Zenés színház

A 101. születésnapon újra kinyit az Erkel Színház

2011.12.08. 23:40
Ajánlom
A visszaszámlálás az Operaház honlapján is elindult: a századik születésnapját ünneplő Erkel Színház ajándékként felújítást kap, hogy 2012. december 8-án, a százegyediken ismét fogadhassa a közönséget. A Operaház vezető művészei a sajtó jelenlétében ünnepelték az épületet és egyben búcsúztak is tőle egy rövid időre. Fotóinkon a rekonstrukció előtti állapotban látható az Erkel Színház.

1911. december 8-án nyitotta meg kapuit az akkori Tisza Kálmán téren (később Köztársaság, ma II. János Pál pápa tér) Budapest második dalszínháza, az Erkel Színház, amelyet akkor még Népoperának neveztek. Már akkor az ország legnagyobb befogadóképességű színházépülete volt. A külső-belső megjelenésében szokatlanul puritán épületet a kor neves építészei, Márkus Géza, Komor Marcell és Jakab Dezső tervezték. A teátrum építése kilenc hónapig tartott (összehasonlításul: az Operaházé kilenc évig). A fehér falakon az egyetlen díszítés Pór Bertalan freskója volt a színpadnyílás fölött, a nézőtéri büfé két híres és műemléki védettséget élvező freskója, Bernáth Aurél alkotásai csak sokkal később, 1973-ban kerültek a falakra. (A Szentivánéji álom és  Az ember tragédiája című alkotásokat a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2009-ben nyilvánította védetté.)

Magyarország legnagyobb befogadóképességű, akkor 3200 fős színházát alapító magán részvénytársaság az opera műfajának népszerűsítését tűzte ki célul, ehhez a telket a fővárostól ingyen kapták. A színház alapítója és első igazgatója, Márkus Dezső azt a feladatot kapta, hogy állandó magyar társulattal, kizárólag magyar nyelven, jelentős részben magyar szerzők műveit játssza. A nyitóelőadáson először Erkel Hunyadi-nyitánya csendült fel, majd egy kortárs francia darab, Jean Nougues: Quo Vadis című operája került színre. A színház népoperai jellegét mutatja, hogy prózai darabokat, balettet és operettet is játszottak, és a legolcsóbb jegy ötven krajcár volt.

A késő szecessziós épület többszörösen tagolt homlokzatát görög-római oszlopok és féloszlopok, valamint figurális frízek díszítették, ez a wagneri amfiteátrumszerű nézőtér első alkalmazása Magyarországon, egyetlen boltozattal lefedett belső terének szélessége megközelíti a 40 métert. A gyatra akusztika miatt 1917-ben Vágó László tervei alapján átépítették, 1951-ben a részleges külső és belső korszerűsítés során ismét az akusztikát javították Kauffmann Oszkár tervei szerint. A színházat 1962-ben korszerűsítették: idősebb Kotsis Iván tervezte a mai, íves hajlású homlokzatot, amely mögött tágas előtér jött létre. Az átépítések során az ülőhelyek száma csökkent, ma befogadóképessége 2206 néző.

A színháznak az első időkben állandó együttese ritkán volt, jobbára operettet játszottak és hangversenyeket tartottak itt. 1915-ben az intézményt a főváros vette át, 1917-től viselte a Városi Színház nevet. A húszas-harmincas években Magyar Művelődés Házának nevezték. A ház színházi előadások mellett otthont adott bokszmérkőzésnek, varietéműsornak és politikai gyűlésnek is - 1944 őszén a kommunisták itt követtek el robbantásos merényletet a Nyilaskeresztes Párt nagygyűlése ellen. A második világháborúban viszonylag épen maradt épület egy ideig filmszínházként működött. 1953-ban lett az Operaház társszínháza és vette fel az Operaház első zeneigazgatója, Erkel Ferenc nevét. A két színházat az 50-es években évente több mint egy millióan keresték fel, 1947 és 1955 közt Gördülő Opera névvel együttese is volt, amely évadonként száz előadást tartott vidéken. Az Operaház 1980-84 közti átépítésekor az Erkel volt Budapest egyetlen dalszínháza, de állaga egyre romlott. Már a hatvanas években felmerült a vasfüggöny mögötti részek teljes átépítése, de konkrét lépések csak akkor történtek, amikor az épület szinte használhatatlanná vált, tetőszerkezete is megroppant. A 2006-os szezon már csak a statikai felülvizsgálat kedvező eredménye után, késve indulhatott, az épület utoljára 2007. június 7-én, a búcsúelőadásra telt meg.

