Zenés színház

A 2222-es évbe repít Philipp György új előadása, ahol a művészet a felső tízezer kiváltsága

2021.02.03. 09:20
Ajánlom
Pár kiváltságos előtt, a művészetirtás után viszik színpadra Purcell Dido és Aeneas című operáját, de a taps és az érzelemnyilvánítás tilos. Február 7-én mutatja be új előadását a KúlART Produkció.

A szubverzív, tabudöntögető előadásairól ismert Philipp György vezetésével új előadást állít színpadra a KúlART Produkció, amelyet online streamen keresztül, február 7-én láthat a nagyérdemű. „A kezdetektől zenés színházban dolgoztam, és sosem azok a forgatókönyvek érdekeltek, amik kiadnak egy tanulságot, hanem az, hogy lehessen az előadás által felvetett kérdésekről gondolkodni, akár több irányban is” – nyilatkozta az énekes-rendező-színházcsináló egy korábbi interjúnkban.

Új előadásuk azt a kérdést feszegeti:

milyen lenne a világ művészet nélkül? Megeshet-e, hogy egy disztópikus jövőben az alkotóból a túlélésért küzdő rabszolga lesz, a művészetek fogyasztói pedig nem lelkük gyarapítására, hanem kiváltságosságuk demonstrálásáért hallgatnak zenét?

9b2bf259-2a3d-475a-88fe-fdc31fb70841-112455.jpg

A KúlArt Produkció bemutatja: Henry Purcell: DIDO, AENEAS - Elmúlásjáték két képben és három színben

Az előadás kísérőszövege:

No culture, no future. 2222-ben, globális katasztrófák, járványok, természeti csapások, háborúk után az egyén túlélése a tét. Nincsenek államok, uniók, közintézmények, nincs igazi történelem. Hamis dogmák keringenek kegyes civil istenekről, hatalmasságokról, akik előtt le kell borulni, ha az ember élni akar. Nincs magánvélemény, gerinc, absztrakció, a fantázia is csak régi, csökevényes képfoszlány. Az utcák sötétek, kihaltak, a harc az életért folyik. Pár kiváltságos összegyűjti az artificaedium (művészirtás) után megmaradt, magántulajdonban lévő művészeket egy utolsó előadásra. Egy letűnt kor operatánc-csillagai elevenítik fel, milyen volt régen, a XX. század elején az előadó-művészet.

Ezen az előadáson nem számít a siker, a taps szintén homályos funkciójú emlék csupán.

A színpadon levők az életben maradásért, a betevőért játszanak, lévén, mindenki egyenlő, de még mindig vannak egyenlőbbek.

Szigorú szupervizorok útmutatása mellett, komoly kutatás árán jöhetett csak létre ez az est, melyen az egyetlen fennmaradt színpadi művet, Purcell Dido és Aeneasát láthatják a kiváltságosok még egyszer, utoljára. A kiállított művészek nem érdemelnek tapsot vagy bármilyen reakciót, vélemény, sőt a hatályos rendelet ezeket tiltja. Ugyanígy tilos az érzelemnyilvánítás- vagy bármilyen valódi, emberi, civil gesztus nézőknek és előadóknak egyaránt. A jelen kor operajátszási rendje nem tükrözhet olyan tudományos eredményeket, mint a historikus játékmód vagy előadásmód. Mivel az előadás névtelen mecénások támogatásával jött létre, elrugaszkodhat a jelenkori nemzeti trendtől, határokon túli művet mutathat be eredeti nyelven! Az előadás nem az önreprezentáció eszköze, közben bármilyen kép- és hangfelvételt készíteni, továbbá tetszést nyilvánítani szigorúan tilos! Beengedéskor a személyi követőchipeket ideiglenesen dekódoljuk, más VPN frekvenciára irányítjuk, kizárva ezáltal a hatóságok megjelenését. Nézőinknek így nincs okuk félni!

Alkotó-előadók: Nagy Csilla, Bakó Tamás, Mózes Zoltán, Laufer Szilvia, Philipp György
Operaénekes szereplők: Csereklyei Andrea, Varga Donát, Losonczki Andrea, Nagy Ida, Csapó József
Produkciós asszisztens: Gáll Franciska
Producer: Lombos Pál
Korrepetitor, zongorista: Laufer Szilvia
Fény, hang: Philipp György, Mózes Zoltán
Jelmez: Antal Zsuzsa
Graffiti: Schneider Kristóf
Plakátvizuál: Franyo Aatoth
A rendező munkatársa, dramaturg: Mátrai Diána Eszter
Rendező: Philipp György

Február 7. 20:00 (vasárnap) jegyvásárlás

A fejléckép Szamosi András fotója.

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Kapcsolódó

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Könyv

Nem véleményezheti az új érettségi vizsgamodellt a Magyartanárok Egyesülete

Növekszik a magolandó anyag mennyisége az új érettségi vizsgamodellben, az olvasás öröme helyett a „műcímek bemagolása” lesz a cél a Magyartanárok Egyesülete szerint. Hiába mondanák el a véleményüket, nem kaptak erre lehetőséget.
Színház

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Vizuál

Itt nézheti meg a Természetes fény első előzetesét!

Megérkezett a Závada Pál regényéből készült film első előzetese. Nagy Dénes filmje a Berlinale versenyprogramjában is szerepel. Egy II. világháborús alakulatról szól, amely a keleti fronton teljesít szolgálatot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Zenés színház hír

Whoopi Goldberg nélkül mutatják be az Apáca Show-t a West Enden

Nagy dobásra készült tavaly a West End: az 1992-es Apáca Show musical-változatának főszerepére a nagysikerű film Delorisát, Whoopi Goldberget kérték fel, aki örömmel vállalta, hogy ismét magára ölti az apácaruhát. Az előadásra a borsos jegyárak ellenére gyorsan fogytak a jegyek, a bemutató azonban a koronavírus miatt elmaradt, az új változatban pedig úgy tűnik, hogy hiába is keresnénk az Oscar-díjas színésznőt.