Zenés színház

A brit Királyi Operaház szerint három szó taszítja a nézőiket: a „Királyi”, az „Opera” és a „Ház”

2018.09.20. 10:55
Ajánlom
Kulturális és közösségi térré akar válni a londoni Királyi Operaház, amely megújult tereivel és kibővített szolgáltatásaival ezentúl csaknem egész nap nyitva áll majd a nagyközönség előtt.

Alex Beard, az operaház vezérigazgatója úgy véli, hogy alapvetően három baj van az intézmény nevével: „Royal. Opera. Ház. Mindegyik szónak konnotációja van” – mondta a Sunday Times magazinnak. – „Azt mondhatják az emberek, hogy ez a hely kivételes minőségű, de az opera nem része az életüknek, a királyi jelző idegen tőlük, így ez nem az ő házuk” – vezette le a csavaros érvelést az intézményvezető.

A Royal Opera House tehát hatalmas megújuláson esik át.

Ahogy az a három éven át tartó és csaknem 51 millió font költségű projekt mottójából – Open Up (Nyíljunk meg!) – is kiderül, a felújítási munkálatok elsődleges célja a nagy, átlátható terek kialakítása volt.

A munkálatok során falakat bontottak le és tereket alakítottak át anélkül, hogy mindeközben bármi is megzavarta volna a dalszínház több száz programot felvonultató kínálatát. Az épület Bow Street-i bejáratánál a járókelők egy hatalmas üvegfalon keresztül tudják szemügyre venni az új, tágas előcsarnokot. Az épületben egy alsóbb csarnokot is kialakítottak, ahol egy napközbeni előadásoknak szánt színpad is várja a betérőket.

Royal_Opera_House_and_ballerina-104557.jpg

A brit Királyi Operaház az előtérben Ninette de Valois balerina szobrával

Az operaház mostantól minden nap 10 órától lesz nyitva a látogatók előtt, akik egyebek között gyerekeknek és családoknak szánt programokon, valamint az előadásokat megelőző beszélgetéseken is részt vehetnek.

A döntően magánfinanszírozással megvalósult átalakítás során az épület piactér felőli bejáratát is kibővítették, a belső falak egy részét lebontották, hogy több helyet biztosítsanak az operaház boltjának. Az emeleti előcsarnokot átrendezték, az épület új kávézóval, bárral és étteremmel bővült.

Az egyik legfőbb változtatás a Linbury Stúdiószínház átalakítása volt, amelynek nyomán a helyiség immár egy második előadóteremként szolgál az opera- és balettelőadások számára. A 400 ülőhelyes nézőtéren a székek elrendezése alakítható és a színházat a legkorszerűbb akusztikus rendszerrel szerelték fel. A Linbury várhatóan a West End legújabb és legbensőségesebb színházaként fogja magához vonzani a közönséget.

(MTI, Telegraph, Guardian)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.