Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

2018.06.18. 15:50
Ajánlom
Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.

1. Marton Éva gyerekkorában elsősorban a táncban jeleskedett. Az éneklés iránt akkor kezdett érdeklődni, amikor meghallotta a közelükben lakó Udvardy Tibor tenorista gyakorlását. 14 éves korában azonban a hangja „eltűnt”, 18 éves korában pedig újra visszatért. Ekkoriban eljátszott a gondolattal, hogy régész lesz. „Szeretek egyedül lenni és problémákat megoldani, ezért a régészet megfelelő második tárgy volt a számomra, de hamarosan a zene miatt feladtam” - mesélte erről az időszakról.

2. Fiatalkorában magas szinten röplabdázott, részben az ekkori, aktív sportolásnak köszönheti későbbi színpadi "állóképességét" is.

3. Debütálása a színpadon prózai szerepben történt: Szokolay Sándor Hamlet című operájának Színészkirálynője volt, hangját a közönség először Rimszkij-Korszakov Az aranykakas című operájában, beugróként hallhatta.

g_tosca_01-153438.jpg

Tosca szerepében (Fotó/Forrás: http://www.martoneva.hu)

4. Egyik legnagyobb siker Tosca szerepe volt, amit összesen 225 alkalommal formált meg a világ különböző intézményeiben.

5. A New York-i Metropolitan történetébe is felírta nevét, méghozzá azzal, hogy

az intézményben először akkor kellett Wagner-operát a közönség tombolása miatt megszakítani, amikor a Lohengrinben Ortrudot énekelte 1984-ben.

6. A milánói Scala történetében mérföldkő volt, amikor az intézmény fennállásának 200. évfordulóján, 1978-ban először énekelték magyarul Bartók A kékszakállú herceg vára című operáját Melis Györggyel, a magyar születésű Giorgio Pressburger rendezésében, Peskó Zoltán dirigálása mellett. Judit egyébként az egyik kedvenc szerepe.

lohengrin-met-1984-154503.jpg

Ortrudként a Lohengrinben, 1984-ben, a MET-ben (Fotó/Forrás: www.martoneva.hu)

7. A világ operaénekesei közül Marton Éváé az egyik legnagyobb repertoár, középpontban Mozart, Verdi, Wagner, Puccini és Richard Strauss műveivel, mindezek mellett gyakran énekelt verista (Mascagni, Ponchielli) operákban is.

8. Az ének mellett nagyon fontosnak tartja a színészi játékot, sőt a jelmezt és a kellékeket is a színpadon, az operát összművészeti alkotásnak tekinti.

9. Az énekesnőt számtalan kitüntetéssel ismerték el, de talán legnagyobb szakmai elismerésének azt tartja, hogy egy Walkür-előadást követően Zubin Mehta karmester azt mondta:

olyan gyönyörűen énekelt, hogy ő is zenész lett a hangjával".

10. Már életében intézménnyé vált: 2014-ben - a Zeneakadémia rendezésében - először hirdették meg a nevét viselő nemzetközi énekversenyt, amelynek zsűrijében elnököl, és amelyet idén szeptemberben harmadik alkalommal rendeznek meg.

„Itthon lenni, és élni az életet”

Kapcsolódó

„Itthon lenni, és élni az életet”

Ősszel néhány napra énekszótól lesz hangos a Zeneakadémia, és a nemzetközi operaélet legnagyobbjai fognak nyüzsögni a Liszt Ferenc téri épületben: ismét megrendezik a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt. Előkészületekről, újításokról, a hazai operavilágról, tanításról és magánéletről is beszélgettünk a verseny megálmodójával és névadójával, Marton Évával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.