Zenés színház

A 2222-es évbe repít Philipp György új előadása, ahol a művészet a felső tízezer kiváltsága

2021.02.03. 09:20
Ajánlom
Pár kiváltságos előtt, a művészetirtás után viszik színpadra Purcell Dido és Aeneas című operáját, de a taps és az érzelemnyilvánítás tilos. Február 7-én mutatja be új előadását a KúlART Produkció.

A szubverzív, tabudöntögető előadásairól ismert Philipp György vezetésével új előadást állít színpadra a KúlART Produkció, amelyet online streamen keresztül, február 7-én láthat a nagyérdemű. „A kezdetektől zenés színházban dolgoztam, és sosem azok a forgatókönyvek érdekeltek, amik kiadnak egy tanulságot, hanem az, hogy lehessen az előadás által felvetett kérdésekről gondolkodni, akár több irányban is” – nyilatkozta az énekes-rendező-színházcsináló egy korábbi interjúnkban.

Új előadásuk azt a kérdést feszegeti:

milyen lenne a világ művészet nélkül? Megeshet-e, hogy egy disztópikus jövőben az alkotóból a túlélésért küzdő rabszolga lesz, a művészetek fogyasztói pedig nem lelkük gyarapítására, hanem kiváltságosságuk demonstrálásáért hallgatnak zenét?

9b2bf259-2a3d-475a-88fe-fdc31fb70841-112455.jpg

A KúlArt Produkció bemutatja: Henry Purcell: DIDO, AENEAS - Elmúlásjáték két képben és három színben

Az előadás kísérőszövege:

No culture, no future. 2222-ben, globális katasztrófák, járványok, természeti csapások, háborúk után az egyén túlélése a tét. Nincsenek államok, uniók, közintézmények, nincs igazi történelem. Hamis dogmák keringenek kegyes civil istenekről, hatalmasságokról, akik előtt le kell borulni, ha az ember élni akar. Nincs magánvélemény, gerinc, absztrakció, a fantázia is csak régi, csökevényes képfoszlány. Az utcák sötétek, kihaltak, a harc az életért folyik. Pár kiváltságos összegyűjti az artificaedium (művészirtás) után megmaradt, magántulajdonban lévő művészeket egy utolsó előadásra. Egy letűnt kor operatánc-csillagai elevenítik fel, milyen volt régen, a XX. század elején az előadó-művészet.

Ezen az előadáson nem számít a siker, a taps szintén homályos funkciójú emlék csupán.

A színpadon levők az életben maradásért, a betevőért játszanak, lévén, mindenki egyenlő, de még mindig vannak egyenlőbbek.

Szigorú szupervizorok útmutatása mellett, komoly kutatás árán jöhetett csak létre ez az est, melyen az egyetlen fennmaradt színpadi művet, Purcell Dido és Aeneasát láthatják a kiváltságosok még egyszer, utoljára. A kiállított művészek nem érdemelnek tapsot vagy bármilyen reakciót, vélemény, sőt a hatályos rendelet ezeket tiltja. Ugyanígy tilos az érzelemnyilvánítás- vagy bármilyen valódi, emberi, civil gesztus nézőknek és előadóknak egyaránt. A jelen kor operajátszási rendje nem tükrözhet olyan tudományos eredményeket, mint a historikus játékmód vagy előadásmód. Mivel az előadás névtelen mecénások támogatásával jött létre, elrugaszkodhat a jelenkori nemzeti trendtől, határokon túli művet mutathat be eredeti nyelven! Az előadás nem az önreprezentáció eszköze, közben bármilyen kép- és hangfelvételt készíteni, továbbá tetszést nyilvánítani szigorúan tilos! Beengedéskor a személyi követőchipeket ideiglenesen dekódoljuk, más VPN frekvenciára irányítjuk, kizárva ezáltal a hatóságok megjelenését. Nézőinknek így nincs okuk félni!

