Zenés színház

A csend színháza

2009.08.16. 23:12
Ajánlom
Hamarabb gyanút kellett volna fognom: Szabó P. Szilveszter a média sztereotípiái ellenére nem sorozatgyártott musicalsztár. Ugyanis azt olvastam róla valahol, hogy még iskolás korában lemondott a Péter névről azért, hogy az osztályban ne legyen belőlük kettő – ez már egyértelmű önállósulásról árulkodó cselekedet. Nem egyszeri, tinédzser fellángolásról van szó, Szabó P. Szilveszternek ma is az a legjellemzőbb védjegye, hogy különbözik másoktól. Nem külsőre, hiszen a szegedi Dóm téren – a Szabadtéri Játékok Elisabeth előadásának egyik próbája előtt találkoztunk –, olyan észrevehetetlenül vegyült el a statiszták és a műszak tagjai között kisebbik gyermekére vigyázva, hogy szinte nagyítóval kellett keresnem. A rendhagyóra sikerült interjú végére persze minden értelmet nyert, és amikor az utolsó kérdésre kimondta azt, amit egy musicalszínésztől a legkevésbé vártam volna, azt is tudtam, hogy megvan a cikk címe.

Soha nem akartam énekes lenni - kezdi a beszélgetést, amikor arra kérdezek rá, hogy a színészet vagy a zene vonzotta-e inkább. A főiskolára is prózai szakra jelentkezett néhány hajtűkanyar után, ami alatt azt kell érteni, hogy előbb felvételizett a Debreceni Orvostudományi Egyetemre, aztán még a fogtechnikusi felvételit is megírta eleget téve a családi kívánalmaknak, s csak ezek után iratkozott be Gór Nagy Mária színiiskolájába. Ott viszont - még a főiskola előtt - háromszázötvenszer elénekelte a Grease egyik szerepét, így egyszerűen "bennem maradt a zenés műfaj"- fogalmaz röviden.

Értelmiségi családból származik, kíváncsi vagyok, kitől mit örökölt.

Református lelkész nagyapja emlékénél időzünk a leghosszabban, aki többek között görögre és latinra tanította, s akinek a tiszteletére kiadott egy cd-t, amelyen tíz, általa meghangszerelt zsoltár szerepel. Az ókori latin kultúra mérce lett a számára, ennek köszönhető - többek között - szigorú elvárása az anyanyelv tisztasága iránt. Utálja például az eldeformáló rövidítéseket-becézéseket, össze is álltak hárman - Földes Tamással és Németh Attilával -, hogy "előkotorják a régi szavakat".

Sok mindennel foglalkozik: amellett, hogy rendszeresen ír, tanított az Operett stúdiójában, önálló sanzonestet szerkesztett, továbbá szobrászkodik, rövidfilmet rendez. Utóbbi, vagyis a rendezés régi vágya, a főiskolán neki is vágott a szaknak, három évet elvégzett, végül ugyan nem diplomázott le belőle, de nem tett le róla.

Ezek után nehezen tudom elképzelni az Operettben és a külföldről konfekcionáltan érkező musicalekben - mondom neki, de megnyugtat, hogy ő a színházában is "anarchista", mint eddig bárhol.

"Nem kell mindent szolgaian lemásolni, nem vagyunk elég bátrak a bukáshoz, pedig így az értelmiség teljesen el fog tűnni a színházból" - fejtegeti. Ebben van igazság, gondolom magamban, de mégis, már a főiskola előtt megkapta a Halál szerepét, tehát belekerült ebbe a világba, erősködöm tovább. "Igen, de a szakmai éretlenségem ellen el is mentem gyorsan a főiskolára, hogy megszerezzem azt a tudást, ami a szerepet megtartja. Avar István volt a kedvenc tanárom (beszédtechnikát tanított), ő mondta, hogy mindig szöveget mondunk, legfeljebb zenével kísérjük."

- Jár színházba?

- Igen, de mindig prózát nézek.

Inkább csak körülírom, amit kérdezni szeretnék, de rögtön érti, és szemrebbenés nélkül válaszol: "Igen, a prózai színészek csak hosszas vívódás után ismerik el, hogy mi is színészek vagyunk. Nekem talán annyiban van szerencsém, hogy intrikus szerepköröm van a színházon belül, ami közelebb visz a színészethez. Elhatároztam például, hogy nem A Halált fogom eljátszani az Elisabethben - azt úgyis tükrözi a zene, a jelmez és a fények -, hanem a földi érzést, pontosabban azt, ahogyan a figura szerelmes lesz."

Nem lehet könnyű ezt megmutatni a Dóm téri megateátrumban, ahol a hatalmas színpadot bejárni is elég. Persze nyilván megvan ennek is a technikája: "Eleve megnyújtott lépésekkel közlekedünk, a mimikának itt nincs szerepe, a nagy gesztusoknak annál inkább, de a legfontosabb mégis csak az, hogy jól kell beosztani a levegőt. Egyébként sokkal több balesetforrás leselkedik ránk itt, mint a kőszínházban, mivel a feldúsított tánckar és statisztéria miatt jóval többen vagyunk a színpadon. És mivel ugyanez érvényes a díszletelemekre is, amelyek szintén mozognak, a látószögünket szinte háromszázhatvan fokra kell kinyitnunk."

Hol szeretné látni magát öt év múlva, kérdezem még búcsúzóul: "Egy kisszínházban, ahol prózát játszanék. Ahol két mondat közötti csend lényegesebb, mint a beszéd. Mert a csend is színház, ahol a néző csendje a válasz."

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.