Vizuál

Zöld, kék, piros: a színek hatalma

2016.04.22. 09:24
Ajánlom
Miért olyan színűek egyes tárgyaink, amilyenek? Milyen jelentései vannak a vörösnek? Vajon régen fakóbb volt a minket körülvevő világ? Az Iparművészeti Múzeum Színekre hangolva című kiállítása számtalan kérdést vet fel, pedig egy látszólag egyszerű koncepció felől közelít a színek témájához. Dr. Jékely Zsombor gyűjteményi főigazgató-helyettessel beszélgettünk.

- Mindhárom teremben egy-egy szín az uralkodó. Lehet-e egyáltalán a tárgyakra koncentrálni ezekben a nagyon speciális terekben?

Jékely Zsombor

Jékely Zsombor (Fotó/Forrás: Várhelyi Clara)

-A látványt a tárgyak színvilága dominálja, de ha a látogató figyelmesebben körülnéz, egyéb összefüggéseket is felfedezhet. Például a legelső terembe belépve rögtön egy olyan zöld tárgycsoporttal találja szembe magát, amelyeken különböző természeti motívumok, levelek, zöldségek, csúszómászók láthatók, nem véletlenül: ez a természet színe. Tehát a színhasználatból eredő logika is összeköti a műtárgyakat. A szín első pillantásra teljesen nyilvánvaló formai jellegzetesség, pedig különböző asszociációi, jelentései és funkciói is lehetnek. A múzeum gyűjteményében őrzött műtárgyak színek szerinti csoportosításában történő bemutatása mindenképpen újszerű megközelítést jelent.

- Zöld, kék, piros – miért pont ezt a három színt választották?

- Ezek a meghatározó alapszínek, a számítógépes színbontás is ezekből áll össze. Felmerült több más, az iparművészetben kiemelt szereppel bíró szín is, például az arany és az ezüst, de izgalmasabbnak találtuk a fő színeket. Minden kiállított tárgy a gyűjteményünkből származik, és az összes tárgytípus képviseltetve van, a kerámiák, textilek, bútorok és ötvöstárgyak is.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Ebben az új összefüggésben nagyon sok olyan műtárgyat is meg tudtunk mutatni, amelyik hosszú évek óta vagy akár még soha nem voltak kiállítva nálunk. Sok kortárs kerámia- és üvegtárgy, dizájntermék is szerepel a tárlaton, amelyek csak az elmúlt években kerültek be a múzeumba.

- Mi az összefüggés az egyes tárgytípusok és színeik között? Érvényes-e például a klisé, hogy a zöld a nyugalom színe?

- A színszimbolika összetett dolog, korszakonként, területenként változik, de vannak nagyon egyértelmű és hosszú időn átívelő jelenségek. A zöld nem csak a természeti motívumok színe, egyszerű, hétköznapi tárgyakon is feltűnik, például a kályhacsempéken, más lakberendezési elemeken – elképzelhető, hogy természetközeli, megnyugtató jellege volt a meghatározó.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

A vörösnek, különösen a sötétebb bíborszínnek hatalmi jelentősége van; már a késő antikvitás óta az uralkodói szín volt, ami aztán később is a legfelsőbb társadalmi réteghez kötődött ruházatban, luxusminőségű dísztárgyakban. Ugyanakkor a vér színe is, ezért a keresztény liturgiában is szerepe van évszázadok óta, gondoljunk csak a középkori miseruhákra.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

A kék minden tárgytípusban fellelhető, de egységesen leginkább a kerámiákat és az üvegtárgyakat határozza meg: a porcelánok karakteres díszét jelenti a fehér alapon kék motívum, amely a távol-keleti kerámiából ered, az Európába behozott kínai porcelánok jellegzetes színvilága volt. A kék a víz, az ég színe is, és liturgikus színként Szűz Máriához és az égi, a mennyei szférákhoz kapcsolódik.

Színekre hangolva

Színekre hangolva

De ezek a szimbolikák mindig az adott tárgy keletkezési idejéből és kontextusából kiindulva fejthetők fel, amennyiben van ilyen, és nemcsak arról van szó, hogy egy kiváló színezőanyagot találtak. A cseh üvegek között például vannak nagyon szép, kék üvegek, de ennek az az oka, hogy olyan oxidokat használtak, amelyek kékre színezik az üveget.

- Elmondható, hogy a mai ember színesebben él, színesebb tárgyakkal veszi körül magát?

- Különbség, hogy a középkorban csak természetes színezőanyagokat használtak, a 19. századtól pedig olyan szintetikus anyagok is rendelkezésre állnak, amelyekkel korábban nem létező színkombinációkat is létre lehetett hozni. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a régebbi korok kevésbé voltak színesek – pedig ez nem így van.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Friedrich Krisztina)

Az általunk fehér márványszoborként ismert antik szobrok is színesek voltak, a középkori művészet emlékei, a katedrálisok kapui is. Részben megkoptak, valamint a 19. században – ami a talán a legkevésbé volt színes – mind az antik, mind a középkori szobrokról gyakran eltávolították a még meglévő festékeket.Manapság már formatervezett és sorozatgyártott tárgyak között élünk, sokkal nagyobb a választási lehetőségünk, például hogy milyen színű étkészletet vásárolunk. Ha a kiállításból kiindulva szeretnénk megállapítást tenni, akkor elmondható: a modern kor tárgyainál már nem annyira figyelhető meg a tudatos színszimbolika, mint korábban.

Színekre hangolva

Színekre hangolva (Fotó/Forrás: Ament Gellert)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Kénytelen elárverezni több műtárgyát a Brooklyn Múzeum a pandémia okozta válság miatt

Gyűjteményének több darabját kénytelen elárverezni a New York-i Brooklyn Múzeum, hogy a járvány okozta válságos pénzügyi helyzetből talpra tudjon állni, és biztosítani tudja a múzeum fennmaradását.
Vizuál

Nemzetközi pályázaton keresnek új igazgatót Pompeji élére

Nemzetközi pályázaton keresnek új igazgatót a Pompeji Régészeti Park élére, miután Masssimo Osannát, a romvárost 2015 óta nagy sikerrel irányító kulturális menedzsert az olasz állami múzeumok főigazgatójává nevezték ki.
Vizuál galéria

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Vizuál ajánló

„Egyáltalán, doktor úr, nem tudok rendesen aludni" – pop-up kiállítás reflektál Csáth Gézára

Ötödik alkalommal adja át a Csáth Géza-díjat a Fiatal Írók Szövetsége szeptember 25-én Budapesten. A díjátadót követően az író életére és műveire reflektáló pop-up kiállítás nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Vizuál fotó

KÉP-regény: „Sajnos zárva vagyunk”

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt idézi fel, milyen volt, amikor még lehetett koncertre járni meghitt klubokba és jazzkocsmákba.