Zenés színház

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

2018.12.08. 10:00
Ajánlom
December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.

lohengrin_1982_forras_operahaz_archivuma_resize-122831.jpg

Lohengrin, 1982 (Fotó/Forrás: Az Operaház Archívuma)

Családjával sokat énekelt otthon, tehetségét látva szülei terelték a zene felé. 1955-től öt éven keresztül a Magyar Rádió Gyermekkarában énekelt, tizenkét évig hegedülni is tanult, kamaszkorában mégis hátat fordított a zenének. Versenyszerűen kosárlabdázott, még az NB I-ben is játszott, 1967 és 1977 között esztergályosként dolgozott.

A zenéhez, az operajátszás felé Wagner iránti rajongása és Bánk bán szerepe vonzotta,

az énekléssel komolyabban külső unszolásra kezdett el foglalkozni, amikor úgy érezte, hogy az utolsó pillanat jött el erre. 1976 és 1979 között magánúton képezte magát Kaposy Margit irányításával. A legendás énektanárról így beszélt: „Kezdetektől fogva úgy próbált terelgetni, hogy a természetes adottságaimat tudatosíthassam magamban. Korábban nem használtam a hangomat éneklésre, ezért a beszédhangom a középhangjaimat rekedtesítette, azt kellett az első időben megtanulni, hogy a hang fénye abban a magasságban is szóljon.”

hunyadi2_1989_forras_operahaz_archivuma-122831.jpg

Hunyadi László, 1989 (Fotó/Forrás: Az Operaház Archívuma)

1977-től a Magyar Rádió és Televízió énekkarának tenoristája volt. Az Operaház társulatához 1979 januárjától Mihály András igazgató előéneklése után azonnal szerződtette, az intézménynek 1999 óta örökös tagja, 2008-tól mesterművésze.

„... az egész éneklést Wagner miatt próbáltam ki. Elég későn kezdtem énekelni, 28-29 éves voltam, amikor énektanárhoz mentem. Hozzá kell tennem: mások unszolására. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy én nem akartam ezt kipróbálni, de akkor éreztem úgy, hogy ez az utolsó pillanat. És négy évre rá, hogy bekerültem az Operaházba szólistának, már Bayreuthban énekelhettem kisebb szerepeket: a Mesterdalnokokban a Vogelgesangot és a Tannhäuserben a Heinrichet.

Mióta az eszemet tudom, nagyon szeretem Wagnert. És mások is mondják, én is érzem, hogy az én hangom ehhez passzol igazán.

Ezért volt nagy élmény, hogy a pályám elején kikerülhettem, és a kis szerepek éneklése közben nézhettem az akkori nagyokat.” (Opera-Világ)

istenek_alkonya_2007_foto_eder_vera_resize_resize-122831.jpg

Az istenek alkonya, 2007 (Fotó/Forrás: Éder Vera / az Operaház Archívuma)

Molnár András Lohengrin búcsúját énekli

Az Operaház színpadán Puccini Bohéméletében Parpignol szerepében debütált, s már 1979 őszén főszerepet énekelt, Hunyadi Lászlót Erkel Ferenc operájában. Pályája elején énekelte el A végzet hatalmában Alvarót, Bizet Carmenjének Don Joséját, A varázsfuvola Taminóját, Puccini Turandotjában Marton Éva partnereként Kalaf szerepét.

