Zenés színház

A 2222-es évbe repít Philipp György új előadása, ahol a művészet a felső tízezer kiváltsága

2021.02.03. 09:20
Ajánlom
Pár kiváltságos előtt, a művészetirtás után viszik színpadra Purcell Dido és Aeneas című operáját, de a taps és az érzelemnyilvánítás tilos. Február 7-én mutatja be új előadását a KúlART Produkció.

A szubverzív, tabudöntögető előadásairól ismert Philipp György vezetésével új előadást állít színpadra a KúlART Produkció, amelyet online streamen keresztül, február 7-én láthat a nagyérdemű. „A kezdetektől zenés színházban dolgoztam, és sosem azok a forgatókönyvek érdekeltek, amik kiadnak egy tanulságot, hanem az, hogy lehessen az előadás által felvetett kérdésekről gondolkodni, akár több irányban is” – nyilatkozta az énekes-rendező-színházcsináló egy korábbi interjúnkban.

Új előadásuk azt a kérdést feszegeti:

milyen lenne a világ művészet nélkül? Megeshet-e, hogy egy disztópikus jövőben az alkotóból a túlélésért küzdő rabszolga lesz, a művészetek fogyasztói pedig nem lelkük gyarapítására, hanem kiváltságosságuk demonstrálásáért hallgatnak zenét?

9b2bf259-2a3d-475a-88fe-fdc31fb70841-112455.jpg

A KúlArt Produkció bemutatja: Henry Purcell: DIDO, AENEAS - Elmúlásjáték két képben és három színben

Az előadás kísérőszövege:

No culture, no future. 2222-ben, globális katasztrófák, járványok, természeti csapások, háborúk után az egyén túlélése a tét. Nincsenek államok, uniók, közintézmények, nincs igazi történelem. Hamis dogmák keringenek kegyes civil istenekről, hatalmasságokról, akik előtt le kell borulni, ha az ember élni akar. Nincs magánvélemény, gerinc, absztrakció, a fantázia is csak régi, csökevényes képfoszlány. Az utcák sötétek, kihaltak, a harc az életért folyik. Pár kiváltságos összegyűjti az artificaedium (művészirtás) után megmaradt, magántulajdonban lévő művészeket egy utolsó előadásra. Egy letűnt kor operatánc-csillagai elevenítik fel, milyen volt régen, a XX. század elején az előadó-művészet.

Ezen az előadáson nem számít a siker, a taps szintén homályos funkciójú emlék csupán.

A színpadon levők az életben maradásért, a betevőért játszanak, lévén, mindenki egyenlő, de még mindig vannak egyenlőbbek.

Szigorú szupervizorok útmutatása mellett, komoly kutatás árán jöhetett csak létre ez az est, melyen az egyetlen fennmaradt színpadi művet, Purcell Dido és Aeneasát láthatják a kiváltságosok még egyszer, utoljára. A kiállított művészek nem érdemelnek tapsot vagy bármilyen reakciót, vélemény, sőt a hatályos rendelet ezeket tiltja. Ugyanígy tilos az érzelemnyilvánítás- vagy bármilyen valódi, emberi, civil gesztus nézőknek és előadóknak egyaránt. A jelen kor operajátszási rendje nem tükrözhet olyan tudományos eredményeket, mint a historikus játékmód vagy előadásmód. Mivel az előadás névtelen mecénások támogatásával jött létre, elrugaszkodhat a jelenkori nemzeti trendtől, határokon túli művet mutathat be eredeti nyelven! Az előadás nem az önreprezentáció eszköze, közben bármilyen kép- és hangfelvételt készíteni, továbbá tetszést nyilvánítani szigorúan tilos! Beengedéskor a személyi követőchipeket ideiglenesen dekódoljuk, más VPN frekvenciára irányítjuk, kizárva ezáltal a hatóságok megjelenését. Nézőinknek így nincs okuk félni!

Alkotó-előadók: Nagy Csilla, Bakó Tamás, Mózes Zoltán, Laufer Szilvia, Philipp György
Operaénekes szereplők: Csereklyei Andrea, Varga Donát, Losonczki Andrea, Nagy Ida, Csapó József
Produkciós asszisztens: Gáll Franciska
Producer: Lombos Pál
Korrepetitor, zongorista: Laufer Szilvia
Fény, hang: Philipp György, Mózes Zoltán
Jelmez: Antal Zsuzsa
Graffiti: Schneider Kristóf
Plakátvizuál: Franyo Aatoth
A rendező munkatársa, dramaturg: Mátrai Diána Eszter
Rendező: Philipp György

Február 7. 20:00 (vasárnap) jegyvásárlás

A fejléckép Szamosi András fotója.

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Kapcsolódó

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Otthonából üzent Szász Júlia

„Jobban vagyok már, lassan, de biztosan gyógyulgatok” – írta Instagram-bejegyzésében a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művésze, aki egyúttal megköszönte az elmúlt hetekben kapott rengeteg támogatást.
Klasszikus

„Micsoda tűz gyúlt benne a színpadon” – Vass Lajos emlékezik Rolla Jánosra

A hetvenkilenc éves korában elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar egykori koncertmestere több szállal kötődött az Óbudai Társaskörhöz, ahol legutolsó koncertjét is adta. Emlékét az intézmény igazgatója, Vass Lajos idézte fel.
Vizuál

KÉP-regény: Sztalker Óbudán

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt eleveníti fel, amikor 1992-ben úgy döntött, besurran az Óbudai hajógyár területére, és megörökíti a csendben rothadozó épületeket. 
Klasszikus

Duplalemezzel ünnepli fennállása hatvanadik évét a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Az együttes új dupla albumán közönségkedvenc felvételek is helyet kaptak. A jubileum alkalmából jelent meg Egy viharos nap című zenés mesekönyvük is. 
Vizuál

Rekordértékű Zsolnay-vázát árvereznek el a Virág Judit Galéria aukcióján

A galéria december 16-i aukcióján 15 millió forintos kikiáltási árról indul egy Zsolnay óriásváza. Az árverésen Boromisza, Czigány, Czóbel, Mednyánszky és Vaszary remekművei is kalapács alá kerül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Presser Gábor és Sztevanovity Dusán dalaival érkezik a Pinokkió a Vígszínházba

A padlás óta először dolgozott együtt zenés előadáson a két alkotó. A Keresztes Tamás rendezésében készült produkciót december 9-én és 10-én mutatják be. Az alkotók az eredeti Collodi-regényre támaszkodtak.
Zenés színház interjú

A negyedik te magad légy! – Pacsay Attila zeneszerző az Artabanról

Különleges, az érzékszerveinkkel játszó előadásnak ad otthont decemberben az Eiffel Műhelyház: Pacsay Attila zenéjével és Almási-Tóth András szövegével jön létre az új magyar kamarazene-ciklus. Az Artaban című darabról a zeneszerzőt faggattuk.
Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.