Zenés színház

"A feladat nem könnyű, de mindenképpen megéri"

2009.10.07. 10:07
Ajánlom
Október 11-én Bartók Béla, A Kékszakállú herceg vára című egyfelvonásos operáját mutatja be a Magyar Állami Operaház Egy opera kétszer mottóval. Az előadás férfi főszerepét Szabó Bálint alakítja.

- Legutóbb Chilében, Németh Judit partnereként énekelted a Kékszakállú herceget. Mennyiben más a két produkció?

- Életemben először a Zeneakadémián adtam elő ezt az operát, egy Lukin Mártával közös, koncertszerű előadásban. Azóta sokszor nyílt alkalmam újra és újra elénekelni ezt a roppant sikeres, színpadi megfogalmazás nélkül is hatásos darabot. Bár Chilében is szerepeltek az előadás során bizonyos technikai újítások, például vetítés, s ott sem az alkotás legenda jellegét domborították ki, hanem pszichológiai drámában kellett gondolkodnunk, mégis azt kell mondanom, hogy alapjaiban más koncepció mentén dolgoztunk. Sok mozgással, arcjátékkal színre álmodott, kigondolt előadásban vállaltunk szerepet. A most következő premier véleményem szerint jóval nehezebb feladat, kicsit mélyebb elgondolások mentén mozog. Ennek talán az is oka lehet, hogy a kész produkció dramaturgiailag Fischer Ádám keze nyomát is mélyen magán viseli.

- A sajtótájékoztatón külön kiemelted, hogy korotokból fakadó tapasztalataitok befolyásolták a karakterek kidolgozását. Az eltelt évek során mennyiben változott benned a figura megközelítése? Segítettek a korábban átélt élmények?

- Ahogy napról napra tapasztalatokkal gazdagodom - mindig kicsit jobban fájnak a fájdalmak, s mindig kicsit jobban örülök az örömöknek -, úgy színesedik ki minden szerepem is. Amikor tíz évvel ezelőtt, szigorúan a kottára figyelve debütáltam, viszonylag egyszerű gondolatok kavarogtak a fejemben. Ma már mindent homlokegyenest másképp látok. A figurák mostani találkozása semmiképpen nem absztrakt egymásra találást jelent - a rendező két hús-vér kapcsolat bemutatását célozta meg, s ebben az elképzelésben a két művésznek nem csak hangjukat, de lelki érettségüket tekintve is felnőtteknek kell lenniük. Mindehhez sokat tudtunk hozzátenni a személyes benyomásaink révén, amit nagyban segített a direktor óvatos, azt is mondhatnám, szokatlan szabadságot nyújtó rendezésmódja, amely kevesebb kötöttséget, s annál több mozgásteret biztosított.

- Hogyan és mivel próbáltad kitölteni az ennek folytán megnyílt teret?

- A rendező elmondta, milyen, két teljesen különböző emberi kapcsolatot lát maga előtt - egy hagyományosabbat, ahol egy idősebb férfi találkozik egy fiatalabb nővel, és egy borzasztóan temperamentumos, hasonló korú pár kapcsolatának kibontakozását és végét. Ezen belül azonban már nekünk kellett sok mindent kitalálnunk: arra voltunk kényszerítve, hogy ne egy szokásos operai beállításban képzeljük el magunkat, hanem igyekezzünk alkotó módon, kézjegyünket a végső változaton hagyva jelen lenni. Ettől kivirágoztunk, és az alkotófolyamat szerves részeseivé váltunk. Konkrétumot azért nehéz mondanom, mert minden Judit, sőt, ebben az esetben minden előadás mást vált ki az emberből. Nincsenek standardok, minden személyre szabott: egyfelől abból áll, amit a társam kivált belőlem, amihez, másfelől, hozzáadódnak az általam hozottak, s ebből lesz egy a nézők számára eladható konfliktus. Mivel most a személyes hangulatok kerülnek előtérbe, nincsenek beállított mosolyok, szándékoltan haragos pillantások. Lehet, hogy ha nem lesz kedvem az előre megbeszéltekhez, akkor, teszem azt, piszkálódó vagy épp cinikus leszek, s ez mást vált ki a partneremből is. Reagál, és máris az elképzelthez képest teljesen más helyzet születik.

- Összességében tehát mind a szerep, mind a rendezés próbára tett?

- Igen, hiszen elég egyszer is elénekelni ezt a kegyetlen elvárásokat támasztó szerepet, nem kétszer! Ráadásul ez utóbbi már lelkileg és hangilag is közel van a lehetetlenhez, miközben a megterhelést a közönségnek is nehéz lesz feldolgozni. Persze ez így van jól, hiszen a célunk az, hogy egy kicsit provokáljunk. Nekünk, énekeseknek is rossz, ha unottan tapsoló közönség elé kell kiállnunk az este végén. Most mindannyian azért küzdünk, hogy ez ne így legyen.

- Említetted, hogy a Németországban eltöltött évek alatt teljesen magadévá tetted a rendezői színház elképzeléseit. Nem befolyásol, hogy itthon az ennek jegyében születő produkciókat az Operaház közönségének egy része eleve elutálja?

- Ez nem csak itt történik így! Egyik kedvenc rendezésem Peter Konwitschny Don Carlos-előadása, amely a mai napig is, minden este telt házzal megy, s minden alkalommal - hat évvel a bemutató után! - a közönség egy részéből őrjöngést vált ki. Engem ez nem zavar, hiszen nem engem fütyül ki, de legalább elértük, hogy aki ott volt, elgondolkodott. Szerintem ugyanis ez a rendezői színház értelme! Szemben az ellenzői által mondottakkal ugyanis itt nem agyalágyult rendezők hülyeségei kerülnek színre, hanem ugyanazok a dolgok kerülnek más megvilágításban, új szemszögből színpadra. Az agressziót sokszor az váltja ki, hogy a közönség nem azt kapja, amit várt. Szép képek, látványos bevonulások helyett - maradva a Don Carlosnál - mondjuk egy gyengeelméjű trónörököst.

- Ezzel a főszereppel tulajdonképpen életed első premierjéhez jutottál a budapesti Operaházban. Így tervezted, erre számítottál?

- Ilyen produkció soha nem volt még, így bizonyos tekintetben szüzek vagyunk, ezért nem mondhatom, hogy bármit terveztem volna. Alapvetően az olasz repertoárban mozgok otthonosan, a német és a magyar operákat egy kicsit nehezebb megszoknom. Ezért a feladat nem könnyű, de mindenképpen megéri.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.