Zenés színház

A fickó, aki az operát hiphoppal ötvözi

2019.08.25. 12:55
Ajánlom
Mint annyi sztori mostanában, ez is így kezdődött: futótűzként terjedt a neten egy videó. Babatunde Akinboboye felvétele, amint a Largo al factotum cím áriát énekli, kíséretként pedig…

„Így szól az opera a fejemben” – ez volt a címe annak a videónak, amelyet Babatunde Akinboboye a YouTube-ra töltött fel még decemberben. A fekete énekes A sevillai borbély „Largo al factotum” című áriáját énekelte el a kocsijában ülve, miközben a rádióból Kendrick Lamar Humble című rapszáma szólt a DAMN című, Pulitzer-díjas albumról (amelyről itt írtunk).

Az operaénekes okosan tálalta a videót, de ahogy a TIME magazin megjegyzi: „pontosan az internetre szabva” került nyilvánosságra. És népszerűvé is vált.

Babatunde Akinboboye a TIME-nak így nyilatkozott a hiphop és az opera kapcsolatáról: „Mindig láttam a hasonlóságot a két műfaj között. Ezt általában megtartottam magamnak, és legfeljebb a fejemben vagy az autómban szólt a két zene együtt. Az operaműfaj ugyanis igen konzervatív.

De néha »megbicsaklottam«, és énekeltem másoknak is operát hip-hop beatre, és mindig nagyon jól fogadták.”

A nigériai-amerikai operaénekes szerint az emberek szeretik az efféle kettősséget. A videót azóta majdnem 900 ezren látták, és a művész, aki Santa Barbara, San José és Los Angeles operaházaiban lép fel, egy maxit is kiadott Della Citta címmel, amelyen a „Largo al factotum” (A sevillai borbély), a „Nessun Dorma” (Turandot) és „Cortigiani, vil razza dannata” (Rigoletto) szerepel hiphop beatekkel.

Babatunde Akinboboye sokat tesz azért, hogy azok a srácok, akik még soha nem voltak operában, ismerkedni tudjanak a műfajjal. Legutóbbi videoposztjában a Così fan tuttéról mesélt követőinek. „Nyitójelenet, van ez a két tag, Guglielmo és Ferraro. És ezek csak dicsekednek arról, hogy milyen hűségesek a nőik. Erre mondom én, hogy fura becsípődés, de alapvetően tök oké.”

Lehet, hogy nem mindenkinek jön be a férfi maxilemeze, és az is biztos, hogy az eredeti műveket nem helyettesítik ezek a feldolgozások (sőt!), de hogy eredményesen hívja hallgatóit az operaházba, az vitán felüli. És az sem utolsó, hogy az opera hagyományosan fehér kultúráját a hiphop fekete világával ötvözi.

Breaktáncol és barokk operát énekel a különc lengyel kontratenor

Kapcsolódó

Breaktáncol és barokk operát énekel a különc lengyel kontratenor

Jakub Józef Orliński szerint éneklés közben te magad vagy a hangszer, és ebből a testiségből fakad, hogy az intenzív tánccal profi karrierje alatt sem hagy fel.

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.