Zenés színház

A 80 éves Brigitte Fassbaender még most sem pihen

2019.07.03. 18:00
Ajánlom
Egyike volt a 20. század nagy hangjainak, akiket rögtön felismernek az operarajongók. A nyolcvanéves mezzót köszöntjük.

„Színésznőnek készültem, de már gyerekként felfedeztem, hogy van valami különleges, valami megragadó abban, ha éneklek. Sokáig kétfelé húzott a szívem: a színészet és az éneklés felé, és úgy gondoltam, az operában mindkettőt megtalálom” – mesél a kezdetekről a művésznő, aki most, 80 évesen sem pihen. Operát rendez, éppolyan elfoglalt, mint évtizedekkel ezelőtt.

Brigitte Fassbaender 1939. július 3-án született Berlinben, apja Willi Domgraf-Fassbaender bariton, anyja Sabine Peters színésznő – talán egyértelmű volt számára, hogy maga is hasonló pályát választ. Első tanára éppen édesapja volt: „Mindig ott volt nekem, ha segítségre volt szükségem, egészen az 1978-as haláláig. Fantasztikus mentorom volt!”

Fassbaender 1961-ben csatlakozott a Bajor Állami Operaház társulatához, a Hoffmann meséiben, Nicklausse szerepében mutatkozott be. 1967-ben, Octavian szerepével (A rózsalovag) indult el nemzetközi karrierje, és hamarosan a Covent Gardenben, majd a Metben találta magét.

Szenvedélyes, elragadó stílusáról ismerték a színpadon, amelyet különleges hangszíne erősített: „Ez [a hangszín] a kezdetektől fogva megvolt, persze az évek alatt változik. Volt egy különleges fénye, ami később kicsit sötétebbé vált.

Ha az ember erősnek érzi magát a testében, az a hangszínre is hatással lesz”

– mondta az énekesnő.

Nem csak operákban lépett fel, dalesteken is, Schubert három nagy dalciklusából, a Téli utazásról, A szép molnárleányból és a Hattyúdalokból felvételt készített. Gyakran vezényelte a hozzá hasonlóan különleges zeneiségéről ismert Carlos Kleiber.  „Lenyűgözött Carlos Kleiber, és imádtam Rafael Kubelíket és Carlo Maria Giulinit. Tőlük tanultam a legtöbbet.”

Vigyázott a hangjára. „Mindig nemet mondtam Kundry (Parsifal) vagy Ortrud (Lohengrin) szerepére. Elénekeltem Ebolit és Amnerist, de ezeknél megálltam. Frissen akartam tartani a hangomat a dalokhoz.” Massenet Werther című operájának mezzo-szerepét, Charlotte-ot nevezi meg kedvenceként. „Imádom Puccinit, de ő nem írt semmit az én hangfajomnak. Massenet viszont olyan ebben az operában, mint Puccini.”

Karrierjének utolsó tíz évében visszavett az operaszerepekből, inkább dalesteket adott. „A dalban soha nem éreztem a repertoár korlátait.

Az operában állandóan ugyanazokat a szerepeket ismétled, de a dal kifogyhatatlan, mindig találni valami újat.”

Mindig is tisztelte Dietrich Fischer-Dieskau-t, legkedvesebb színpadi partnere pedig Fritz Wunderlich volt.

BrigitteFassbaender-122320.jpg

Brigitte Fassbaender (Fotó/Forrás: Wiki)

„Az éneklés kemény szakma, és sok mindent fel kell áldozni érte.” A nyolcvanéves Brigitte Fassbaendernek a fiataloknak is van tanácsa: „Semmi facebook, semmi kézikütyü, se laptop, mert ezek csak elveszik a figyelmedet arról, ami fontos. Rendezőként gyakran látom, hogy a fiatal énekesek a Google-ön lógnak, és nem tanulják meg a szerepüket rendesen. Nem figyelnek, nem alszanak eleget, mert a kütyüket nyomogatják.”

Az utóbbi években két musicallibrettót írt, és operarendezőként dolgozik.

„Akkor vagyok boldog, ha még rákérdeznek a koromra”

– árulta el. „Öreg csataló vagyok, de még részese lehetek a színház csodálatos világának. Hálás vagyok érte.”

Hallgasd meg A szép molnárleányt! A zongoránál Aribert Reimann.

Források: Wiki, Limelight. A fejléckép Siegfried Lauterwasser/Deutsche Grammophon fotója.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Jazz/World

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bűnügy

Ennyibe kerül valakit ököllel megütni az operaházban

Fizetnie kell a nézőnek, aki megütötte a közönség egy másik tagját a brit Királyi Operaházban.
Zenés színház opera

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.
Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.