Zenés színház

A bizalom szabadsága

2009.03.27. 00:00
Ajánlom
Azt mondja, szerepeit igyekszik saját tapasztalataiból megformálni, vagy ha ilyen nincs, akkor megpróbál felidézni egy járókelőt vagy egy régen a héven megfigyelt utast, és kész a figura. Ő maga nem indiai, nem herceg. Nem is találkozott olyannal, aki az lenne. Dolhai Attila ennek ellenére talál kulcsot A Bajadér Radjamijához.

Dolhai Attila Radjami szerepében (fotó: Budapesti Operettszínház)

Fidelio Est: Mi volt az első operettélményed?

Dolhai Attila: Nem emlékszem… Valószínűleg azért, mert nincs olyan határozott élményem, hogy azért szeretnék operettet játszani, mert valaki nagy hatást tett rám. Néhány évvel ezelőtt azonban az Operettszínházzal részt vettünk egy grazi fesztiválon, és a színfalak mögött, Kalocsai Zsuzsát és Vadász Zsoltot hallgatva átfutott rajtam, milyen jó lenne ezeket a dalokat elénekelni egyszer.

FE: Mindez, gondolom, a Lili bárónő és a Csókos asszony előtt történt. Kívülről úgy tűnik, a színházban tudatosan készítették elő operettbonvivánná válásodat: fokozatosan nőtt a tér és az énekelni-játszanivaló nehézsége, komolysága.

DA: Van ebben némi tudatosság, mert a musical fiatalos műfaj, és amikor már kezdenék "kiöregedni" belőle, akkor egy másikban, az operettben épp elkezdődik az út. A Lili bárónőt lehetőségnek fogtam fel, hogy kipróbálhatom, meg tudom-e szeretni ezt a műfajt, hitelesen tudom-e képviselni, illetve hogy elfogad-e engem benne a közönség. A Csókos asszonnyal jött a nagyobb színpad, Zerkovitz dalai már bőven jelentenek énekelnivalót, és akkor jöttem rá, hogy az operett világa nagyon izgalmas, sokkal fiatalosabb, mint azt sokan gondolják. És szerencsére pozitívak a visszajelzések.

FE: A Bajadér talán legfontosabb áriáját közel egy éve énekled. Nyilván ez sem a véletlen műve.

DA: Kerényi Miklós Gábor ötlete volt. Hálás vagyok neki, mert úgy bízott rám egy szerepet, hogy talán ő sem volt abban biztos, meg tudom-e oldani például hangtechnikailag. Apró lépésenként közelítettünk a szerephez, és ez a fokozatosság jót tett különösen azért, mert mikroport nélkül kell áténekelnem a zenekart, de úgy, hogy érthető legyen a szöveg. És akkor a karakterformálás nehézségeiről még nem is beszéltünk.

FE: Komplexebb Radjami, mint az eddigi szerepeid?

DA: Sokkal. Egyrészt talán azért, nem ismerjük India világát. Láttam filmeket, olvastam könyveket az országról, a kultúráról, de Rómeó, Mozart, Rudolf valahogy bennünk van, hozzánk tartozik. Bár Rudolf is uralkodói családból származik, rá is vár egy trón, ami ellen lázad, Radjamiban azonban az elfogadás bölcsessége, a felelősségtudat nagyobb. Önismerete, a tudás hatalma és misztikuma teszi sokrétűbb figurává. Ez az ember keres valamit, sőt inkább valakit: a Gangesz partján megálmodott nőt. Amikor Odette-ben felismerni véli őt, nem hajlandó lemondani róla. Akaratának ereje és elhivatottsága nagyobb, mint az európai emberekben, viszont Európában tanult és él, ahol saját hagyományai mellett ennek a kontinensnek a szokásait is követi. Herceg, de álnéven dalszerző, ezért bizonyos szempontból a színigazgató alárendeltje. Hazájában a férfi-nő viszonya egész más, mint Párizsban. Azt hiszi, hazamehet, élheti tovább Indiában az európai életet és szerelmet. Szabad akar lenni, de folyamatosan saját maga kijelölte vagy családilag, kulturálisan létező korlátokba ütközik.

FE: Ezek a korlátok nemcsak A Bajadér megírása idején léteztek. Mennyire lesz tradicionális az előadás?

DA: A műfaj zenei és formai kötöttségekkel jár, ezeket természetesen megtartjuk. Megmarad a meseszerűség, a romantika, hiszen minden operett a szerelemről szól, ugyanakkor belevisszük a mai életérzést. Ehhez hozzájárul az új szöveg, ami segítség nekünk és a nézőnek is, hogy közvetlenebb kapcsolatot találjon a körülöttünk levő és a színpadi világ között. Számomra mindig nagy élmény, ha egy klasszikus megszólal, legyen az egy vers, egy dráma vagy egy zenemű. Ha bennem elindít valamit, ha a saját élményeimet viszem bele, ha nem kliséket, hanem hús-vér embereket játszunk, attól lesz igazán modern a felfogás, és ez érvényes az operettjátszásra is.

FE: A mi öt tenorunk esten az opera műfajába is belekóstoltál. Ez csak egy kirándulás volt, vagy lesz folytatás?

DA: Cavaradossi Képáriáját énekeltem már a Pesti Színházban a Mesterkurzus című darabban, tehát ez tulajdonképpen egy kész "műsorszám" volt. Az élet hozta így, de azt hiszem, ez is egy állomást jelentett a Radjamihoz vezető úton. Örülnék, ha ebből az derülne ki, hogy alkalmas vagyok operát énekelni, most azonban még nem ez a célom. Nem akarok kizárni semmit, ám annyi mindent kell még megcsinálnom. Az élet hozza úgyis a lehetőségeket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Zenés színház bécs

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Zenés színház ajánló

Idén (is) online jelentkezik a Budapesti Wagner-napok

Világsztárok közreműködésével élőben közvetített, operarészletekből összeállított koncertekkel, dalesttel, valamint a 2019-ben felújított Nibelung gyűrűje tetralógia felvételének első nyilvános közzétételével jön a Budapesti Wagner-napok a Müpa Home felületein.
Zenés színház hír

A közösségi élményről is szól az Operaház következő évada

Tizenhét bemutatóval várja a közönséget az új évadban a Magyar Állami Operaház, amely a 2021/22-es szezonban az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett megnyitja a felújított Andrássy úti anyaintézményét is. A három helyszínre tervezett tizenkét egész estés és öt egyfelvonásos új produkció mellett visszatérnek a népszerű ifjúsági programok és előadássorozatok is, miközben olyan nemzetközi hírű művészek lépnek színpadra, mint Plácido Domingo, Patricia Petibon, Lawrence Brownlee, vagy épp Sir Willard White.
Zenés színház gyász

Elhunyt Herczeg Zsuzsanna fuvolaművész

A Madách Színház zenekarának tagját 49 éves korában érte a halál – tudatta a színház.