Zenés színház

10 film, ami után operát fog dúdolni!

2017.05.27. 14:09
Ajánlom
Nem is sejtené, de ez a négyszáz éves műfaj körülvesz minket, a leghíresebb operarészleteket pedig még azok is ismerhetik, akik egyébként nem járnak operába. Olyan érzelemgazdag, szuggesztív erejű művekről van szó, melyeknek a filmkészítők sem tudnak ellenállni. Íme néhány példa!

A következő válogatás azt bizonyítja, hogy az opera nem egy régi kor letűnt műfaja, hanem a zenés színház csúcsa, amely mindig aktuális mondanivalóval bírhat. Ezt vallja a Bartók Plusz Operafesztivál is, amely nem egyszerűen színvonalas előadások sorozata, hanem a műfaj megújításának és népszerűsítésének kreatív műhelye. A fesztivál június 15. és 26. között várja vendégeit.

1. Az ötödik elem – Lammermoori Lucia

Luc Besson filmjében a világot a földönkívüliek fenyegetik, minden megváltozott, az autók repülnek, de egyvalami változatlan: még mindig repertoáron van Donizetti Lammermoori Lucia című operája. A filmben egy földönkívüli primadonna adja elő a főhősnő leghíresebb áriáját, nem is akárhogy! Mivel a készítők szerették volna, ha az ária valóban úgy hangzana, mintha egy alien énekelné, ezért samplerrel változtatták meg az egyes frázisok tempóját és magasságát.

2. Micsoda nő! – Traviata

Richard Gere természetesen olyan cuki pasi, hogy simán átruccan repülővel LA-ből San Franciscóba, ha Julia Robertsnek ezzel örömet szerezhet. A filmben a Traviatát nézik meg, és Viviannak nagyon tetszik a darab. Nem is véletlen, hogy ezt az operát választotta Edward, a férfi főhős. Verdi műve ugyanis egy kurtizán és egy úriember vonzalmáról szól, de a Micsoda nő! főhőseivel ellentétben az ő szerelmük nem teljesül be. Ja, és az egész ráadásul ifjabb Dumas A kaméliás hölgy című regényének a feldolgozása!

3. Az élet szép – Hoffmann meséi

Robert Benigni gyönyörű filmjében Guido operába megy, Offenbachtól Hoffmann meséit nézi meg. Illetve csak nézné, de végig Dorát bámulja, akibe halálosan beleesett. Később, miután deportálták a családot a nácik, a pincérként dolgozó férfi megtalálja a Barcarolle egyik felvételét, és felteszi a gramofonra.

4. A Keresztapa 3. – Parasztbecsület

Az olasz ember imádja az operát, így természetesen Michael Corleone is. Noha a franchise rajongói, khmm, kevésbé kultiválják a harmadik filmet, az biztos, hogy Al Pacino nagyot alakít benne – főként a zárójelenetben, melyben egyébként Mascagni híres Intermezzója szól a Parasztbecsület című operából.

5. Amadeus – A varázsfuvola

Kakukktojás ez a találat, hiszen mi sem lenne egyértelműbb, hogy Mozart életrajzi filmjében szerepel Mozart-opera. Mégpedig A varázsfuvola, amelyet a zeneszerző utolsó évében írt, és amelynek dallamait az is ismeri, aki soha nem hallgatta végig a művet.

6. A remény rabjai – Figaro házassága

Hihetetlen népszerű film és hihetetlenül népszerű ária: a kettőnek talán lehet köze egymáshoz. Mi történik az emberrel, ha megfosztják a zene élményétől? – teszi fel a kérdést a film. Hiába követeli a börtön igazgatója Andytől, hogy kapcsolja ki a lemezjátszót, nem hallgat rá. A Sull'aria kezdetű részletet halljuk a Mozart-operából.

7. Batman: Kezdődik – Mefistofele

Arrigo Boito inkább operaszövegíróként ismert, Verdivel többször dolgozott, egy operát – nem is akármilyet! – viszont ő is összehozott. Ez a Mefistofele, mely egy fausti történet. A zene drámaiság és ereje arra indította a Nolan-film készítőit, hogy felhasználják a Batman-trilógia első részében. A gyerek Bruce Wayne-t szülei elviszik az operába, de a színpadon megjelenő denevérek megrémítik a fiút. Otthagyják az előadást, majd a színházból kifelé jövet egy rabló feltartóztatja őket. A többit tudjuk, Bruce megárvul. Kellemesebb operaélményeket minden Olvasónknak!

8. Melankólia – Trisztán és Izolda

Lars von Trier rendező és Wagner kiváló párost alkottak volna, kár, hogy más-más évszázadba születtek. A zeneszerzőt a maga korábban szinte vallásos fanatizmussal rajongták, operáinak saját házat (templomot) épített Bayreuthban, ahova aztán komponisták és zenebolondok zarándokoltak el. A Melankólia című filmben Lars von Trier a Trisztán és Izoldából használt fel részleteket.

9. A Quantum csendje – Tosca

A rosszfiúk imádják a komolyzenét a Bond-filmekben, ebben a részben a Quantum nevű szervezet több tajga is egy Tosca-előadáson gyülik össze, mely természetesen a 007-est is érdekli. Miután leleplezte őket, a tagok gyorsan elhagyják a nézőteret. „Nem mindenkinek tetszik a Tosca” – mondja erre egy úriember a közönség tagjai közül.

10. Végzetes vonzerő – Pillangókisasszony

Egy amerikai férfi felelőtlenül magába bolondít egy japán asszonyt, majd elhagyja, de a nő ekkor már terhes. Tegyük át mindezt New Yorkba, legyen az asszony is amerikai, és tessék, (majdnem) készen is van a Végzetes vonzerő sztorija. Nem véletlenül választotta Adrian Lyne a Puccini-operát zenei betétként, sőt, a film nem is rejtegeti, hogy az opera ihlette. Vajon miért találkozik Dan Gallagher (Michael Douglas) és Alex Forrest (Glenn Close) először egy japán témájú buliban? Na ugye!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Vizuál

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.
Zenés színház interjú

Kegyetlen szépség a színpadon – interjú Sándor Péterrel

Sándor Péter decemberben még Koksz, a bajkeverő sárkány bőrébe bújva igyekezett eljutni Amerikába, hamarosan azonban Valmont vikomtként hódítja meg a szíveket Pierre Choderlos de Laclos regényének adaptációjában, a Veszedelmes viszonyokban. Szerelemről, nárcizmusról és legutóbbi bemutatójáról, a Rozsda Lovag és Fránya Fridáról beszélgettünk.