Zenés színház

A csend színháza

2009.08.16. 23:12
Ajánlom
Hamarabb gyanút kellett volna fognom: Szabó P. Szilveszter a média sztereotípiái ellenére nem sorozatgyártott musicalsztár. Ugyanis azt olvastam róla valahol, hogy még iskolás korában lemondott a Péter névről azért, hogy az osztályban ne legyen belőlük kettő – ez már egyértelmű önállósulásról árulkodó cselekedet. Nem egyszeri, tinédzser fellángolásról van szó, Szabó P. Szilveszternek ma is az a legjellemzőbb védjegye, hogy különbözik másoktól. Nem külsőre, hiszen a szegedi Dóm téren – a Szabadtéri Játékok Elisabeth előadásának egyik próbája előtt találkoztunk –, olyan észrevehetetlenül vegyült el a statiszták és a műszak tagjai között kisebbik gyermekére vigyázva, hogy szinte nagyítóval kellett keresnem. A rendhagyóra sikerült interjú végére persze minden értelmet nyert, és amikor az utolsó kérdésre kimondta azt, amit egy musicalszínésztől a legkevésbé vártam volna, azt is tudtam, hogy megvan a cikk címe.

Soha nem akartam énekes lenni - kezdi a beszélgetést, amikor arra kérdezek rá, hogy a színészet vagy a zene vonzotta-e inkább. A főiskolára is prózai szakra jelentkezett néhány hajtűkanyar után, ami alatt azt kell érteni, hogy előbb felvételizett a Debreceni Orvostudományi Egyetemre, aztán még a fogtechnikusi felvételit is megírta eleget téve a családi kívánalmaknak, s csak ezek után iratkozott be Gór Nagy Mária színiiskolájába. Ott viszont - még a főiskola előtt - háromszázötvenszer elénekelte a Grease egyik szerepét, így egyszerűen "bennem maradt a zenés műfaj"- fogalmaz röviden.

Értelmiségi családból származik, kíváncsi vagyok, kitől mit örökölt.

Református lelkész nagyapja emlékénél időzünk a leghosszabban, aki többek között görögre és latinra tanította, s akinek a tiszteletére kiadott egy cd-t, amelyen tíz, általa meghangszerelt zsoltár szerepel. Az ókori latin kultúra mérce lett a számára, ennek köszönhető - többek között - szigorú elvárása az anyanyelv tisztasága iránt. Utálja például az eldeformáló rövidítéseket-becézéseket, össze is álltak hárman - Földes Tamással és Németh Attilával -, hogy "előkotorják a régi szavakat".

Sok mindennel foglalkozik: amellett, hogy rendszeresen ír, tanított az Operett stúdiójában, önálló sanzonestet szerkesztett, továbbá szobrászkodik, rövidfilmet rendez. Utóbbi, vagyis a rendezés régi vágya, a főiskolán neki is vágott a szaknak, három évet elvégzett, végül ugyan nem diplomázott le belőle, de nem tett le róla.

Ezek után nehezen tudom elképzelni az Operettben és a külföldről konfekcionáltan érkező musicalekben - mondom neki, de megnyugtat, hogy ő a színházában is "anarchista", mint eddig bárhol.

"Nem kell mindent szolgaian lemásolni, nem vagyunk elég bátrak a bukáshoz, pedig így az értelmiség teljesen el fog tűnni a színházból" - fejtegeti. Ebben van igazság, gondolom magamban, de mégis, már a főiskola előtt megkapta a Halál szerepét, tehát belekerült ebbe a világba, erősködöm tovább. "Igen, de a szakmai éretlenségem ellen el is mentem gyorsan a főiskolára, hogy megszerezzem azt a tudást, ami a szerepet megtartja. Avar István volt a kedvenc tanárom (beszédtechnikát tanított), ő mondta, hogy mindig szöveget mondunk, legfeljebb zenével kísérjük."

- Jár színházba?

- Igen, de mindig prózát nézek.

Inkább csak körülírom, amit kérdezni szeretnék, de rögtön érti, és szemrebbenés nélkül válaszol: "Igen, a prózai színészek csak hosszas vívódás után ismerik el, hogy mi is színészek vagyunk. Nekem talán annyiban van szerencsém, hogy intrikus szerepköröm van a színházon belül, ami közelebb visz a színészethez. Elhatároztam például, hogy nem A Halált fogom eljátszani az Elisabethben - azt úgyis tükrözi a zene, a jelmez és a fények -, hanem a földi érzést, pontosabban azt, ahogyan a figura szerelmes lesz."

Nem lehet könnyű ezt megmutatni a Dóm téri megateátrumban, ahol a hatalmas színpadot bejárni is elég. Persze nyilván megvan ennek is a technikája: "Eleve megnyújtott lépésekkel közlekedünk, a mimikának itt nincs szerepe, a nagy gesztusoknak annál inkább, de a legfontosabb mégis csak az, hogy jól kell beosztani a levegőt. Egyébként sokkal több balesetforrás leselkedik ránk itt, mint a kőszínházban, mivel a feldúsított tánckar és statisztéria miatt jóval többen vagyunk a színpadon. És mivel ugyanez érvényes a díszletelemekre is, amelyek szintén mozognak, a látószögünket szinte háromszázhatvan fokra kell kinyitnunk."

Hol szeretné látni magát öt év múlva, kérdezem még búcsúzóul: "Egy kisszínházban, ahol prózát játszanék. Ahol két mondat közötti csend lényegesebb, mint a beszéd. Mert a csend is színház, ahol a néző csendje a válasz."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Zenés színház hír

Rangos elismerést kapott Kero rendezése Szentpétervárott

Minden évben több mint kétszáz színház előadása verseng Szentpétervárott az Arany Szufita-díjért. Idén zenés kategóriában az év előadása lett a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Monte Cristo grófja.
Zenés színház andrea bocelli

Andrea Bocelli a fiával énekel az új slágerlistás lemezén

Tíz év után először szerepel klasszikus zenei album az amerikai slágerlista élén, igaz, ez is crossover. Bocelli hamarosan Magyarországra jön, de a rajongói most nem is érte, hanem a fiáért vannak oda.
Zenés színház kult50

Aki operára cserélte a könnyűzenét: László Boldizsár

Számára a műfaji váltás szinte gombnyomásra történt, persze egyik területen sem spórolhatta meg a befektetett munkát. László Boldizsár Kult50-ben megjelent portréja.