Zenés színház

A finálé apoteózisa

2016.02.27. 10:21
Ajánlom
A tavalyi A Rajna kincse-bemutató után a Magyar Állami Operaház márciusban tűzi műsorra Richard Wagner négyrészes zenedrámájának következő darabját M. Tóth Géza rendezésében. Az előadás karmesterével, Halász Péterrel beszélgettünk Wagnerrel való kapcsolatáról és A walkür egyedülálló budapesti karrierjéről.

Halász Péter a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatói posztjáról 2016. február elsejével lemondottA karmester azokat az előadásokat, amikre már leszerződött megtartja, köztük a március 6-i, A walkür bemutatót M. Tóth Géza rendezésében. Halász Péterrel a fő-zeneigazgatói posztról való lemondása előtt beszélgettünk.

- Pályája során mikor került először kapcsolatba Wagner operáival?

-Tizenéves voltam, amikor életemben először hallottam élőben a Parsifalt itt, Budapesten. Később a Mainzi Operánál korrepetitorként és asszisztensként dolgoztam a darabjain. Az első A bolygó hollandi volt, aztán a Tannhäuser, majd a Parsifal következett. Karmesterként a Trisztán és Izolda volt az első Wagner-vezénylésem Aachenben.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Gács Tamás)

- A tetralógiát az Operaház sorozatában vezényli először. Tavaly A Rajna kincsével, idén pedig A walkürrel mutatkozik be. Mik az eddigi tapasztalatai?
- A Ring egy egészen különleges mű, mert valójában nem négy különálló, hanem egyetlen grandiózus operáról beszélhetünk, ami viszont ellentmondásos, hiszen bár Wagner következetesen végig ugyanazokat a zenei motívumokat használja, a négy rész zenei nyelvezete mégis darabonként más és más. Az előestében szinte egyetlen perc nyugalom sincs, folyamatos az akció, és nagyon gyorsan jönnek a tempóváltások, míg A walkürben már nagyobb tablókkal is találkozunk.

- Bár összetartoznak, mindegyik mű más karmesteri attitűdöt kíván.

- A Rajnát valószínűleg dinamikusan kell interpretálni, a kezdő Esz-dúr akkordtól egészen a végkifejletig egyetlen nagy ívet kell felépíteni és egybetartani, A walkürnél már az opera egyes felvonásai és azok képei egyenként is kisebb egységeket alkotnak. A Rajna kincse egyetlen rendkívül hosszú felvonás, a két és fél órás játékidő alatt talán egy apró lehetőség van arra, hogy egy pillanatra megpihenjen a karmester. Bár egy-egy Wagner-opera vezénylése a maratonfutáshoz hasonlítható, és karmesterként jól kell beosztani az energiát, a Wagner-finálék apoteózisa után sosem vagyok fáradt, az ember szinte azonnal folytatni szeretné a zenélést.

- A zenekarnak sincs egyszerű dolga, hiszen a vonósoktól egészen az ütősökig sajátos nehézségekkel kell szembenézni.

- Boldog vagyok, hogy egy olyan felkészült együttessel dolgozhatom, amilyen az Operaház zenekara. Zenészeink összetétele ugyan vegyes, hiszen vannak rutinos Wagner-játékosok, és van több olyan ifjú tagja is a zenekarnak, akik most játsszák először a darabot. Úgy érzem, az utóbbi évek folyamán sokat fejlődött a zenészek technikai tudása. Az új Wagner-összkiadásból játszunk és igyekszünk megfelelni a technikai és a zenei kihívásoknak.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

- A Magyar Állami Operaház művészei mellett több, Bayreuthban edződött hang is része a produkciónak. Hogyan választották ki az énekeseket?

- Linda Watsonnal és Thomas Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében, az idei Bayreuthi Játékok előjátékaként. Az egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglindének Sümegi Esztert, Siegmundnak pedig Kovácsházi István szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be ezekben a szerepekben. A kiváló Németh Judit egyik parádés szerepében, Frickaként látható-hallható újra. A walkür-lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől egyig.

op walkur resize

op walkur resize

Wagner: A walkür

A Rajna kincse felvezetése után a Wotan gyermekeinek tragikus szerelmét feldolgozó operával veszi kezdetét a szűkebben vett drámai trilógia.

„Az elemeknek és szíveknek szörnyű viharzását zártam bele, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünhilda csodás álmáig” – írta Wagner Liszt Ferencnek A walkür partitúrájáról. Az isteni törvények újra összecsapnak: az atyai szeretet megvédheti-e a házasság szentségének törvénye ellen vétő fiút? És milyen büntetés vár arra, aki megmenti a még meg sem született, vétlen hőst? M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas animációs filmrendező a 2015/16-os évadban folytatja a Ring újraálmodását.

március 6. 17:00 Magyar Állami Operaház

- Az Osztrák–Magyar Haydn zenekarnál Fischer Ádámmal dolgozott együtt, aki az évek során emblematikus Wagner-karmesterré nőtte ki magát. Egyeztetnek Wagnerrel kapcsolatban is?

- Fischer Ádám nemcsak kiváló zenész, de nagyszerű ember is, és boldog vagyok, hogy mentoromnak mondhatom. Nemrég Bécsben hallgattam meg egy A walkür-előadását, és nagyon sok jó tanáccsal látott el. Ő egy praktikus zenész, pontosan tudja, hogy melyik ütemeknél kell különösen odafigyelni a dirigensnek, és hol van szüksége a karmester segítségére a zenészeknek.

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Rákossy Péter)

- Kihívásként tekint a Ringre? A tetralógia melyik darabját ajánlaná egy nem Wagner-edzett operalátogatónak?

- A Trisztán és Izolda után egészen más irányt vett a zenetörténet, és ez már súlyosan érezhető a Siegfriedben, hiába ugyanazok a motívumok, a zenei szövet egészen más. A Walkür megkapóan lírai és szerintem könnyen befogadható darab. Érdekes, hogy a magyar operajátszás történetében majdnem duplaannyi előadás volt belőle, mint a Ring többi részéből, valahogy közelebb áll a magyar közönséghez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Klasszikus

Hangverseny Kocsis Zoltán emlékére

Maurice Ravel, Frédéric Chopin és Kovács Zoltán egy-egy művével emlékeznek Kocsis Zoltán zongoraművészre, karmesterre és zeneszerzőre halála évfordulóján a Nemzeti Filharmonikusok.
Klasszikus

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Forradalmi, látnoki, zseni – a klasszikus zene örök csillagát, Ludwig van Beethovent ünneplik a Müpa, a BFZ és a magyar zenei élet legmeghatározóbb muzsikusai 2020. február 2-án, a zeneszerző születésének 250. évfordulóján. Az igazi fanatikusok 11 órán át hallgathatják a zeneszerző-óriás műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A ruha is teszi az embert – így öltözködjünk az Operába

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Az Opera Magazin új rovatában az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segít eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Ilyen már rég volt: operettet mutat be a Víg

Október 26-án, szombaton tartja a Vígszínház a Mágnás Miska premierjét Eszenyi Enikő rendezésében. Utoljára húsz éve tűztek műsorra operettet.
Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.