Zenés színház

A 101. születésnapon újra kinyit az Erkel Színház

2011.12.08. 23:40
Ajánlom
A visszaszámlálás az Operaház honlapján is elindult: a századik születésnapját ünneplő Erkel Színház ajándékként felújítást kap, hogy 2012. december 8-án, a százegyediken ismét fogadhassa a közönséget. A Operaház vezető művészei a sajtó jelenlétében ünnepelték az épületet és egyben búcsúztak is tőle egy rövid időre. Fotóinkon a rekonstrukció előtti állapotban látható az Erkel Színház.

1911. december 8-án nyitotta meg kapuit az akkori Tisza Kálmán téren (később Köztársaság, ma II. János Pál pápa tér) Budapest második dalszínháza, az Erkel Színház, amelyet akkor még Népoperának neveztek. Már akkor az ország legnagyobb befogadóképességű színházépülete volt. A külső-belső megjelenésében szokatlanul puritán épületet a kor neves építészei, Márkus Géza, Komor Marcell és Jakab Dezső tervezték. A teátrum építése kilenc hónapig tartott (összehasonlításul: az Operaházé kilenc évig). A fehér falakon az egyetlen díszítés Pór Bertalan freskója volt a színpadnyílás fölött, a nézőtéri büfé két híres és műemléki védettséget élvező freskója, Bernáth Aurél alkotásai csak sokkal később, 1973-ban kerültek a falakra. (A Szentivánéji álom és  Az ember tragédiája című alkotásokat a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2009-ben nyilvánította védetté.)

Magyarország legnagyobb befogadóképességű, akkor 3200 fős színházát alapító magán részvénytársaság az opera műfajának népszerűsítését tűzte ki célul, ehhez a telket a fővárostól ingyen kapták. A színház alapítója és első igazgatója, Márkus Dezső azt a feladatot kapta, hogy állandó magyar társulattal, kizárólag magyar nyelven, jelentős részben magyar szerzők műveit játssza. A nyitóelőadáson először Erkel Hunyadi-nyitánya csendült fel, majd egy kortárs francia darab, Jean Nougues: Quo Vadis című operája került színre. A színház népoperai jellegét mutatja, hogy prózai darabokat, balettet és operettet is játszottak, és a legolcsóbb jegy ötven krajcár volt.

A késő szecessziós épület többszörösen tagolt homlokzatát görög-római oszlopok és féloszlopok, valamint figurális frízek díszítették, ez a wagneri amfiteátrumszerű nézőtér első alkalmazása Magyarországon, egyetlen boltozattal lefedett belső terének szélessége megközelíti a 40 métert. A gyatra akusztika miatt 1917-ben Vágó László tervei alapján átépítették, 1951-ben a részleges külső és belső korszerűsítés során ismét az akusztikát javították Kauffmann Oszkár tervei szerint. A színházat 1962-ben korszerűsítették: idősebb Kotsis Iván tervezte a mai, íves hajlású homlokzatot, amely mögött tágas előtér jött létre. Az átépítések során az ülőhelyek száma csökkent, ma befogadóképessége 2206 néző.

A színháznak az első időkben állandó együttese ritkán volt, jobbára operettet játszottak és hangversenyeket tartottak itt. 1915-ben az intézményt a főváros vette át, 1917-től viselte a Városi Színház nevet. A húszas-harmincas években Magyar Művelődés Házának nevezték. A ház színházi előadások mellett otthont adott bokszmérkőzésnek, varietéműsornak és politikai gyűlésnek is - 1944 őszén a kommunisták itt követtek el robbantásos merényletet a Nyilaskeresztes Párt nagygyűlése ellen. A második világháborúban viszonylag épen maradt épület egy ideig filmszínházként működött. 1953-ban lett az Operaház társszínháza és vette fel az Operaház első zeneigazgatója, Erkel Ferenc nevét. A két színházat az 50-es években évente több mint egy millióan keresték fel, 1947 és 1955 közt Gördülő Opera névvel együttese is volt, amely évadonként száz előadást tartott vidéken. Az Operaház 1980-84 közti átépítésekor az Erkel volt Budapest egyetlen dalszínháza, de állaga egyre romlott. Már a hatvanas években felmerült a vasfüggöny mögötti részek teljes átépítése, de konkrét lépések csak akkor történtek, amikor az épület szinte használhatatlanná vált, tetőszerkezete is megroppant. A 2006-os szezon már csak a statikai felülvizsgálat kedvező eredménye után, késve indulhatott, az épület utoljára 2007. június 7-én, a búcsúelőadásra telt meg.

