Zenés színház

15 sor zenés színház: Tannhäuser

2025.07.04. 16:35
Ajánlom
„Bár a produkció már tizenhárom éves, semmit nem veszített erejéből.” A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.

„Heinrich, du bist erlöst” – énekli a harmadik felvonás végén Wolfram von Eschenbach Tannhäusernek, mikor elmondja neki: a szent életű Erzsébet meghalt a bűnök súlya alatt vergődő dalnokért, és így neki is elhozta a megváltást. Ez a pillanat a Müpában tartott előadáson azzal együtt is katartikus volt, hogy a produkciót színre állító rendezőt, Matthias Oldagot épp a transzcendencia érdekelte legkevésbé a történetből. Ellenben igen sokat foglalkozott azzal, hogy milyen lelki szükségletek vezetik el az embert a hithez,

és a szigorú vallási szabályok hogyan gátolnak meg valakit abban, hogy egészséges módon élje meg ösztöneit és vágyait.

Bár a produkció már tizenhárom éves, semmit nem veszített erejéből, ebben alighanem nagy szerepe van annak, hogy a fő-, de

még a mellékszerepeket is erős színpadi jelenléttel és kifinomult eszköztárral rendelkező művészek formálták meg.

Bár nagy várakozás előzte meg, hogy a bemutató sztárja, a rendkívüli színészi adottságokkal is rendelkező észt bariton, Lauri Vasar visszatérjen Wolframként, ez sajnos nem történt meg, az énekes betegség miatt lemondta az előadást. Nem panaszkodhattunk azonban, hiszen a tavaly már Guntherként brillírozó Birger Radde ugrott be, akinél ugyan szükségszerűen más helyre kerültek a szerep bizonyos hangsúlyai, de stabil és kiegyenlített hangjával, valamint intelligens játékmódjával be tudta tölteni azt a központi funkciót, amit a produkció a legszerethetőbb dalnoknak szánt.

Tannh2025vege-162808.jpg

Birger Radde (Wolfram) (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

A Tannhäusert éneklő Marco Jentzsch betegen vállalta az előadást, így csak sejteni lehet, hogyan szerepelhet, amikor csúcsformában van (a mindkét alkalommal jelen lévő nézők azt mondták, valamivel teltebb és melegebb hangot hallottak tőle az előző alkalommal). Gyanítható, hogy máskor sem lenne igazi drámai tenor, de ezt már szinte megszokhattuk a mai operaéletben.

Hangi korlátait azonban végtelenül természetes játékával és a produkciója egészét jellemző mély átéléssel ellensúlyozta,

nem is emlékszem, mikor láttam utoljára olyan Tannhäusert, aki a női szereplőkkel való kapcsolataiban valódi férfienergiákat volt képes megmozgatni.

Ragyogtak a hölgyek is: Elisabet Strid szintén régi vendég a fesztiválon, illúziókeltő megjelenése és érett hangja kiemeli őt a Wagner-heroinák sorából. Hangja most valamivel sötétebben, de mindvégig kompaktul és átszellemülten szólt. Láng Dorottya amellett, hogy már megjelenésében is delejes erejű Vénusz, dús, gazdag hangjával ezúttal is szinte megbabonázta a hallgatóságot. A többi szereplőről is a legjobbakat lehet elmondani, Bretz Gábor a kezdetektől a produkció oszlopa, de egy-egy emlékezetes részlettel gazdagította az előadást a négy további dalnok, Sebestyén Miklós, Szappanos Tibor, Bartos Barna és Gáspár István is. Mellettük nagyszerűen szerepelt a gyermekszólista Braunmüller Mira. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara igényesen muzsikált Michael Güttler pálcája alatt, habár a karmestert egyes részeknél egy kissé mechanikusnak éreztem, a Magyar Rádió Énekkara és a Magyar Nemzeti Férfikar viszont újfent fenomenálisak voltak. Nagy öröm, hogy a Budapesti Wagner-napok produkciói ennyi év után is változatlan művészi erővel kerülnek a közönség elé.

Fejléckép: Láng Dorottya (Vénusz) és Marco Jentzsch (Tannhäuser) (fotó/forrás: Nagy Attila / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Vizuál

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

A Netflix hétrészes minisorozata épp úgy játszik az igazsággal, ahogy mi játszunk a valóság illúziójával. Jez Scharf alkotása egyszerre okos médiareflexió, groteszk ír népmese és csípős humorú bűnügyi történet. Bodkin kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Carmen, a pszichoterapeuta

Dmitrij Csernyakov rendező radikálisan nyúlt a Bizet-opera cselekményéhez a brüsszeli La Monnaie előadásában. De vajon megállja-e a helyét a Carmen története, ha kiderül, hogy minden csak játék, színlelés? A június 18-ai előadáson jártunk.
Zenés színház hír

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Tannhäuser

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.
Zenés színház kritika

A diktatúra nem egyetlen ember bűne – a Borisz Godunovot mutatták be Amszterdamban

Nagy várakozás előzte meg, hogy a sokáig házi őrizetből dolgozó Kirill Szerebrennyikov hogyan viszi színre Muszorgszkijnak a zsarnokság természetrajzát bemutató operáját, a Borisz Godunovot.
Zenés színház ajánló

Bayreuthi Ünnepi Játékok: idén is élőben követhetjük a fesztivál nyitóelőadását

Kizárólag a Cinema MOM moziban lesz látható a világhírű fesztivál élő közvetítése. Július 25-én Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operáját vetítik élőben Matthias Davids új rendezésében, Daniele Gatti zenei vezetésével.