Alkotó-előadók: Nagy Csilla, Bakó Tamás, Mózes Zoltán, Laufer Szilvia, Philipp György
Operaénekes szereplők: Csereklyei Andrea, Varga Donát, Losonczki Andrea, Nagy Ida, Csapó József
Produkciós asszisztens: Gáll Franciska
Producer: Lombos Pál
Korrepetitor, zongorista: Laufer Szilvia
Fény, hang: Philipp György, Mózes Zoltán
Jelmez: Antal Zsuzsa
Graffiti: Schneider Kristóf
Plakátvizuál: Franyo Aatoth
A rendező munkatársa, dramaturg: Mátrai Diána Eszter
Rendező: Philipp György

Február 7. 20:00 (vasárnap) jegyvásárlás

A fejléckép Szamosi András fotója.

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Kapcsolódó

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A rezsiköltségek emelkedése miatt több színház is módosítja az évadát

A szombathelyi Weöres Sándor Színház egy hónapra felfüggeszti működését, Kecskeméten a következő évadra halasztanak három bemutatót, a Kaposvári Csiky Gergely Színház pedig módosított rendben működik tovább.
Színház

„Benett példája a követendő” – Janisch Attila is megszólalt a visszautasított díj kapcsán

Idén a Junior Prima Díj egyik idei kitüntetettje, Vilmányi Benett színművész személyes nézeteire hivatkozva nem vette át az elismerést. Az ügy kapcsán a kulturális élet több fontos szereplője is megszólalt, legutóbb Janisch Attila filmrendező.
Jazz/World

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.
Színház

Tarr Béla a Freeszfe Egyesület elnökségének új vezetője

A Freeszfe küldöttgyűlése szeptember 29-én új tagokat választott, munkájukat külkapcsolatokért felelős tanácsadóként továbbra is Upor László dramaturg és Rihay-Kovács Zita jogász segíti.
Könyv

Nádas Péter: Ami ma Ukrajnában történik, azt Európa tovább fogja cipelni

„Az idővel a munka lett az otthonom. Más otthonom nincs, és nem is lesz" – jelentette ki Nádas Péter a születésnapja alkalmából rendezett háromnapos programsorozat záróeseményén. Az íróval egyebek közt Budapest dinamikájáról, írásról és emlékezésről beszélgettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A sztereotípiákat felül lehet írni” – interjú Altsach Gergellyel

Altsach Gergely a Budapesti Operettszínház énekkarának oszlopos tagjaként állandó közreműködője a színházban játszott daraboknak, néhány éve pedig már karakterszerepekben is láthatja őt a közönség, többek között az októberben visszatérő Jekyll és Hyde-ban. Zenei múltjáról, a tanításról és a karakterszerepek összetettségéről is beszélgettünk.
Zenés színház galéria

Éneklő Kádár-kockák a kifutón – így készült a Soharóza új színházi divatbemutatója, a Keleti Blokk (GALÉRIA)

Szeptember 9-én mutatták be a Trafóban Halas Dóra és Nagy Fruzsina legújabb catwalk koncertjét, a Keleti blokkot, amely egy elképzelt jövőn keresztül tekint vissza a múltra. Dubniczki Attila fotókon keresztül mutatja be a premier előtti utolsó pillanatokat és a háttérben zajló munkát.
Zenés színház hír

Az év ősbemutatójának választotta az Opernwelt Eötvös Péter darabját

Az egyik legjelentősebb német kulturális folyóirat, az Opernwelt idén is évkönyv formájában összegezte az elmúlt évad legkiválóbb előadásait. Eötvös Péter Berlinben színre vitt, Sleepless című operáját a Zürichi Operában előadott Stefan Wirth-darabbal együtt választották a legjobb ősbemutatónak.
Zenés színház magazin

„Én tehát színésznő lettem!” – 150 éve hunyt el Déryné Széppataki Róza

A 19. század egyik legnépszerűbb színésznője, az első magyar opera-énekesnőként számon tartott művésznő több mint három évtizeden keresztül volt meghatározó és megkerülhetetlen alakja a magyar színházi életnek.
Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.