Vizuál

Zöld, kék, piros: a színek hatalma

2016.04.22. 09:24
Ajánlom
Miért olyan színűek egyes tárgyaink, amilyenek? Milyen jelentései vannak a vörösnek? Vajon régen fakóbb volt a minket körülvevő világ? Az Iparművészeti Múzeum Színekre hangolva című kiállítása számtalan kérdést vet fel, pedig egy látszólag egyszerű koncepció felől közelít a színek témájához. Dr. Jékely Zsombor gyűjteményi főigazgató-helyettessel beszélgettünk.

- Mindhárom teremben egy-egy szín az uralkodó. Lehet-e egyáltalán a tárgyakra koncentrálni ezekben a nagyon speciális terekben?

Jékely Zsombor

Jékely Zsombor (Fotó/Forrás: Várhelyi Clara)

-A látványt a tárgyak színvilága dominálja, de ha a látogató figyelmesebben körülnéz, egyéb összefüggéseket is felfedezhet. Például a legelső terembe belépve rögtön egy olyan zöld tárgycsoporttal találja szembe magát, amelyeken különböző természeti motívumok, levelek, zöldségek, csúszómászók láthatók, nem véletlenül: ez a természet színe. Tehát a színhasználatból eredő logika is összeköti a műtárgyakat. A szín első pillantásra teljesen nyilvánvaló formai jellegzetesség, pedig különböző asszociációi, jelentései és funkciói is lehetnek. A múzeum gyűjteményében őrzött műtárgyak színek szerinti csoportosításában történő bemutatása mindenképpen újszerű megközelítést jelent.

- Zöld, kék, piros – miért pont ezt a három színt választották?

- Ezek a meghatározó alapszínek, a számítógépes színbontás is ezekből áll össze. Felmerült több más, az iparművészetben kiemelt szereppel bíró szín is, például az arany és az ezüst, de izgalmasabbnak találtuk a fő színeket. Minden kiállított tárgy a gyűjteményünkből származik, és az összes tárgytípus képviseltetve van, a kerámiák, textilek, bútorok és ötvöstárgyak is.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Ebben az új összefüggésben nagyon sok olyan műtárgyat is meg tudtunk mutatni, amelyik hosszú évek óta vagy akár még soha nem voltak kiállítva nálunk. Sok kortárs kerámia- és üvegtárgy, dizájntermék is szerepel a tárlaton, amelyek csak az elmúlt években kerültek be a múzeumba.

- Mi az összefüggés az egyes tárgytípusok és színeik között? Érvényes-e például a klisé, hogy a zöld a nyugalom színe?

- A színszimbolika összetett dolog, korszakonként, területenként változik, de vannak nagyon egyértelmű és hosszú időn átívelő jelenségek. A zöld nem csak a természeti motívumok színe, egyszerű, hétköznapi tárgyakon is feltűnik, például a kályhacsempéken, más lakberendezési elemeken – elképzelhető, hogy természetközeli, megnyugtató jellege volt a meghatározó.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

A vörösnek, különösen a sötétebb bíborszínnek hatalmi jelentősége van; már a késő antikvitás óta az uralkodói szín volt, ami aztán később is a legfelsőbb társadalmi réteghez kötődött ruházatban, luxusminőségű dísztárgyakban. Ugyanakkor a vér színe is, ezért a keresztény liturgiában is szerepe van évszázadok óta, gondoljunk csak a középkori miseruhákra.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

A kék minden tárgytípusban fellelhető, de egységesen leginkább a kerámiákat és az üvegtárgyakat határozza meg: a porcelánok karakteres díszét jelenti a fehér alapon kék motívum, amely a távol-keleti kerámiából ered, az Európába behozott kínai porcelánok jellegzetes színvilága volt. A kék a víz, az ég színe is, és liturgikus színként Szűz Máriához és az égi, a mennyei szférákhoz kapcsolódik.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

De ezek a szimbolikák mindig az adott tárgy keletkezési idejéből és kontextusából kiindulva fejthetők fel, amennyiben van ilyen, és nemcsak arról van szó, hogy egy kiváló színezőanyagot találtak. A cseh üvegek között például vannak nagyon szép, kék üvegek, de ennek az az oka, hogy olyan oxidokat használtak, amelyek kékre színezik az üveget.

- Elmondható, hogy a mai ember színesebben él, színesebb tárgyakkal veszi körül magát?

- Különbség, hogy a középkorban csak természetes színezőanyagokat használtak, a 19. századtól pedig olyan szintetikus anyagok is rendelkezésre állnak, amelyekkel korábban nem létező színkombinációkat is létre lehetett hozni. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a régebbi korok kevésbé voltak színesek – pedig ez nem így van.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Az általunk fehér márványszoborként ismert antik szobrok is színesek voltak, a középkori művészet emlékei, a katedrálisok kapui is. Részben megkoptak, valamint a 19. században – ami a talán a legkevésbé volt színes – mind az antik, mind a középkori szobrokról gyakran eltávolították a még meglévő festékeket.Manapság már formatervezett és sorozatgyártott tárgyak között élünk, sokkal nagyobb a választási lehetőségünk, például hogy milyen színű étkészletet vásárolunk. Ha a kiállításból kiindulva szeretnénk megállapítást tenni, akkor elmondható: a modern kor tárgyainál már nem annyira figyelhető meg a tudatos színszimbolika, mint korábban.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Ament Gellert)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Keleti Éva: Csak én vagyok, meg a fényképezőgépem

Meg több teremnyi legendás magyar művész és egy csokornyi feltörekvő tehetség. És ami összeköti őket: Keleti Éva kamerája. A fotóművész retrospektív kiállításának december 10-i megnyitója előtt exkluzív tárlatvezetést tartott a Fideliónak.
Vizuál berlin

Az elegancia és az abszurd humor jegyében adták át az Európai Filmdíjakat

Az európai film legnagyobb ünnepéről számol be helyszíni tudósítónk Berlinből, ahol szombat este, a 32. Európai Filmdíj átadóján összegyűlt az európai filmes szcéna színe-java. A helyszín, mint mindig, az ezer nézőt befogadó Nyugat-Berlini színházépület, a Haus der Berliner Festspiele volt.
Vizuál hír

Megették a 120 ezer dollárt érő kiállítási tárgyat – egy banánt

Megette egy látogató Maurizio Cattelan alkotását, egy ragasztószalaggal falra erősített banánt egy Miamiban rendezett kiállításon, ahol előzőleg egy francia műgyűjtő 120 ezer dollárért megvásárolta az olasz képzőművész Comedian (Komédiás) című művét.
Vizuál képregény

KÉP-regény: A lovak meg a sirály

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen az, amikor teljesen mást akar lefotózni, mint ami végül megjelenik a képen.
Vizuál Film

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!