Zenés színház

A felújított Rossini-vígopera

2009.03.06. 00:00
Ajánlom
Első nápolyi bemutatása botrányos bukással végződött. A közönség nem tudta megbocsátani az ifjú zeneszerzőnek, hogy azt a szövegkönyvet zenésítette meg, amelyhez Paisello mester írt már muzsikát. A római bemutató publikuma (1816. február 20.) azonban élvezte a piacterek rögtönzött commedia dell'arték népies vígjátékát és viharosan ünnepelte a mestert. INTERJÚ

Sárkány Kázmér

A téma persze nem új, számtalanszor feldolgozták már az öreg gyámapa szerelmét, aki gyámleányát és egyben a hölgy hozományát is meg akarja kaparintani. Rossini az olasz hagyományokon kívül szívesen tanult a mozarti muzsikából is, eredetiségét azonban soha nem adja fel, zabolátlan vidámságot, pergő dallamos áriákat, áradó verőfényt varázsolt a színpadra, az olasz ember örök optimizmusával.

A római bemutatót követően alig négy évvel később Pesten is műsorra tűzték, 1820-ban német, majd 1837-ben magyar nyelven. A 20. századi premierek történetében kiemelkedőnek számított az 1951. október 21-i bemutató, amely változtatás nélkül 32-évig volt a Magyar Állami Operaház repertoárján. Ez volt a fiatal Mikó András első operarendezése, jó humorú, vidám előadás. A színvonalat Gyurkovics Mária, Székely Mihály, Melis György, és László Margit képviselte.

A következő 1986. április 5-i felújítást Békés András neve fémjelezte. Ennek a produkciónak meghatározó része a szereposztás volt, ugyanis döntően a Zeneakadémiát elhagyó fiatalok játszották. A néhány hete bemutatott előadásnak szintén egyik alapja, hogy a szereplőgárda nemrég vagy éppen végzős fiatalokból áll (Szegedi Csaba, Haja Zsolt, Mester Viktória, Yang Li, Vadász Dániel, Megyeri Zoltán).

Az idősebb korosztályt Sárkány Kázmér képviseli, aki Don Bartolo szerepében lép színpadra. Őt kérdeztük.

- Mi motiválhatta a 24 esztendős zeneszerzőt, hogy ilyen hitelesen ábrázoljon egy olyan férfit, aki már egy egész élet tapasztalatával rendelkezik?

- A szerepben rejlő élettapasztalaton magam is elgondolkodtam és csak feltételezem, hogy dús fantáziával rendelkezhetett vagy esetleg környezetében láthatott hasonló esetet. Mivel 55 éves vagyok, nagyon át tudom élni a szituációt.

- Megítélése szerint a házassággal járó vagyon megszerzésén túl érzelmi szál is befolyásolhatta házassági terveit?

- Valószínűnek tartom, a pénz mellett gyengéd vonzalmat is érezhetett gyámleánya iránt, ami arra késztette, hogy ne engedje át egy nála sokkal fiatalabb férfinak. A történet végére azonban tudomásul kell vennie, hogy megöregedett, valamint azt is, hogy egy húsz éves leány nem egy idősödő férfi oldalán képzeli el boldogságát. Ezt a környezetemben is tapasztalom és nem meglepő számomra, ha a történet csalódással végződik.

- Hogy érzi magát a doktor szerepében?

- Nagyon jól, hiszen az operát 1986 óta ismerem Akkor Fiorillót, a gróf inasát játszhattam, majd néhány év múlva – Csurja Tamás 1986-os legendás alakítását követően – Figaro bőrébe bújhattam, most pedig az öregedő doktor alakítását bízták rám. További szerep sajnos már nem vár rám ebben az operában, mert Basilio, a zenetanár – aki a koromba beleférne – basszus hangot kíván. Ami engem illet, van rálátásom a történetre, át tudom érezni a szituációt, és azt is látom, hogy lehet majd csalódni ebben a helyzetben.

- A jelenlegi felújítást Békés András 1986-os rendezése jegyzi, Kovalik Balázs művészeti vezető irányításával. Milyen változások vannak a rendezésben?

- Ami a helyszínt és a történeti korszakot illeti (Sevilla, 18. század) nincs változás. A díszlet ugyanakkor korszerűbb és a jelmezekre a fekete-fehér színösszeállítás jellemző. Számomra új kosztümöt varrnak, mert ebben a szerepben most debütálok. Egyébként egy bő térd alatti fekete nadrágot viselek, alatta egy csíkos alsót, amit egy adott pillanatban „elveszítek”. Ez bizonyára derűt fog kiváltani a közönség körében. Felül buggyos, csíkos fehér inget és kabátot ad rám a jelmeztervező. Csak Figaro, Rosina és a gróf kap színesebb viseletet.

- Mit jelentett az énekesek számára két rendezővel dolgozni?

- Békés András – idős korára való tekintettel – naponta csak néhány órát töltött velünk, főleg szövegértelmezéssel és beszédtechnikai gyakorlatokkal foglalkoztunk, hiszen a mostani előadás nem magyar, hanem olasz nyelven hangzik majd el. Az énekesek színpadi jelenlétét Kovalik Balázsra bízta. A kellő számú próba hozzásegített bennünket, hogy nyugodtan, biztonságosan felkészüljünk a premierre.

- 23 éves pályafutása során számolta szerepeinek számát?

- 79-ig számoltam. Amikor 1986-ban bekerültem az Operaházba, Rossini Hamupipőke című operájában debütáltam és már ebben az évadban 14 kis szereppel bíztak meg. Általában az énekesek az úgynevezett főszerep szerint tartják számon repertoárjukat, de számomra minden karakter-alakítás is jelentőséget kap. Ez az utolsó, Don Bartolo is nekem való figura.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Vizuál

A közelmúlt legjobb francia filmjeit vetítik a Tabánban

Franciadrazsé címmel egyhetes vetítéssorozatot tartanak a budapesti művészmoziban, ahol az elmúlt időszakban bemutatott alkotásokat, köztük vígjátékokat, romantikus történeteket és feszült thrillereket is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.