Zenés színház

10 film, ami után operát fog dúdolni!

2017.05.27. 14:09
Ajánlom
Nem is sejtené, de ez a négyszáz éves műfaj körülvesz minket, a leghíresebb operarészleteket pedig még azok is ismerhetik, akik egyébként nem járnak operába. Olyan érzelemgazdag, szuggesztív erejű művekről van szó, melyeknek a filmkészítők sem tudnak ellenállni. Íme néhány példa!

A következő válogatás azt bizonyítja, hogy az opera nem egy régi kor letűnt műfaja, hanem a zenés színház csúcsa, amely mindig aktuális mondanivalóval bírhat. Ezt vallja a Bartók Plusz Operafesztivál is, amely nem egyszerűen színvonalas előadások sorozata, hanem a műfaj megújításának és népszerűsítésének kreatív műhelye. A fesztivál június 15. és 26. között várja vendégeit.

1. Az ötödik elem – Lammermoori Lucia

Luc Besson filmjében a világot a földönkívüliek fenyegetik, minden megváltozott, az autók repülnek, de egyvalami változatlan: még mindig repertoáron van Donizetti Lammermoori Lucia című operája. A filmben egy földönkívüli primadonna adja elő a főhősnő leghíresebb áriáját, nem is akárhogy! Mivel a készítők szerették volna, ha az ária valóban úgy hangzana, mintha egy alien énekelné, ezért samplerrel változtatták meg az egyes frázisok tempóját és magasságát.

2. Micsoda nő! – Traviata

Richard Gere természetesen olyan cuki pasi, hogy simán átruccan repülővel LA-ből San Franciscóba, ha Julia Robertsnek ezzel örömet szerezhet. A filmben a Traviatát nézik meg, és Viviannak nagyon tetszik a darab. Nem is véletlen, hogy ezt az operát választotta Edward, a férfi főhős. Verdi műve ugyanis egy kurtizán és egy úriember vonzalmáról szól, de a Micsoda nő! főhőseivel ellentétben az ő szerelmük nem teljesül be. Ja, és az egész ráadásul ifjabb Dumas A kaméliás hölgy című regényének a feldolgozása!

3. Az élet szép – Hoffmann meséi

Robert Benigni gyönyörű filmjében Guido operába megy, Offenbachtól Hoffmann meséit nézi meg. Illetve csak nézné, de végig Dorát bámulja, akibe halálosan beleesett. Később, miután deportálták a családot a nácik, a pincérként dolgozó férfi megtalálja a Barcarolle egyik felvételét, és felteszi a gramofonra.

4. A Keresztapa 3. – Parasztbecsület

Az olasz ember imádja az operát, így természetesen Michael Corleone is. Noha a franchise rajongói, khmm, kevésbé kultiválják a harmadik filmet, az biztos, hogy Al Pacino nagyot alakít benne – főként a zárójelenetben, melyben egyébként Mascagni híres Intermezzója szól a Parasztbecsület című operából.

5. Amadeus – A varázsfuvola

Kakukktojás ez a találat, hiszen mi sem lenne egyértelműbb, hogy Mozart életrajzi filmjében szerepel Mozart-opera. Mégpedig A varázsfuvola, amelyet a zeneszerző utolsó évében írt, és amelynek dallamait az is ismeri, aki soha nem hallgatta végig a művet.

6. A remény rabjai – Figaro házassága

Hihetetlen népszerű film és hihetetlenül népszerű ária: a kettőnek talán lehet köze egymáshoz. Mi történik az emberrel, ha megfosztják a zene élményétől? – teszi fel a kérdést a film. Hiába követeli a börtön igazgatója Andytől, hogy kapcsolja ki a lemezjátszót, nem hallgat rá. A Sull'aria kezdetű részletet halljuk a Mozart-operából.

7. Batman: Kezdődik – Mefistofele

Arrigo Boito inkább operaszövegíróként ismert, Verdivel többször dolgozott, egy operát – nem is akármilyet! – viszont ő is összehozott. Ez a Mefistofele, mely egy fausti történet. A zene drámaiság és ereje arra indította a Nolan-film készítőit, hogy felhasználják a Batman-trilógia első részében. A gyerek Bruce Wayne-t szülei elviszik az operába, de a színpadon megjelenő denevérek megrémítik a fiút. Otthagyják az előadást, majd a színházból kifelé jövet egy rabló feltartóztatja őket. A többit tudjuk, Bruce megárvul. Kellemesebb operaélményeket minden Olvasónknak!

8. Melankólia – Trisztán és Izolda

Lars von Trier rendező és Wagner kiváló párost alkottak volna, kár, hogy más-más évszázadba születtek. A zeneszerzőt a maga korábban szinte vallásos fanatizmussal rajongták, operáinak saját házat (templomot) épített Bayreuthban, ahova aztán komponisták és zenebolondok zarándokoltak el. A Melankólia című filmben Lars von Trier a Trisztán és Izoldából használt fel részleteket.

9. A Quantum csendje – Tosca

A rosszfiúk imádják a komolyzenét a Bond-filmekben, ebben a részben a Quantum nevű szervezet több tajga is egy Tosca-előadáson gyülik össze, mely természetesen a 007-est is érdekli. Miután leleplezte őket, a tagok gyorsan elhagyják a nézőteret. „Nem mindenkinek tetszik a Tosca” – mondja erre egy úriember a közönség tagjai közül.

10. Végzetes vonzerő – Pillangókisasszony

Egy amerikai férfi felelőtlenül magába bolondít egy japán asszonyt, majd elhagyja, de a nő ekkor már terhes. Tegyük át mindezt New Yorkba, legyen az asszony is amerikai, és tessék, (majdnem) készen is van a Végzetes vonzerő sztorija. Nem véletlenül választotta Adrian Lyne a Puccini-operát zenei betétként, sőt, a film nem is rejtegeti, hogy az opera ihlette. Vajon miért találkozik Dan Gallagher (Michael Douglas) és Alex Forrest (Glenn Close) először egy japán témájú buliban? Na ugye!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.