Zászkaliczky Ágnes magyar festőművészt beválogatták a 2025-ös Londoni Művészeti Biennálé kiállító művészei közé. Az Egyesült Királyság egyik legjelentősebb kortárs művészeti eseményét július 16. és 20. között rendezik meg a Chelsea Old Town Hall történelmi épületében.
A Londoni Művészeti Biennálén hatvan országból háromszázötven művész állít ki,
az alkotásokat nemzetközi kurátori testület válogatta, Peter Gagliardi vezetésével, a londoni Gagliardi Galéria szervezésében.
Zászkaliczky Ágnes munkássága a klasszikus festészeti hagyományok és a kortárs kifejezésmódok találkozásából építkezik. Művei gazdag szimbolikával, ornamentális részletekkel és álomszerű térkompozíciókkal dolgoznak. Festészetének központi témái közé tartoznak a portréábrázolások, az ember és természet viszonyának változásai. Művei olyan vizuális világot teremtenek, amely egyszerre időtlen és mélyen aktuális.
A kiállításon szereplő Venice I. című müvészeti alkotása egyszerre lírai elmélkedés és vizuális vészjelzés. A nagyméretű vásznon Velence ikonikus városa nem idealizált képeslapként jelenik meg, hanem egy törékeny, emlékezet és eltűnés között lebegő organizmusként. Törött építészeti formák, oldódó tükröződések és szimbolikus vízi elemek idézik meg a várost, amely nemcsak fizikailag süllyed – a klímaváltozás következményeként –, hanem kulturálisan is veszélyben van.
A müvészeti alkotás gazdag textúrája és szimbolikája a civilizáció és természet határvonalait vizsgálja, és gyönyörűsége épp a közelgő eltűnés miatt válik fájóan intenzívvé.
Zászkaliczky Ágnes a festészet mellett színpadi produkciók vizuális világának megalkotásában is aktívan részt vesz. A Magyar Állami Operaház Carmina Burana című előadásához ő tervezte a teljes vizuális koncepciót, amelyben a klasszikus szimbolikát és kortárs vetítéstechnikát ötvözte. Legújabb projetjét, a Magic of Vivaldit – amely A négy évszak multimédiás újraértelmezése – augusztus 16-én mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Az előadásban szintén látványtervezőként működött közre. A karmester és rendező: Bogányi Tibor. A produkcióban központi szerepet kap a Venice I. festmény is, amely a zenei ívet vizuális szinten is végigkíséri, összekapcsolva a klasszikus zenei élményt a klímaváltozás és a kulturális kontinuitás kérdésköreivel.
Fejléckép: Zászkaliczky Ágnes (Fotó: Szipál Péter)