Vizuál

Zsolnay múzeumi negyed

2012.05.02. 06:45
Ajánlom
Gyugyi- és Winkler-gyűjtemény, család- és gyártörténeti kiállítás, mauzóleum, a Pécsi Galéria kiállítótere, fiatal képzőművészek szabadtéri installációi – feltérképeztük a Zsolnay Kulturális Negyed képzőművészeti helyszíneit. BESZÁMOLÓ 2. RÉSZ

Először is szögezzük gyorsan le: furcsa hibrid képződmény a Zsolnay Kulturális Negyed, hiszen egyszerre üzemel működő gyárként, ad helyet felsőoktatási intézménynek - a Pécsi Tudományegyetem kommunikáció és média, illetve néhány művészeti szaka talált itt otthonra -, tölt be amolyan kultúrházi funkciót - a tánctanfolyamokkal, könyvbemutatókkal, szabadiskolákkal, meghívott színházi előadásokkal, koncertekkel -, a helyiek mellett azonban a Zsolnay név távolabbról is idevonzza az érdeklődőket. Az I. Zsolnay Fesztivál keretében a messziről jött ember természetesen mindenből akart egy kis ízelítőt.

Sajnos, a látványmanufaktúrában - munkaszüneti nap lévén teljes joggal - csupán az asztalokat és a gondos rendben hagyott polcokat láttuk, mellette azonban elképedhettünk Winkler Gábor rózsaszín gyűjteményén. Higgyék el, kedves olvasók, egészen döbbenetes látvány mintegy ezer darab rózsaszín kerámia használati tárgy a fogkefetartótól a lavórig, a zsírosbödöntől a boroskancsóig, a vázától az állólámpáig, a kisebb-nagyobb tányéroktól a kisebb-nagyobb csészékig és bögrékig. És nem csupán külön-külön a tárlókban, hanem, sőt még inkább a rózsaszínre/rózsaszínnel berendezett mintaszobában. Barbie és barátnői itt igazán remekül éreznék magukat!

A Zsolnay aranykorába vezet be Gyugyi László gyűjteménye. Szín- és formaorgiára készüljön fel mindenki, aki belép a Sikorski-házba! A szecesszió legjelesebb képzőművészeinek és tervezőinek munkái töltik meg a földszinti tárlókat, az emeleten a historizmus jegyében és a millenniumra született darabok láthatók, tényleg minden, mi szemnek és szellemnek ingere. Tengeri csillagok, homárok, búzák, nimfák, faunok, árkádiai jelenetek, pipacsok, rózsák, tulipánok, sőt még egy koponya is felbukkan ihlető motívumként a tálakon, lámpákon, kelyheken, tulipános ládák, népi hímzések, keleti motívumok ihlettek képző- és nem iparművészeti alkotásnak tekinthető tárgyakat. És ilyenkor komolyan elgondolkodik az ember, hogy ha a huszadik század elején élve olyan szerencséje lett volna, hogy birtokol egy ilyen csodát, vajon egy csodálatos pipacsvázába beletett volna bármilyen virágcsokrot, vagy épp akkor rontotta volna el a tárgyat, ha funkciószerűen használja.

A család- és gyártörténeti tárlaton a magyar történelem elmúlt másfél évszázadát ismerhetjük meg sajátos szemszögből. Az alapítást és a felvirágzást az Osztrák-Magyar Monarchiában, az első törést, amit az első világháború okozott, a boldog békeidők újrakezdését és modernizálását, a második világháború veszteségeit, az államosítás, a kitelepítések őrült időszakát, a felső utasításra erőszakosan eltemetni akart hagyományokat, a tradíció feltámasztását, és a legjelenebb időket. És valószínűleg sokan fognak csodálkozni azon, mint ahogy mi is csodálkoztunk rajta, hogy a fentebb emlegetett dísztárgyak csupán amolyan bóbita voltak a Zsolnay-kalapon, mert a tömegtermelt használati tárgyak, az építészeti kerámiák, a kályhacsempék, az alacsony- és nagyfeszültségű vezetékek porcelán szigetelői, a kőagyag csövek, az egészségügyi fajansztermékek biztosították erre az anyagi fedezetet. Hiába, no, csak a művészetből soha ne lehetett megélni tájékunkon.

