Zenés színház

5 ok, amiért meg kell néznie a Siegfriedet az Operaházban

2017.03.18. 13:54
Ajánlom
Március 19-én a Ring-sorozat megszokott alkotógárdájával folytatódik: M. Tóth Géza rendezi, Halász Péter vezényli Wagner tetralógiájának harmadik darabját, a főbb szerepekben kiváló magyar és külföldi énekesek. Összegyűjtöttünk néhány okot, hogy miért menjen el a premierre!

1. A Siegfriedből bomlott ki az egész Ring

Wagner 1848-ban találkozott a Nibelungok legendájával, és elhatározta, hogy következő operája főszereplője Siegfried lesz. 1851 májusától júniusig dolgozott az opera szövegkönyvén, ennek elkészülte után döntött úgy, hogy tetralógiában dolgozza fel a német nemzeti eposznak kikiáltott mondakört. 1857-ben így írt barátjának, Julia Ritternek: „Noha csak egyetlen felvonást fejeztem be a Siegfriedből ezen a télen, jobban sikerült, mint ahogy azt vártam. Teljesen új terület volt ez számomra.

Most, hogy ez a felvonás így sikerült, ahogy, meg vagyok győződve róla, hogy ez lesz a legnépszerűbb művem.

Gyorsan sikeres lesz, és ez a többi zenedráma sikerét is jelenti. De több mint valószínű, hogy a bemutatóra nem kerülhet sor 1860 előtt.” – Végül a Siegfried hangszerelési munkájával 1871-ben készült el, a Ring ősbemutatóját 1876-ban tartották.

2. Siegfried a tetralógia egyik legérdekesebb karaktere

Ő nem egy civilizálatlan, buta felnőtt, hanem egy kamasz, akire a Mime nevű gonosz törpén kívül csak a természet hatott. Szimbolikus jelentőségű, hogy ő maga kovácsolja újra eggyé apja széttört kardját, a Nothungot – ezzel szemben Siegmund egyszerűen rábukkant a kardra, mint jogos örökségére. Siegfried „szilaj, heveskedő az egyik pillanatban, borongós és befelé forduló a másikban. Érzelmeiben jobban hasonlít a Figaró házasságából Cherubinóra vagy Octavianra A rózsalovagból, mint Trisztánra vagy Siegmundra” – írja Paul Thomason.

3. Wagner tetralógiája mindig aktuálissá tehető

Wagneriánusok ma is léteznek, de tény, hogy a zeneszerző operái abban a történelmi-filozófiai kontextusban voltak a legerőteljesebb hatásúak, amelyben születtek. M. Tóth Géza rendező új, átfogó értelmezést adott a ciklusnak: „A Wagnerre és korára jellemző fontos kérdésfelvetés, hogy vajon az új világrend [...] mennyire állja ki az idő próbáját az emberi és a klasszikus társadalmi értékek tekintetében.” Az Opera színpadán a mérlegre helyezett új világrend a fogyasztói társadalom.

M. Tóth Géza

M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Acsai Miklós)

„Alapvetően két érvényes olvasatot látok, amellyel a Ring jól megközelíthető. Az egyik a mitológiai jellegre helyezi a hangsúlyt. Innen nézve akár jogos is lehet a párhuzam A gyűrűk urával, hiszen mindkét történet a germán mitológiából indul ki. Ugyanakkor van egy másik, legalább ennyire érvényes, legalább ennyire Wagner szándékaiból és a műből következő értelmezés is. Eszerint a darab egy nagyon pontosan felrajzolt társadalomkritikát fogalmaz meg, amely a pénzről és a rajta keresztül megszerezhető pozíciókról, hatalomról, sőt bizonyos tekintetben a fenntartható fejlődésről is szól. Ha innen nézzük, Wagner már a 19. század közepén olyan súlyos társadalmi kérdéseket szegezett a közönségének, amelyekre ma sem tudunk kielégítő választ adni" – mondta el nekünk a rendező két éve, a sorozat kezdete előtt egy interjúban.

Wagner olyan, akár egy drog

Kapcsolódó

Wagner olyan, akár egy drog

Idén márciusban mutatja be a Magyar Állami Operaház Wagner Ring-ciklusának nyitódarabját, A Rajna kincsét. A rendező M. Tóth Gézával többek között arról beszélgettünk, mi a gond Wagner rajongóival, és mi köze van a szerzőnek A gyűrűk urához. INTERJÚ

4. Kovácsházi István és Jürgen Sacher

Kovácsházi most debütál Siegfried szerepében, de évek óta megkapja a német operák tenorfőszerepeit az Operaházban. Énekelt A bűvös vadászban, a tavaly A walkürben, és az Ariadné Naxoszban című Richard Strauss-operában. 2011-ben és 2013-ban nagy sikerrel formálta meg Lohengrint a Budapesti Wagner-napokon. Jürgen Sacher német énekes a Hamburgi Állami Opera tagja, 2015-ben már fellépett Mime szerepében a Budapesti Wagner-napokon. A világ rangos operaházainak fellépője, dolgozott már Claudio Abbado, Kent Nagano és Simone Young vezetésével.

5. Ezek a fotók az előadásról

Az Opera küldte nekünk őket, hogy beharangozzák a holnapi premiert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.
Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.