A "hőskorban" is számos világhírű művész és társulat lépett itt fel, Benjamino Gigli, Arturo Toscanini, Wilhelm Furtwängler, Bruno Walter, Saljapin, a milánói Scala együttese, a Bécsi Filharmonikusok, a New York-i Filharmonikusok vagy éppen a párizsi Opéra Comique társulata. Az Erkel Színházban olyan vendégművészeket láthatott a közönség, mint Lamberto Gardelli, Montserrat Caballé, Renata Scotto, Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti, José Carreras, Plácido Domingo, Jevgenyij Nyesztyerenko, Ramón Vargas, Jelena Obrazcova, Dietrich Fischer-Dieskau, Ella Fitzgerald, Benny Goodman, Yves Montand, Gilbert Bécaud, a Nashville Teens, Bobby McFerrin. 1956. október 22-én itt játszotta Bartók 3. zongoraversenyét Cziffra György is,  másnap emigrált.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Magyar Állami Operaház 2005-ben hirdetett pályázatot az Erkel Színház épületének és színpadtechnikájának felújítására-átépítésére, a költségeket magántőke bevonásával, PPP konstrukció keretében tervezték előteremteni. 2009 októberében kormányhatározat született az Új Erkel Színház megépítését célzó pályázat kiírásáról, ezt a döntést idén januárban helyezték hatályon kívül. A kormány novemberben úgy határozott, hogy idén és jövőre 1,8 milliárd forintot biztosítanak az Erkel Színház "előadás tartására alkalmas állapotra történő felújítására".

Az Operaház vezetőségének reményei szerint az új Erkel Színház a felújítást követően a 21. század fontos kulturális találkozási pontja lehet. Az Erkel ma is az ország legnagyobb befogadóképességű színházépülete: hétszáz férőhellyel, azaz egy operettszínháznyival haladja meg a második helyezettet, az Operaházat. A jelenleg rendelkezésre álló forrásokból az első és legfontosabb feladat egy átgondolt szakmai koncepció alapján megvalósuló tervezés. Ez lehetővé teszi - többek között - a forgószínpad beépítését, a kézi díszlethúzás gépesítését, illetve a színpadnyílás mögötti (backstage) részek felújítását. Az is lényeges, hogy a jó látószög miatt megmaradjon a nézőtér jelenlegi struktúrája. További kiemelt szempont olyan modulok kialakítása, amelyekben az esetleges későbbi modernizáció is megtörténhet, vagyis a felújítás egyben lehetőséget ad arra, hogy a jövőben a legmodernebb technikák is könnyen behelyezhetők legyenek az épületbe. Az Operaház idén 100 millió forintot költhet a beruházás előkészítésére, így jövőre 1,7 milliárd forint marad, ezt az összeget egészíti ki a februárra tervezett, jótékonysági árveréssel összekötött Erkel-estélyből befolyó pénz. A jelenleg díszlet- és jelmezraktárként is funkcionáló épületet a rekonstrukció idejére kiürítik, a jelenleg tárolt raktárkészlet egy részét, köztük a kiemelkedő énekesek által viselt jelmezeket muzeális, kiállítási célokra megtartják, néhány kiemelkedő darabot felkínálnak árverésre, a mintegy négyszázezer tételt számláló jelmeztár nagyobb részét pedig megvételre ajánlják fel a magyarországi színházaknak, de kap készletből a Zeneakadémia opera tanszaka és más oktatási intézmények is.

Ókovács Szilveszter, az intézmény miniszteri biztosa az újságírók és az Operaház vezető művészei előtt elmondta, a beruházás kezelője az Operaház, és reményeik szerint 12 hónap alatt elkészülnek a felújítással és átalakítással. Jelezte: az épület eredeti állapota nem állítható vissza, de céljuk, hogy az újonnan megnyíló Erkel Színház esztétikailag is élményt jelentsen a közönségnek. A miniszteri biztos kiemelte, hogy az Operaház küldetésének az Erkel nélkül "nincs értelme", céljuk az, hogy a játszóhelyet ismét élettel töltsék meg, terveik között szerepel az is, hogy a vidéki operajátszó helyek seregszemleszerűen mutatkozhatnak be a fővárosban. Ókovács a fő-zeneigazgatóval, Héja Domonkossal jelenleg is a műsorterv elkészítésén dolgozik. Mozsár István, aki az újjáépítés lebonyolításáért felel, elmondta, "az épületben láthatnak csúnyának tűnő helyeket, leomlott vakolatot, lyukakat a falakon, de ezek nem statikai problémák, könnyen orvosolhatók. Az épület a már felméréseket végző szakemberek szerint nem életveszélyes, sőt a hírekkel ellentétben meglepően jó szerkezeti állapotban van. Nem lebontani kell, hanem megmenteni."

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.