Zenés színház

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

2020.10.12. 17:10
Ajánlom
Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.

A darab egyszerre ötvözi a rock és a beat eszközeit, szövegei, ironikus hangvétele pedig még hangsúlyosabbá teszik az Újszövetségben leírtakat. A történet ugyanakkor túllép a Biblián és olyan mozzanatokat is megmutat, amiről a könyv nem ír. Webber a klasszikus zenéből is kölcsönzött a rockopera megírásakor, Mária Magdolna híres dalát az I Don’t Know How to Love Himet Mendelssohn ihlette.

Az eredeti lemezen Ian Gillan énekelte Jézust, Júdásként Murray Head, Mária Magdolnaként pedig Yvonne Elliman volt hallható. Egy évvel később Pittsburghban már színpadra került a mű koncertváltozata, 13 ezer ember előtt. Bár a darab a sikerét kétségtelenül a kiváló zenei anyagnak köszönhette, ezen a koncerten mégsem Gillan és Head lépett fel, két énekest, Jeff Fenholtot és Ben Vereent kérték fel a szerepekre. Mindössze ketten, Yvonne Elliman és a Pilátust játszó Barry Dennem tért vissza színpadi változatra is.

JezusKrisztusSzupersztar-170020.jpg

A Jézus Krisztus Szupersztár a Broadwayn 1971-ben

Az 1971-es Mark Hellinger Theatre-ben tartott színházi ősbemutató sikere aztán minden várakozást felülmúlt, a Jézus Krisztus Szupersztárt

két év alatt összesen 711-szer játszották.

Egy évvel később már a londoni West Enden debütált. A darabot a kitüntetések sem kerülték el, bár a Tony-jelöléseket nem sikerült díjra váltani, de a New York-i előadásokat díjazó Theatre World-díjat kétszer is elnyerte. A mű a filmvásznat is meghódította, a Norman Jewison rendezte film premierje után az emberek hosszú sorokban álltak a mozik előtt a jegyekért, és szabályosan megrohamozták a lemezboltokat. Ikonikus számait, a Getsemanet vagy a Heaven On Their Mindsot a mai napig játsszák a rádiók.

Magyarországon elsőként a Budapesti Műszaki Egyetemen került színre Csuha Lajos, Miklóska Lajos és Bódy Magdi főszereplésével, azonban mindössze tíz lejátszott előadás után az ország kultúrpolitikai vezetői a produkciót és annak szereplőit letiltották. A korabeli híradások a „szórakoztatóipar Krisztusát” egyszerű divatbábuként említették, amit a nyugati világ kreált afféle pót-Jézusként. Később ezt a tiltást feloldották.

1986-ban a Dóm téren került színre, a Rock Színház kórusának, szimfonikus zenekarának, valamint a zenekar rock szekciójának közreműködésével. Az előadást Várkonyi Mátyás vezényelte, Jézus szerepében Sasvári Sándort, Júdásként pedig Makrai Pált láthatták a nézők. Nagy Anikó, akinek a nevéhez olyan kultikus előadások fűződnek, mint a Sztárcsinálók, vagy a Bakáts téri Utazás Lady Ashtonja, ebben az előadásban Mária Magdolnaként lépett színpadra.

A Madách Színház 2010-es bemutatójáig a magyar musicaljátszás legnagyobb alakjai álltak színpadra Jézusként: Varga Miklós, Csengeri Attila, Szomor György, Feke Pál, Bot Gábor és Tóth Attila.

Bár a Jézus Krisztus Szupersztárt mindig nagy érdeklődés övezte, az 1990-es évektől sorra születnek az újabb és újabb változatok. Az 1992-es észak-amerikai felújítás után az előadás West Endre is visszatért, és az Egyesült Királyságban egy turné-verziója is futott. Legutóbb 2019-ben a Barbican Centerben játszották. Ebből az előadásból 2020 augusztusában koncertváltozatot is készítettek, ami a pandémia kitörése óta először az egyik első színházi előadás volt a brit fővárosban.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.