Erkel Ferenc: Brankovics György
Erkel Ferenc ritkán játszott, ám sokak szerint legizgalmasabb érett kori operája a Kolozsvári Magyar Opera 2003-as lemezfelvételén érhető el, mely a 20. század második felében játszott átdolgozás helyett a darab eredeti változatához nyúlt vissza. Hasonlóan a hét évvel korábban bemutatott Dózsa György címszereplőjéhez, a magyarok és a törökök szövetsége között vívódó Brankovics is összetett karakter, akinek tragédiája nagyon is emberi esendősége miatt különösen átérezhető.
Goldmark Károly: Sába királynője
Aligha van még egy olyan magyar komponista, aki a maga korában annyira sikeres volt, majd annyira háttérbe szorult, mint Goldmark Károly. Legismertebb operáját, a Sába királynőjét azonban néhány éve bemutatta és lemezre is vette a Magyar Állami Operaház. A bibliai történetet feldolgozó mű egy igazi femme fatale történetét viszi színre, az ellenállhatatlan vonzerővel rendelkező királynő romlásba viszi ifjú imádóját.
Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
Az alighanem legtöbbet játszott magyar operából természetesen számtalan felvétel érhető el, ez a neves fesztiválokon is bemutatott operafilm azonban több szempontból is különleges. Sötét látványvilága remekül illik a darab misztikumához, emellett a két énekes, Kovács István és Kolonits Klára közelről mutatott arcán a legkisebb lelki rezzenések is megfigyelhetők.
Petrovics Emil: C’est la guerre
A magyar operairodalom legnyomasztóbb háborús darabja az emberi kiszolgáltatottságról, a kisszerűség diadaláról szól. Mintha egy modern Tosca lenne, a mű végére mindazok az emberek, akik valamiféle nagyságot képviselnek, könyörtelenül elpusztulnak. A Magyar Állami Operaház 2003-as előadásának tévéfelvételén a darabot Kovács János vezényli, a főszereplők Busa Tamás, Frankó Tünde és Fekete Attila.
Szokolay Sándor: Vérnász
A Federico García Lorca azonos című drámájából készült opera cselekménye a verista hagyományt követi, szerelem, féltékenység, bosszú, gyilkosság áll a középpontban. A darab több felújítást ért meg a Magyar Állami Operaházban is, a belőle készült, 1973-as filmben pedig a korszak legnagyobb énekesei játszanak: Komlóssy Erzsébet, Házy Erzsébet, Szőnyi Ferenc, Faragó András, Moldován Stefánia.
Vajda János: Karnyóné
Napjaink egyik legnépszerűbb operaszerzője sokszor bizonyította a humor iránti csalhatatlan érzékét, így van ez a Csokonai Vitéz Mihály vígjátékából készült darabja esetében is, melyben a szellemes zene mellett a nyelvi sziporkák is szerepet kaptak. A gazdag öregasszony és a haszonleső kérők történetét 2007-ben mutatta be a Magyar Állami Operaház Ascher Tamás rendezésében, a címszerepet Wiedemann Bernadett énekelte.
Eötvös Péter: Szerelemről és más démonokról
A Gabriel García Márquez regényéből készült darabot a szerző eredetileg a Glyndebourne-i Fesztivál számára írta, néhány éven belül azonban Európa számos országában bemutatták, a Magyar Állami Operaház is játszotta. A Kölni Opera előadását Markus Stenz vezényelte, a felvétel különlegessége, hogy Don Ygnaciót egyik utolsó szerepeként az ekkor hetvenhárom éves René Kollo énekelte.
Vajda Gergely: Barbie Blue
Régóta foglalkoztatja a magyar zeneszerzőket, hogy valamilyen módon reflektáljanak Bartók Béla egyetlen operájára, akár párdarabot írjanak a számára, hogy így az előadása egy egész tölthessen ki. Vajda Gergely a történet komikus csavarintásával egy szeretőit rejtegető nőt helyezett a középpontba, de a házasfelek az éjszaka folyamán így is meglepően új oldalait ismerik meg egymásnak.