Zenés színház

35 éve nézünk operát felirattal

2018.03.22. 10:24
Ajánlom
1983-ban egy kanadai operatársulat kitalált valami fantasztikusat: miközben az Elektrát német szöveggel énekelték, angol szöveget vetítettek a színpad fölé.

A feliratozás gyakorlatát aztán hamar átvették más operaházak, és ma szinte kivétel nélkül így játszanak mindent. Számítunk rájuk, olvassuk őket, elvesznénk, ha nem lennének.

Éppen 35 éve, a Canadian Opera Company egyik Elektra-előadása volt az első alkalom, hogy a feliratozás gyakorlatát alkalmazták. Az ötletgazda, Lotfi Mansouri visszaemlékezése szerint nem mindenki tartotta a dolgot jó ötletnek. „Sokan elküldtek a fenébe, egyesek csak úgy emlegették, mint a »kanadai pestis«” – mesélte.

Azt mondták, vulgarizáltam az operát, de engem fikarcnyit sem érdekelt, mert a közönség végre bekapcsolódott.

35 éves az operafeliratozás

35 éves az operafeliratozás

Mansouri egy kollégáját, Sonya Fiedmant kérte meg a feliratok elkészítésére, aki akkortájt a Metropolitan Opera tévés közvetítéseit feliratozta. A híres szopránénekesnő, Beverly Sills az elsők között volt, akik felismerték az ötlet zsenialitását. „Elhatározta, hogy minden egyes idegen nyelvű operát feliratokkal fog énekelni New Yorkban” – emlékezett vissza Friedman. – „Felhívott, és felkért a munkára abban az évadban. Sok operát megcsináltam.”

Egy másik munkatárs, Gunta Dreifelds úgy fogalmazott, a feliratozás „robbanásszerű dolog volt az operai életben”. Azelőtt ugyanis nem volt érdemes operába menni a „házi feladat” elvégzése nélkül: utána kellett olvasni, miről szól az opera, mi történik az egyes jelenetekben. „Azt gondolom, [a feliratozás] a legjobb dolog, ami az operával történhetett, mert megnyitott egy ajtót mindenki számára” – mondja Jacki Vick operaigazgató. De nem csak a közönségnek jelentett sokat a nyelvi korlát ledöntése: „Az énekesek imádták, mert végre érezték az emberek reakcióját a tragédiára és a komédiára” – fejtette ki Friedman. – „Olyan visszacsatolások érkeztek, amelyeket korábban nem tapasztaltak, mert a közönség végre értette, mi zajlik a színpadon.” (NPR)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Jazz/World

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.
Zenés színház operett

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.