Zenés színház

5 ok, amiért meg kell néznie a Siegfriedet az Operaházban

2017.03.18. 13:54
Ajánlom
Március 19-én a Ring-sorozat megszokott alkotógárdájával folytatódik: M. Tóth Géza rendezi, Halász Péter vezényli Wagner tetralógiájának harmadik darabját, a főbb szerepekben kiváló magyar és külföldi énekesek. Összegyűjtöttünk néhány okot, hogy miért menjen el a premierre!

1. A Siegfriedből bomlott ki az egész Ring

Wagner 1848-ban találkozott a Nibelungok legendájával, és elhatározta, hogy következő operája főszereplője Siegfried lesz. 1851 májusától júniusig dolgozott az opera szövegkönyvén, ennek elkészülte után döntött úgy, hogy tetralógiában dolgozza fel a német nemzeti eposznak kikiáltott mondakört. 1857-ben így írt barátjának, Julia Ritternek: „Noha csak egyetlen felvonást fejeztem be a Siegfriedből ezen a télen, jobban sikerült, mint ahogy azt vártam. Teljesen új terület volt ez számomra.

Most, hogy ez a felvonás így sikerült, ahogy, meg vagyok győződve róla, hogy ez lesz a legnépszerűbb művem.

Gyorsan sikeres lesz, és ez a többi zenedráma sikerét is jelenti. De több mint valószínű, hogy a bemutatóra nem kerülhet sor 1860 előtt.” – Végül a Siegfried hangszerelési munkájával 1871-ben készült el, a Ring ősbemutatóját 1876-ban tartották.

2. Siegfried a tetralógia egyik legérdekesebb karaktere

Ő nem egy civilizálatlan, buta felnőtt, hanem egy kamasz, akire a Mime nevű gonosz törpén kívül csak a természet hatott. Szimbolikus jelentőségű, hogy ő maga kovácsolja újra eggyé apja széttört kardját, a Nothungot – ezzel szemben Siegmund egyszerűen rábukkant a kardra, mint jogos örökségére. Siegfried „szilaj, heveskedő az egyik pillanatban, borongós és befelé forduló a másikban. Érzelmeiben jobban hasonlít a Figaró házasságából Cherubinóra vagy Octavianra A rózsalovagból, mint Trisztánra vagy Siegmundra” – írja Paul Thomason.

3. Wagner tetralógiája mindig aktuálissá tehető

Wagneriánusok ma is léteznek, de tény, hogy a zeneszerző operái abban a történelmi-filozófiai kontextusban voltak a legerőteljesebb hatásúak, amelyben születtek. M. Tóth Géza rendező új, átfogó értelmezést adott a ciklusnak: „A Wagnerre és korára jellemző fontos kérdésfelvetés, hogy vajon az új világrend [...] mennyire állja ki az idő próbáját az emberi és a klasszikus társadalmi értékek tekintetében.” Az Opera színpadán a mérlegre helyezett új világrend a fogyasztói társadalom.

M. Tóth Géza

M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Acsai Miklós)

„Alapvetően két érvényes olvasatot látok, amellyel a Ring jól megközelíthető. Az egyik a mitológiai jellegre helyezi a hangsúlyt. Innen nézve akár jogos is lehet a párhuzam A gyűrűk urával, hiszen mindkét történet a germán mitológiából indul ki. Ugyanakkor van egy másik, legalább ennyire érvényes, legalább ennyire Wagner szándékaiból és a műből következő értelmezés is. Eszerint a darab egy nagyon pontosan felrajzolt társadalomkritikát fogalmaz meg, amely a pénzről és a rajta keresztül megszerezhető pozíciókról, hatalomról, sőt bizonyos tekintetben a fenntartható fejlődésről is szól. Ha innen nézzük, Wagner már a 19. század közepén olyan súlyos társadalmi kérdéseket szegezett a közönségének, amelyekre ma sem tudunk kielégítő választ adni" – mondta el nekünk a rendező két éve, a sorozat kezdete előtt egy interjúban.

Wagner olyan, akár egy drog

Kapcsolódó

Wagner olyan, akár egy drog

Idén márciusban mutatja be a Magyar Állami Operaház Wagner Ring-ciklusának nyitódarabját, A Rajna kincsét. A rendező M. Tóth Gézával többek között arról beszélgettünk, mi a gond Wagner rajongóival, és mi köze van a szerzőnek A gyűrűk urához. INTERJÚ

4. Kovácsházi István és Jürgen Sacher

Kovácsházi most debütál Siegfried szerepében, de évek óta megkapja a német operák tenorfőszerepeit az Operaházban. Énekelt A bűvös vadászban, a tavaly A walkürben, és az Ariadné Naxoszban című Richard Strauss-operában. 2011-ben és 2013-ban nagy sikerrel formálta meg Lohengrint a Budapesti Wagner-napokon. Jürgen Sacher német énekes a Hamburgi Állami Opera tagja, 2015-ben már fellépett Mime szerepében a Budapesti Wagner-napokon. A világ rangos operaházainak fellépője, dolgozott már Claudio Abbado, Kent Nagano és Simone Young vezetésével.

5. Ezek a fotók az előadásról

Az Opera küldte nekünk őket, hogy beharangozzák a holnapi premiert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház hír

Távozik az Operettszínház ügyvezető igazgatója

Kriza Zsigmond feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik - nyilatkozta Kiss-B. Atilla.
Zenés színház hír

New Yorkban is bemutatják Kurtág György egyetlen operáját

A játszma vége is szerepel a New York-i Filharmonikusok következő évadának műsorában.