Zenés színház

A célegyenes elején

2008.09.23. 00:00
Ajánlom
Két versenyprodukció premierje már sikerrel lezajlott, és az első operaversenyfilmek sugárzására is sor került már. Az Operaverseny és Fesztivál a MezzoTelevízióval döntője november 3-án kezdődik Szegeden.

A megmérettetés különlegessége az, hogy komplex előadói díjakért zajlik, tehát az énekesi teljesítmény mellett a színpadi mozgás és a színészi tehetség egyaránt számít. Az eredetileg húsz versenyszerep eggyel csökkent, így tizenkilenc versenyzőt értékel a kétkamarás zsűri, amelynek maximum öttagú alsóházában a meghívott operaházak igazgatóiból/képviseléőiből áll, a végső döntésben nagyobb súlyt kapó felsőházában pedig a Mezzo Televízió igazgatója, egy nemzetközi hírű énekes és egy nemzetközileg híres rendező foglal helyet. Az idei zsűrik tagjai: Kamara II. – Michael Capasso, a New York-i Dicapo Opera igazgatója, Jerzy Snakowski, a gdanski Balti Opera igazgatója, Alain Surrans, a Rennes-i Opera igazgatója; Kamara I. – Philip de la Croix, Marton Éva, valamint Anatolij Vasziljev. A legjobb férfi és női előadó díja egy önálló est, amelyet 2009. szeptember 21-én mutatnak be és vesznek fel a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A versenyt rendező Armel Produkció alapító partnerei Mezzo Televízió és a Szegedi Szabadtéri Játékok mellett a Szegedi Filharmonikusok és a Pannon Filharmonikusok.

A Theater Bremenben az előző évadban lezajlott már az első premier, Gershon Kingsley és Michael Kunze operája, a Raoul Wallenberg életét feldolgozó Raoul, amelyben Beöthy-Kiss László énekelte Serge szerepét. A Julia Haebler rendezte előadásról a kritika elragadtatott hangon írt: „rendkívüli gyöngyszem”, „nagyszerű rendezés, az emberiség védőbeszéde”, „magával ragadó, megható, mégsem ad felmentést”, „mestermunka”.

A New York-i Dicapo Operában szeptember 11-é tartották A salemi boszorkányok bemutatóját. Robert Ward darabját Alföldi Róbert rendezte, aki a sajtótájékoztatón elmondta: az alig háromhetes próbaidőszak intenzitásban felért az itthon szokásos hat-nyolc hetessel, mert két-két hét megspórolható azzal, hogy nem kell az énekesek bizalmának elnyeréséért harcolni, és a munkát valóban onnan lehet folytatni, ahol előző nap abbahagyták.

A Lukrécia meggyalázása című Britten-opera próbái jelenleg is zajlanak. A Telihay Péter által színpadra állított előadást október 17-én mutatják be Gdanskban. „A világ háborúban áll. Lukréciában béke van. Ezért kell meghalnia. Ragaszkodik a békéhez” – fogalmazott Telihay a darabról.

Egy hét múlva indul Rennes-be Balázs Zoltán, hogy A vámpír próbáit elkezdje. A rendezőt Marschner operájának, illetve az annak alapját adó John W. Polidori-novella a Jekyll és Hyde-hoz vagy épp a Batman vs Jokerhez hasonló viszonyrendszere érdekli. „Az előadás meg járja a maga útját” – tette hozzá.

A döntőt a Szegedi Nemzeti Színház versenyprodukciója, az Adriana Lecouvreur nyiltja. Francesco Cilea operáját Michael Sturm rendezi.

Az operaverseny kapcsán a Mezzo Televízióban legközelebb szeptember 26-án és 27-én látható összeállítás: a Nemzeti Filharmonikusok Bartók-hangversenye, valamint a Művésetek Palotájának és Szeged városának bemutatkozó filmjeit sugározzák.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.