Két kortárs magyar opera ősbemutatóján is főszereplőként működött közre: 1985-ben Bozay Attila Csongor és Tündéjében Csongort, két év múlva Szokolay Sándor Ecce homo című operájában Manoliosz hegyi pásztor szerepét alakította. Amikor 1989-ben az Erkel Színház felújította Respighi A láng című operáját, az előadáson Donellót alakította.

bank_ban_2007_foto_eder_vera_resize-122831.jpg

Bánk bán, 2007 (Fotó/Forrás: Éder Vera / az Operaház Archívuma)

Elsősorban Wagner-tenorként ismert, a német zeneszerző valamennyi operájának főszerepét elénekelte,

elsőként 1982-ben az egyik legkedvesebb szerepét, a Lohengrint, a következő évben a Parsifal címszerepét, 1988-ban pedig Trisztánt alakította nagy sikerrel. 1995-ben A walkürben Siegmundot, majd 1996-ban Siegfriedet alakította. 1993-ban másik nagy álma is teljesült, Bánk bán szerepét énekelhette Kerényi Imre rendezésében. A Wagner-operák mellett repertoárjában megtalálhatók a vezető lírai és hőstenorszerepek is, mint Florestan (Beethoven: Fidelio), Hermann (Csajkovszkij: Pikk dáma), Titus (Mozart: Titus kegyelme), Radames (Verdi: Aida), Pinkerton (Puccini: Pillangókisasszony), Tamburmajor (Berg: Wozzeck), Turiddu (Mascagni: Parasztbecsület), Peter Grimes (Britten: Peter Grimes), Sámson (Saint-Saëns: Sámson és Delila), Canio (Leoncavallo: Bajazzók).

„Természetesen játszik és természetesen énekel. Tudatlan ifjúnak, a szenvedésre érett hősnek, a megváltás tettére méltó kiválasztottnak egyformán jó. Nagy felfedezés, jövendő Wagner-előadások magasabb színvonalának letéteményese.” (Kroó György írása Molnár Andrásról)

nurnbergi_foto_2006_eder_vera_resize-122831.jpg

Molnár András A nürnbergi mesterdalnokokban (Fotó/Forrás: Éder Vera / az Operaház Archívuma)

Külföldön is gyakran koncertezett és vendégszerepel. 1980-ban első díjat nyert Olaszországban a trevisói Toti dal Monte énekversenyen, Verdi Ernani című operájával. A Wagner-operák fellegvárában, a Bayreuthi Ünnepi Játékokon már 1983-ban A nürnbergi mesterdalnokokban Vogelgesangot és a Tannhäuserban Heinrichet énekelhette. Fellépett Londonban, Moszkvában, Bonnban, Zürichben, Wiesbadenben, Prágában, Berlinben, Madridban, Párizsban, Brüsszelben, Buenos Airesben és Tokióban is. Olyan karmesterekkel dolgozott, mint Solti György, Doráti Antal, Ferencsik János, Herbert von Karajan, Nikolaus Harnoncourt, Jurij Szimonov, Giuseppe Patané, Lamberto Gardelli.

Előadásait a különleges szépségű hang mellett kulturált előadásmód és kiváló színészi teljesítmény jellemzi. Az opera mellett énekelt operettet és oratóriumot is, számos hanglemez felvételében működött közre, 1998-ban szólólemeze jelent meg.

parsifal_2010_foto_eder_vera_resize-122830.jpg

Parsifal, 2010 (Fotó/Forrás: Éder Vera / az Operaház Archívuma)

Művészi munkásságának elismeréseként 1983-ban Székely Mihály-emlékplakett, 1984-ben Liszt Ferenc-díjat, 1989-ben érdemes művész címet, 1993-ban Erzsébet-díjat kapott. 1994-ben Kossuth-díjjal tüntették ki „mind a Magyar Állami Operaház színpadán, mind koncerténekesként nyújtott kimagasló teljesítményéért”. 2003-ban örökös tagságot nyert a Halhatatlanok Társulatában.

Fejléckép: Éder Vera / az Operaház Archívuma.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Jazz/World

Náray Erika újra a legnagyobb izraeli popdíva dalait énekli

December 21-től négy alkalommal hallhatjuk Náray Erika koncertszínházi estjét, amely Ofra Haza előtt tiszteleg. Hogyan lehet megidézni egy olyan művészt, akit ma szinte istennőként tisztelnek rajongói?
Vizuál

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.