Zenés színház

120 százalék a Belvárosiban

2016.06.07. 11:10
Ajánlom
Fergeteges gengszterkomédiával készül a nyárra az Orlai Produkciós Iroda. Az Egy fenékkel két lovat című Goldoni-átiratot Pelsőczy Réka rendezi.

Carlo Goldoni Két úr szolgája című darabjának Richard Bean által írt átiratát június 23-án mutatják be a Belvárosi Színházban. A főbb szerepekben Nagy Dániel Viktor, Lovas Rozi, Lukáts Andor és Friedenthal Zoltán látható. A színdarab az elmúlt években már hangos sikereket ért el a Broadway-n és a Westenden is.

Lovas Rozi - Egy fenékkel két lovat

Lovas Rozi - Egy fenékkel két lovat (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

A darab a hatvanas években játszódik, az angliai Brightonban. A kissé kótyagos Francis Henshall a véletlenek szerencsétlen összjátéka folytán egyszerre két munkát is szerez: alkalmazásába veszi egy piti gengszter és egy nagystílű bűnöző is. Francisnek ettől kezdve mindent meg kell tennie, nehogy két főnöke összetalálkozzon, vagy akár tudomást szerezzen egymásról. Közben talán nem is mindenki az, akinek kiadja magát, és ráadásul az összes szereplő elszántan azzal van elfoglalva, hogy szerelemre találjon.

A készülő produkció fordítója, Zöldi Gergely a választás kapcsán elmondta: „Nyári bemutatóról lévén szó, komédiát kerestünk, és ebben nagyon jó szerepek kínálkoztak több olyan színésznek is, akivel öröm együtt dolgozni. Tehát vígjáték is, de veleje is van, klasszikus is és kortárs is, rengeteget lehet nevetni rajta, és közben nagy tisztelgés Carlo Goldoni és konkrétan A két úr szolgája előtt” - fejtette ki az alkotó, aki a változtatások kapcsán kifejtette: „a modern kor (illetve jelen esetben a hatvanas évek Angliájának) társadalmi környezetéhez kellett igazítani a cselekményt, a figurákat, az utalásokat. Ami a mai néző számára furcsa vagy érthetetlen, annak a szerző, Richard Bean keresett valami értelmezést. Ilyen például a kényszerházasság, vagy a vívó jelenetek. Mindennek lett egy új, mai magyarázata, amely általában iszonyúan mulatságos, és magában hordozza az angol komédiák, a Folytassa... sorozat vagy a Monty Python humorának elemeit is.”

Friedenthal Zoltán, a Pintér Béla Társulat vezető színésze most először szerepel az Orlai Produkció előadásában.

- Milyen gyakran találnak meg a komédiabeli szerepek, amelyekbe jellemzően kevésbé vegyül drámaiság?

- Azért a legtöbb szerepben van drámaiság. Csak meg kell találni. Enélkül kétdimenziós papírfigurák tologatnák magukat, ami pedig nem sokunkat érdekelne. A felkészülést illetően sem érzek különbséget. Sőt, az olyan darabokban, ahol nem feltétlenül kell komoly önismereti csatákat vívni a próbák folyamán – ahol a szavak helyett a helyzetek, a „lazzik” és a pontos poentírozás dominál – nagyobb energiákra és konkrétabb közlésmódra van szükség, mint az előbbinél, hogy a szövegtudást már ne is említsem. Úgy érzem ebben a „műfajban” különösen fontos a 120 százalék, hiszen egyetlen felesleges szünet vagy a lanyhuló koncentráció végzetes lehet.

Friedenthal Zoltán

Friedenthal Zoltán (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

- Mennyire ismerős neked a darabban játszott gengszter-attitűd?

- Azért nem egy tipikus gengszterről beszélünk, inkább egy kicsit mulya, olykor teljesen infantilis és hisztérikus, néha lírai, néha drámai, azonban jó szándékú pasasról van szó, aki egyszer rosszkor volt rossz helyen. Egy-két hozzávaló bennem is megtalálható.

- Szerinted hogyan lehet szerethetővé tenni egy ilyen karaktert?

- Hát a gengszternek nincs szeme? Érzéke? Érzelme? Szenvedélye? Talán ha kissé esendővé és ezáltal szerethetőbbé válik a figura, úgy a közönség is könnyebben érezhet némi empátiát, sőt akár szurkolhat is neki.

- Szerinted mi a nagyobb kihívás: megfagyasztani a levegőt vagy őszintén megnevettetni a közönséget?

- Mindkettő nagyon nagy kihívás és élmény – már ha összejön. A legjobb, ha minél közelebb áll egymáshoz a kettő. Úgy értem, ha ez egy előadáson belül születik meg.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.