Kirándulásunkon próbáltuk kutatni az eozin titkát - gondoltuk, ha megszerezzük, nálunk a bölcsek köve -, gondosan elolvastunk, tanulmányoztunk mindent, még a mauzóleumba is elmentünk, de az a helyzet, hogy valószínűleg a Coca-Cola receptjére hamarabb rájövünk. Pedig a hajnal görög istennőjéről elnevezett anyag titkát a legendával ellentétben Kovács István nem vitte magával, "mindössze" annyiról van szó, hogy Zsolnay Vilmos igencsak járatos volt a mérnöki tudományokban, különb-különb családtagjai és alkalmazottai szintén magas szinten művelték a geológiát, a vegyészetet, a fizikához kapcsolódó számításokat, mi pedig állunk a tárlók előtt rájuk csodálkozva, őket csodálva. Mert csupán állni tudunk és csodálni, mivel az interaktivitásra gyakorlatilag egyetlen mód van, a családfának ágait és leveleit nyomkodhatjuk az érintőképernyőn. Ebből a szempontból mindenképp érdemes lenne a fejlesztésen gondolkodni, a többnyelvű feliratokra és ismertetőkre azonban nem lehet panasz.

A Zsolnay egyenlő a tradícióval, de a negyedben jelen vannak a legfiatalabbak is. A Pécsi Galéria aktuális tárlatán Herman Levente Zónák című kiállítása tekinthető meg. Nem túl vidámak a 36 éves marosvásárhelyi festő képei, Új Paradicsoma nem az a kifejezetten édeni hely, a Vázlatok magánhadsereghez gyakran elmosódott arcai is nyomasztóak, és természetesen a Tarkovszkij inspirálta művek sem derítik fel a látogatót. "Művei távol állnak a szokványostól, zavarba ejtő világot rejtenek: egyszerre árad belőlük egyfajta egyetemes nyugalom, ősi erő", "felbukkannak képein a változó jelen, a kísértő múlt vagy akár az ismeretlen (vészjósló) jövő képei", "művei egyfajta folytonosságot képeznek: szorosan egymásba kapcsolódnak, egymásból alakulnak tovább, miközben életszakaszaival szimbiózist alkotnak" - tudtuk meg a festményekhez kapcsolódó feliratokból. (A budapestieknek szolgálati közlemény: ősszel a művésznek a Várfok Galériában lesz kiállítása.)

Ennél jóval viccesebbnek bizonyultak a pécsi művészeti karra járók köztéri installációi. Nem csupán az első igazán nyári napsütés tette, hogy Tatár Boglárka Citromfülkéjénél beindult bennünk a pavlovi feltételes reflex - lásd: limonádé, tequila -, és persze bekerültünk Thorday Filoména Ágyába is. Köszönjük a kérdést, igen, remekül éreztük magunkat.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Jazz/World

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Anne Heche

Az 53 éves amerikai színésznő a múlt héten szenvedett autóbalesetet, sérülései olyan súlyosnak bizonyultak, hogy életét már nem lehetett megmenteni.
Vizuál ajánló

Ingyenes tárlatvezetéssel és filmvetítéssel készülnek a Várkert Bazárban

A népszerű Tóretró Blog weboldal szerzője Glázer Tamás kalauzolja végig a közönséget a Balaton RETROspektív című kiállításon. A tárlatvezetés után ingyenes filmvetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Vizuál hír

A Szelíd és a Zanox is érkezik a FILMIO-ra

A mozik után először a FILMIO felületén látható Csuja László és Nemes Anna díjnyertes Szelíd című testmelodrámája. A platformra hamarosan felkerül Baranyi Benő Gábor közönség- és kritikuskedvenc Zanox – Kockázatok és mellékhatások című vígjátéka is. 
Vizuál ajánló

Balaton, nyár, szerelem – Klasszikus és kortárs műalkotások a Pintér Aukciósház árverésén

A fonyódi dombok, a szántódi kemping, a badacsonyi móló, de még a tihanyi látképre is licitálhatnak a műkedvelők a Pintér Galéria és Aukciósház hagyományos nyári árverésén. Az aukciót augusztus 13-án, a balatonfüredi Vaszary Galériában tartják meg.