Zenés színház

A finálé apoteózisa

2016.02.27. 10:21
Ajánlom
A tavalyi A Rajna kincse-bemutató után a Magyar Állami Operaház márciusban tűzi műsorra Richard Wagner négyrészes zenedrámájának következő darabját M. Tóth Géza rendezésében. Az előadás karmesterével, Halász Péterrel beszélgettünk Wagnerrel való kapcsolatáról és A walkür egyedülálló budapesti karrierjéről.

Halász Péter a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatói posztjáról 2016. február elsejével lemondottA karmester azokat az előadásokat, amikre már leszerződött megtartja, köztük a március 6-i, A walkür bemutatót M. Tóth Géza rendezésében. Halász Péterrel a fő-zeneigazgatói posztról való lemondása előtt beszélgettünk.

- Pályája során mikor került először kapcsolatba Wagner operáival?

-Tizenéves voltam, amikor életemben először hallottam élőben a Parsifalt itt, Budapesten. Később a Mainzi Operánál korrepetitorként és asszisztensként dolgoztam a darabjain. Az első A bolygó hollandi volt, aztán a Tannhäuser, majd a Parsifal következett. Karmesterként a Trisztán és Izolda volt az első Wagner-vezénylésem Aachenben.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Gács Tamás)

- A tetralógiát az Operaház sorozatában vezényli először. Tavaly A Rajna kincsével, idén pedig A walkürrel mutatkozik be. Mik az eddigi tapasztalatai?
- A Ring egy egészen különleges mű, mert valójában nem négy különálló, hanem egyetlen grandiózus operáról beszélhetünk, ami viszont ellentmondásos, hiszen bár Wagner következetesen végig ugyanazokat a zenei motívumokat használja, a négy rész zenei nyelvezete mégis darabonként más és más. Az előestében szinte egyetlen perc nyugalom sincs, folyamatos az akció, és nagyon gyorsan jönnek a tempóváltások, míg A walkürben már nagyobb tablókkal is találkozunk.

- Bár összetartoznak, mindegyik mű más karmesteri attitűdöt kíván.

- A Rajnát valószínűleg dinamikusan kell interpretálni, a kezdő Esz-dúr akkordtól egészen a végkifejletig egyetlen nagy ívet kell felépíteni és egybetartani, A walkürnél már az opera egyes felvonásai és azok képei egyenként is kisebb egységeket alkotnak. A Rajna kincse egyetlen rendkívül hosszú felvonás, a két és fél órás játékidő alatt talán egy apró lehetőség van arra, hogy egy pillanatra megpihenjen a karmester. Bár egy-egy Wagner-opera vezénylése a maratonfutáshoz hasonlítható, és karmesterként jól kell beosztani az energiát, a Wagner-finálék apoteózisa után sosem vagyok fáradt, az ember szinte azonnal folytatni szeretné a zenélést.

- A zenekarnak sincs egyszerű dolga, hiszen a vonósoktól egészen az ütősökig sajátos nehézségekkel kell szembenézni.

- Boldog vagyok, hogy egy olyan felkészült együttessel dolgozhatom, amilyen az Operaház zenekara. Zenészeink összetétele ugyan vegyes, hiszen vannak rutinos Wagner-játékosok, és van több olyan ifjú tagja is a zenekarnak, akik most játsszák először a darabot. Úgy érzem, az utóbbi évek folyamán sokat fejlődött a zenészek technikai tudása. Az új Wagner-összkiadásból játszunk és igyekszünk megfelelni a technikai és a zenei kihívásoknak.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

- A Magyar Állami Operaház művészei mellett több, Bayreuthban edződött hang is része a produkciónak. Hogyan választották ki az énekeseket?

- Linda Watsonnal és Thomas Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében, az idei Bayreuthi Játékok előjátékaként. Az egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglindének Sümegi Esztert, Siegmundnak pedig Kovácsházi István szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be ezekben a szerepekben. A kiváló Németh Judit egyik parádés szerepében, Frickaként látható-hallható újra. A walkür-lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől egyig.

op walkur resize

op walkur resize

Wagner: A walkür

A Rajna kincse felvezetése után a Wotan gyermekeinek tragikus szerelmét feldolgozó operával veszi kezdetét a szűkebben vett drámai trilógia.

„Az elemeknek és szíveknek szörnyű viharzását zártam bele, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünhilda csodás álmáig” – írta Wagner Liszt Ferencnek A walkür partitúrájáról. Az isteni törvények újra összecsapnak: az atyai szeretet megvédheti-e a házasság szentségének törvénye ellen vétő fiút? És milyen büntetés vár arra, aki megmenti a még meg sem született, vétlen hőst? M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas animációs filmrendező a 2015/16-os évadban folytatja a Ring újraálmodását.

március 6. 17:00 Magyar Állami Operaház

- Az Osztrák–Magyar Haydn zenekarnál Fischer Ádámmal dolgozott együtt, aki az évek során emblematikus Wagner-karmesterré nőtte ki magát. Egyeztetnek Wagnerrel kapcsolatban is?

- Fischer Ádám nemcsak kiváló zenész, de nagyszerű ember is, és boldog vagyok, hogy mentoromnak mondhatom. Nemrég Bécsben hallgattam meg egy A walkür-előadását, és nagyon sok jó tanáccsal látott el. Ő egy praktikus zenész, pontosan tudja, hogy melyik ütemeknél kell különösen odafigyelni a dirigensnek, és hol van szüksége a karmester segítségére a zenészeknek.

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Rákossy Péter)

- Kihívásként tekint a Ringre? A tetralógia melyik darabját ajánlaná egy nem Wagner-edzett operalátogatónak?

- A Trisztán és Izolda után egészen más irányt vett a zenetörténet, és ez már súlyosan érezhető a Siegfriedben, hiába ugyanazok a motívumok, a zenei szövet egészen más. A Walkür megkapóan lírai és szerintem könnyen befogadható darab. Érdekes, hogy a magyar operajátszás történetében majdnem duplaannyi előadás volt belőle, mint a Ring többi részéből, valahogy közelebb áll a magyar közönséghez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Vizuál

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Színház

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.