Zenés színház

A bűvös vadász érkezik az Operába

2014.12.11. 17:26
Ajánlom
A 2014-es naptári év utolsó bemutatójaként Zsótér Sándor állítja színpadra az Erkel Színházban A bűvös vadászt. A produkció zenei vezetője és dirigense Halász Péter, az Opera főzeneigazgatója.

Carl Maria von Weber a német romantikus opera megteremtője, aki teljesen megújítja a műfajt - úgy témájában, mint szerkesztésében és hangszerelésében. Cselekménye a német népi legendákból merít témát, harmóniáit pedig a német népzene ihleti, ami a hagyományoktól és a bel canto stílusától teljesen eltér. Bár előtte is születtek fontos német nyelvű operák (Mozart: A varázsfuvola vagy Beethoven Fideliója), Weber mesterműve az, amely elindítja a német opera virágzását. A bűvös vadász romantikus thriller; valami egészen újnak a kezdete. Kivételes darab, amely méltatlan módon, mint oly sok más híres operaház repertoárjáról, a Magyar Állami Operaházéról is évek óta hiányzik. Jóllehet a budapesti operában már az első évadban, 1885-ben műsorra vették és hosszú éveken át műsoron tartották. Összesen 96 előadást ért meg, ám 1944-ben lekerült a színről, és azóta sem került vissza.

A 2014-es naptári év utolsó bemutatójaként Zsótér Sándor állítja színpadra az Erkel Színházban A bűvös vadászt. A produkció zenei vezetője és dirigense Halász Péter, az Opera főzeneigazgatója. A főbb szerepekben Fodor Beatrix és Szabóki Tünde, Rácz Rita és Wierdl Eszter, Palerdi András és Cser Krisztián, valamint Kovácsházi István lép színpadra. Az Opera májusi Faust Fesztiváljának keretében két alkalommal az Andrássy úti dalszínházban is műsoron lesz a darab, akkor Nyári Zoltán énekli Max, a második vadászlegény szerepét. A Remete alakját a hazai operajátszás doyenje, Berczelly István és Kováts Kolos ölti magára. A színrevitel különlegessége, hogy a modern táncélet ikonikus, nemzetközileg is elismert egyénisége, Ladányi Andrea eleveníti meg Samiel, a fekete vadász figuráját. Zsótér Sándor rendező magával ragadó, erőteljes személyisége miatt választotta a szerepre a táncművészt, aki koreográfusként is részt vett az alkotófolyamatban. "Sok mindent meghatározott Ambrus Mária díszlete - mondja a rendező. - Benedek Mari jelmeztervező találmánya pedig, hogy az ördög az ember hasonmása, azaz az ember saját magával találkozik az ördögben."

1810-ben Lipcsében jelent meg Johann August Apel és Friedrich Laun Gespensterbuch ('Kísértetkönyv') c. gyűjteménye, benne A bűvös vadász meséjével. Weber akkor rögtön elolvasta, és operát akart írni az anyagból. De egyéb munkák megakadályozták a terv megvalósítását. Hét évvel később Weber meglátta Friedrich Kind, a drezdai "Dichterthee" nevű irodalmi kör vezetőjének lakásán a Gespensterbuch egy példányát, és ez ismét felébresztette érdeklődését a Bűvös vadász-anyag iránt. Mivel a mese tragikus kimenetele színpadon elképzelhetetlennek tűnt föl, Weber bizonytalan volt, lehet-e operát írni belőle. Kind a következő javaslattal állt elő: "Az egész játékot fölforgatom! Semmi modern; a harmincéves háború után, valahol a cseh erdők mélyén! Egy jámbor remete jelent meg a képzeletemben. A fehér rózsa véd az ördögi vadásszal szemben! Az alvilág vereséget szenved, az ég győzedelmeskedik!" Weber meg van győzve. Kindnek a Remete alakjához minden valószínűség szerint A bűvös vadász-anyag egy másik feldolgozása Franz Xaver von Caspar romantikus tragédiája adta az ötletet. Tíz nap alatt kidolgozta a szövegkönyvet A vadászmenyasszony címen (eredetileg A próbalövés).

Az operát 1821. június 18-án mutatta be először a berlini Königliches Schauspielhaus. A címet gróf Carl von Brühl, a Schauspielhaus intendánsa kérésére változtatták meg: "Az opera címe szerintem, és több műértő szerint sem olyan találó és a tartalomnak megfelelő, mint az Apel használta A bűvös vadász cím. Ezért rendkívül kívánatos volna, ha megbeszélné ezt Kinddel, és rábírná, fogadja el a javasolt címet. A történet alapjául szolgáló mese eléggé ismert, ezért ez a cím vitathatatlanul célszerűbb és romantikusabb."  Weber végül megegyezett Kinddel: "a lányt fiúvá léptetik elő, és 'A bűvös vadász' lesz a neve".

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.