Zenés színház

Plácido Domingo lemondott a Los Angeles-i operaház főigazgatói posztjáról

2019.10.03. 00:05
Ajánlom
A tenor közleményt adott ki a döntéséről. A fellépéseit is lemondta az intézményben.

„A Los Angeles-i Opera különleges helyet foglal el a szívemben. A legfontosabb örökségemként tartom számon azt, amit ott megalkottam és felépítettem – áll Domingo közleményében.

Azonban a sajtóban az utóbbi időkben napvilágot látott, ellenem felhozott vádak olyan légkört teremtettek, amely veszélyezteti, hogy hasznára legyek a társulatnak, amit szeretek.”

Plácido Domingo leköszönt a Los Angeles-i Opera főigazgatói posztjáról. Az operaénekes azután döntött úgy, hogy elhagyja a társulatot, amelynek alapításában is részt vett, hogy több nő is megvádolta azzal, hogy korábban szexuálisan zaklatta őket. Domingo a fellépéseit is lemondta a Los Angeles-i intézményben. Utolsó előadásai az Egyesült Államokban félévszázados amerikai karrierje végét is jelenthetik.

GettyImages-1161566825-000120.jpg

Placido Domingo 2019-ben (Fotó/Forrás: Carlos R. Alvarez/WireImage/Getty Images Hungary)

Pont egy héttel Domingo szerdai bejelentését megelőzően mondta le a tenor a New York-i Metropolitan operaházba tervezett fellépéseit – egy nappal a nyitóelőadás előtt. „Hálásak vagyunk neki, hogy felismerte, vissza kell lépnie” – kommentálta akkor az operaénekes döntését Peter Gelb, a New York-i Metropolitan operaház menedzsere.

Más társulatok, köztük a Philadelphia Orchestra és a San Francisco-i Opera a szexuális zaklatás elleni irányelveikre hivatkozva szintén lemondták Domingo tervezett fellépéseit.

A 78 éves énekes Európában még több rendezvényen is fellép, de éles kritikákat kapott, miután az AP hírügynökség megjelentetett egy cikket, amelyben kilenc nő mesélt arról, hogy három évtizeddel korábban zaklatta őket. Az esetek az 1980-as években kezdődtek. A nők beszámoltak róla, hogy akaratuk ellenére megcsókolta, fogdosta őket, szexuális szolgáltatásokért cserébe kínált segítséget a karrierjükben, vagy éppen megfenyegette őket, hogy ennek elmaradása esetén hátráltatni fogja azt. 

Néhány héttel később újabb tizenegy nő csatlakozott a zaklatási vádakhoz. Az áldozatok többsége a névtelenséget választotta, Angela Turner Wilson énekesnő azonban névvel is vállalta történetét. A nő elmondta, hogy Domingo benyúlt a ruhája alá és megmarkolta a mellét. Az eset az 1999-2000-es évadban történt, amikor a két énekes egy fellépésre készült a Washingtoni Operában.

(via The Guardian)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Színház

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.
Klasszikus

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Könyv

Krasznahorkai László és Bödőcs Tibor kapta a Libri irodalmi elismeréseit

2022-ben a zsűri egy hosszú elbeszélést, míg a közönség egy politikai szatírát emelt ki a tíz döntős mű közül.
Jazz/World

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.
Zenés színház hír

Elisabeth Sobotka lesz a Berlini Állami Opera új főigazgatója

A Bregenzi Fesztivál vezetője 2024 szeptemberében kezdheti meg munkáját az intézmény élén. A jelenlegi főigazgató, Matthias Schulz 2025-től a Zürichi Operát vezeti majd.
Zenés színház hír

Rost Andrea tart ősszel mesterkurzust

A világhírű énekesnő PályaStart címmel vezet összetett képzést az ősz folyamán a Magyar Állami Operaházban, melyen operaénekes-növendékek és pályakezdő művészek tökéletesíthetik tudásukat.
Zenés színház hír

Bretz Gábor kapta a Székely Mihály-emlékplakettet

Az Operaház egykori legendás énekesének emlékére létrehozott díjat egy arra érdemes énekesnek adják át, művészi és emberi magatartásának elismerésére. Idén a világszerte ismert basszbaritonra esett a választás.
Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.