez, Harlemhez, Boweryhez. Munkássága azonban mégsem csupán a témája miatt vált ismertté, képeinek művészi ereje, drámai hatása, nyers realizmusa, éles kontrasztjai úttörő hatással voltak az elkövetkező fotográfus nemzedékekre.
Gyerekek a tűzlépcsőn, 1941 május 23. (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház / Courtesy Institute for Cultural Exchange Germany)
A Weegee művésznéven ismertté vált Arthur Fellig családja Galíciából emigrált New Yorkba. Weegee vándorfényképészként, majd segédlaboránsként tanulta ki a szakmát, majd 1935-ben szabadúszóvá vált - idézte fel Baki Péter kurátor.
Mint hozzátette, ekkoriban már rengeteg fotós dolgozott New Yorkban, a biztos megélhetés érdekében ezért
Weegee az addig elhanyagolt éjszakai fotózásra specializálódott.
Szakmájában először kapott engedélyt arra, hogy rendőrségi rádiót szereljen az autójába, ezért gyakran a hatóságok előtt ért oda a bűnesetek, tűzvészek, szenzációs események színhelyére.
Autójában egy sötétkamrát is kialakított, így az újságok már másnap reggel le tudták hozni szenzációszámba menő felvételeit. Nemcsak gyorsasága tette azonban egyedivé: a korabeli vakuk általában egyetlen felvételt tettek lehetővé egy-egy éjszakai helyszínen, a fotográfusnak ezzel kellett eltalálnia a döntő pillanatot egy jól komponált képen, amihez Weegee-nek nagyszerű érzéke volt - emlékeztetett Baki Pétert.
Weegee-t azonban nemcsak a tragédiák és a szenzációk érdekelték, hanem a személyes sorsok, a metropolisz furcsa figurái, társadalmi eseményei is, képei így jól megmutatják a korabeli New York sokszínűségét.
Húsvétvasárnap Harlemben, 1940. (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház / Courtesy Institute for Cultural Exchange Germany)
A tübingeni Institute for Cultural Exchange és a New York-i International Center of Photographyval együttműködésben Budapestre érkezett, mintegy száz képet felvonultató kiállítás hírességek portréival és önarcképekkel zárul: Weegee ezeken is kiválóan vissza tudta adni mások mellett Louis Armstrong, Salvador Dalí, Jackie Kennedy vagy Andy Warhol személyiségét - közölte a kurátor.
A Magyar Fotóművészek Szövetsége immár tizenegyedik alkalommal rendezi meg Fotóhónap2018 rendezvénysorozatot, azzal a céllal, hogy kiállításokon, filmvetítéseken, beszélgetéseken, egy nagyszabású konferencián és egyéb programokon keresztül rámutasson a fotográfia tartalmi és eszközbeli sokszínűségére. A kurátorok, Boros Lili, Simon Kati, Szegedy-Maszák Zsuzsanna, Szigethy Anna és Tóth Balázs Zoltán különböző utakon és gondolatmenettel közelítenek a fotográfiához, generációk és médiumok közötti feszültség, átjárás jellemzi a fesztivál idei kiállításait.
A Fotóhónap2018 helyszínválasztásában is igazodik a trendekhez, amikor a hagyományos kiállítóhelyek mellett számos olyan városi helyszínt is felfedez, amelyek eddig kiestek, vagy nem elsősorban kiállítási térként voltak használatosak, a város rejtett értékeinek felfedezésére késztetve a nézőket.
A fesztivál teljes programja a Fotóhónap2018 oldalon érhető el.