A "hőskorban" is számos világhírű művész és társulat lépett itt fel, Benjamino Gigli, Arturo Toscanini, Wilhelm Furtwängler, Bruno Walter, Saljapin, a milánói Scala együttese, a Bécsi Filharmonikusok, a New York-i Filharmonikusok vagy éppen a párizsi Opéra Comique társulata. Az Erkel Színházban olyan vendégművészeket láthatott a közönség, mint Lamberto Gardelli, Montserrat Caballé, Renata Scotto, Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti, José Carreras, Plácido Domingo, Jevgenyij Nyesztyerenko, Ramón Vargas, Jelena Obrazcova, Dietrich Fischer-Dieskau, Ella Fitzgerald, Benny Goodman, Yves Montand, Gilbert Bécaud, a Nashville Teens, Bobby McFerrin. 1956. október 22-én itt játszotta Bartók 3. zongoraversenyét Cziffra György is,  másnap emigrált.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Magyar Állami Operaház 2005-ben hirdetett pályázatot az Erkel Színház épületének és színpadtechnikájának felújítására-átépítésére, a költségeket magántőke bevonásával, PPP konstrukció keretében tervezték előteremteni. 2009 októberében kormányhatározat született az Új Erkel Színház megépítését célzó pályázat kiírásáról, ezt a döntést idén januárban helyezték hatályon kívül. A kormány novemberben úgy határozott, hogy idén és jövőre 1,8 milliárd forintot biztosítanak az Erkel Színház "előadás tartására alkalmas állapotra történő felújítására".

Az Operaház vezetőségének reményei szerint az új Erkel Színház a felújítást követően a 21. század fontos kulturális találkozási pontja lehet. Az Erkel ma is az ország legnagyobb befogadóképességű színházépülete: hétszáz férőhellyel, azaz egy operettszínháznyival haladja meg a második helyezettet, az Operaházat. A jelenleg rendelkezésre álló forrásokból az első és legfontosabb feladat egy átgondolt szakmai koncepció alapján megvalósuló tervezés. Ez lehetővé teszi - többek között - a forgószínpad beépítését, a kézi díszlethúzás gépesítését, illetve a színpadnyílás mögötti (backstage) részek felújítását. Az is lényeges, hogy a jó látószög miatt megmaradjon a nézőtér jelenlegi struktúrája. További kiemelt szempont olyan modulok kialakítása, amelyekben az esetleges későbbi modernizáció is megtörténhet, vagyis a felújítás egyben lehetőséget ad arra, hogy a jövőben a legmodernebb technikák is könnyen behelyezhetők legyenek az épületbe. Az Operaház idén 100 millió forintot költhet a beruházás előkészítésére, így jövőre 1,7 milliárd forint marad, ezt az összeget egészíti ki a februárra tervezett, jótékonysági árveréssel összekötött Erkel-estélyből befolyó pénz. A jelenleg díszlet- és jelmezraktárként is funkcionáló épületet a rekonstrukció idejére kiürítik, a jelenleg tárolt raktárkészlet egy részét, köztük a kiemelkedő énekesek által viselt jelmezeket muzeális, kiállítási célokra megtartják, néhány kiemelkedő darabot felkínálnak árverésre, a mintegy négyszázezer tételt számláló jelmeztár nagyobb részét pedig megvételre ajánlják fel a magyarországi színházaknak, de kap készletből a Zeneakadémia opera tanszaka és más oktatási intézmények is.

Ókovács Szilveszter, az intézmény miniszteri biztosa az újságírók és az Operaház vezető művészei előtt elmondta, a beruházás kezelője az Operaház, és reményeik szerint 12 hónap alatt elkészülnek a felújítással és átalakítással. Jelezte: az épület eredeti állapota nem állítható vissza, de céljuk, hogy az újonnan megnyíló Erkel Színház esztétikailag is élményt jelentsen a közönségnek. A miniszteri biztos kiemelte, hogy az Operaház küldetésének az Erkel nélkül "nincs értelme", céljuk az, hogy a játszóhelyet ismét élettel töltsék meg, terveik között szerepel az is, hogy a vidéki operajátszó helyek seregszemleszerűen mutatkozhatnak be a fővárosban. Ókovács a fő-zeneigazgatóval, Héja Domonkossal jelenleg is a műsorterv elkészítésén dolgozik. Mozsár István, aki az újjáépítés lebonyolításáért felel, elmondta, "az épületben láthatnak csúnyának tűnő helyeket, leomlott vakolatot, lyukakat a falakon, de ezek nem statikai problémák, könnyen orvosolhatók. Az épület a már felméréseket végző szakemberek szerint nem életveszélyes, sőt a hírekkel ellentétben meglepően jó szerkezeti állapotban van. Nem lebontani kell, hanem megmenteni."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.