Vizuál

Zöld, kék, piros: a színek hatalma

2016.04.22. 09:24
Ajánlom
Miért olyan színűek egyes tárgyaink, amilyenek? Milyen jelentései vannak a vörösnek? Vajon régen fakóbb volt a minket körülvevő világ? Az Iparművészeti Múzeum Színekre hangolva című kiállítása számtalan kérdést vet fel, pedig egy látszólag egyszerű koncepció felől közelít a színek témájához. Dr. Jékely Zsombor gyűjteményi főigazgató-helyettessel beszélgettünk.

- Mindhárom teremben egy-egy szín az uralkodó. Lehet-e egyáltalán a tárgyakra koncentrálni ezekben a nagyon speciális terekben?

Jékely Zsombor

Jékely Zsombor (Fotó/Forrás: Várhelyi Clara)

-A látványt a tárgyak színvilága dominálja, de ha a látogató figyelmesebben körülnéz, egyéb összefüggéseket is felfedezhet. Például a legelső terembe belépve rögtön egy olyan zöld tárgycsoporttal találja szembe magát, amelyeken különböző természeti motívumok, levelek, zöldségek, csúszómászók láthatók, nem véletlenül: ez a természet színe. Tehát a színhasználatból eredő logika is összeköti a műtárgyakat. A szín első pillantásra teljesen nyilvánvaló formai jellegzetesség, pedig különböző asszociációi, jelentései és funkciói is lehetnek. A múzeum gyűjteményében őrzött műtárgyak színek szerinti csoportosításában történő bemutatása mindenképpen újszerű megközelítést jelent.

- Zöld, kék, piros – miért pont ezt a három színt választották?

- Ezek a meghatározó alapszínek, a számítógépes színbontás is ezekből áll össze. Felmerült több más, az iparművészetben kiemelt szereppel bíró szín is, például az arany és az ezüst, de izgalmasabbnak találtuk a fő színeket. Minden kiállított tárgy a gyűjteményünkből származik, és az összes tárgytípus képviseltetve van, a kerámiák, textilek, bútorok és ötvöstárgyak is.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Ebben az új összefüggésben nagyon sok olyan műtárgyat is meg tudtunk mutatni, amelyik hosszú évek óta vagy akár még soha nem voltak kiállítva nálunk. Sok kortárs kerámia- és üvegtárgy, dizájntermék is szerepel a tárlaton, amelyek csak az elmúlt években kerültek be a múzeumba.

- Mi az összefüggés az egyes tárgytípusok és színeik között? Érvényes-e például a klisé, hogy a zöld a nyugalom színe?

- A színszimbolika összetett dolog, korszakonként, területenként változik, de vannak nagyon egyértelmű és hosszú időn átívelő jelenségek. A zöld nem csak a természeti motívumok színe, egyszerű, hétköznapi tárgyakon is feltűnik, például a kályhacsempéken, más lakberendezési elemeken – elképzelhető, hogy természetközeli, megnyugtató jellege volt a meghatározó.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

A vörösnek, különösen a sötétebb bíborszínnek hatalmi jelentősége van; már a késő antikvitás óta az uralkodói szín volt, ami aztán később is a legfelsőbb társadalmi réteghez kötődött ruházatban, luxusminőségű dísztárgyakban. Ugyanakkor a vér színe is, ezért a keresztény liturgiában is szerepe van évszázadok óta, gondoljunk csak a középkori miseruhákra.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

A kék minden tárgytípusban fellelhető, de egységesen leginkább a kerámiákat és az üvegtárgyakat határozza meg: a porcelánok karakteres díszét jelenti a fehér alapon kék motívum, amely a távol-keleti kerámiából ered, az Európába behozott kínai porcelánok jellegzetes színvilága volt. A kék a víz, az ég színe is, és liturgikus színként Szűz Máriához és az égi, a mennyei szférákhoz kapcsolódik.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

De ezek a szimbolikák mindig az adott tárgy keletkezési idejéből és kontextusából kiindulva fejthetők fel, amennyiben van ilyen, és nemcsak arról van szó, hogy egy kiváló színezőanyagot találtak. A cseh üvegek között például vannak nagyon szép, kék üvegek, de ennek az az oka, hogy olyan oxidokat használtak, amelyek kékre színezik az üveget.

- Elmondható, hogy a mai ember színesebben él, színesebb tárgyakkal veszi körül magát?

- Különbség, hogy a középkorban csak természetes színezőanyagokat használtak, a 19. századtól pedig olyan szintetikus anyagok is rendelkezésre állnak, amelyekkel korábban nem létező színkombinációkat is létre lehetett hozni. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a régebbi korok kevésbé voltak színesek – pedig ez nem így van.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Az általunk fehér márványszoborként ismert antik szobrok is színesek voltak, a középkori művészet emlékei, a katedrálisok kapui is. Részben megkoptak, valamint a 19. században – ami a talán a legkevésbé volt színes – mind az antik, mind a középkori szobrokról gyakran eltávolították a még meglévő festékeket.Manapság már formatervezett és sorozatgyártott tárgyak között élünk, sokkal nagyobb a választási lehetőségünk, például hogy milyen színű étkészletet vásárolunk. Ha a kiállításból kiindulva szeretnénk megállapítást tenni, akkor elmondható: a modern kor tárgyainál már nem annyira figyelhető meg a tudatos színszimbolika, mint korábban.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Ament Gellert)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Vizuál

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Vizuál interjú

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Vizuál hír

Így gondolkodnak a fiatal animációsok – Jön a 7. Animascope

Két év kihagyás után újra itt az Animascope, melyen a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakos hallgatóinak legfrissebb munkáit láthatja nagyvásznon a közönség.
Vizuál gyász

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál interjú

„A legegyszerűbb dolgokat megfesteni a legbonyolultabb”

A szilágysomlyói születésű Jovián György huszonöt alkotása tölti meg realista jellegű kifejezőerővel a Pesti Vigadó hatodik emeletét a 2021. december 10-től 2022. január 30-ig terjedő időszakban. A kiállított alkotások kapcsán Zuh Deodáth-tal, a tárlat kurátorával beszélgettünk.