Zenés színház

A finálé apoteózisa

2016.02.27. 10:21
Ajánlom
A tavalyi A Rajna kincse-bemutató után a Magyar Állami Operaház márciusban tűzi műsorra Richard Wagner négyrészes zenedrámájának következő darabját M. Tóth Géza rendezésében. Az előadás karmesterével, Halász Péterrel beszélgettünk Wagnerrel való kapcsolatáról és A walkür egyedülálló budapesti karrierjéről.

Halász Péter a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatói posztjáról 2016. február elsejével lemondottA karmester azokat az előadásokat, amikre már leszerződött megtartja, köztük a március 6-i, A walkür bemutatót M. Tóth Géza rendezésében. Halász Péterrel a fő-zeneigazgatói posztról való lemondása előtt beszélgettünk.

- Pályája során mikor került először kapcsolatba Wagner operáival?

-Tizenéves voltam, amikor életemben először hallottam élőben a Parsifalt itt, Budapesten. Később a Mainzi Operánál korrepetitorként és asszisztensként dolgoztam a darabjain. Az első A bolygó hollandi volt, aztán a Tannhäuser, majd a Parsifal következett. Karmesterként a Trisztán és Izolda volt az első Wagner-vezénylésem Aachenben.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Gács Tamás)

- A tetralógiát az Operaház sorozatában vezényli először. Tavaly A Rajna kincsével, idén pedig A walkürrel mutatkozik be. Mik az eddigi tapasztalatai?
- A Ring egy egészen különleges mű, mert valójában nem négy különálló, hanem egyetlen grandiózus operáról beszélhetünk, ami viszont ellentmondásos, hiszen bár Wagner következetesen végig ugyanazokat a zenei motívumokat használja, a négy rész zenei nyelvezete mégis darabonként más és más. Az előestében szinte egyetlen perc nyugalom sincs, folyamatos az akció, és nagyon gyorsan jönnek a tempóváltások, míg A walkürben már nagyobb tablókkal is találkozunk.

- Bár összetartoznak, mindegyik mű más karmesteri attitűdöt kíván.

- A Rajnát valószínűleg dinamikusan kell interpretálni, a kezdő Esz-dúr akkordtól egészen a végkifejletig egyetlen nagy ívet kell felépíteni és egybetartani, A walkürnél már az opera egyes felvonásai és azok képei egyenként is kisebb egységeket alkotnak. A Rajna kincse egyetlen rendkívül hosszú felvonás, a két és fél órás játékidő alatt talán egy apró lehetőség van arra, hogy egy pillanatra megpihenjen a karmester. Bár egy-egy Wagner-opera vezénylése a maratonfutáshoz hasonlítható, és karmesterként jól kell beosztani az energiát, a Wagner-finálék apoteózisa után sosem vagyok fáradt, az ember szinte azonnal folytatni szeretné a zenélést.

- A zenekarnak sincs egyszerű dolga, hiszen a vonósoktól egészen az ütősökig sajátos nehézségekkel kell szembenézni.

- Boldog vagyok, hogy egy olyan felkészült együttessel dolgozhatom, amilyen az Operaház zenekara. Zenészeink összetétele ugyan vegyes, hiszen vannak rutinos Wagner-játékosok, és van több olyan ifjú tagja is a zenekarnak, akik most játsszák először a darabot. Úgy érzem, az utóbbi évek folyamán sokat fejlődött a zenészek technikai tudása. Az új Wagner-összkiadásból játszunk és igyekszünk megfelelni a technikai és a zenei kihívásoknak.

Halász Péter

Halász Péter (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

- A Magyar Állami Operaház művészei mellett több, Bayreuthban edződött hang is része a produkciónak. Hogyan választották ki az énekeseket?

- Linda Watsonnal és Thomas Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében, az idei Bayreuthi Játékok előjátékaként. Az egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglindének Sümegi Esztert, Siegmundnak pedig Kovácsházi István szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be ezekben a szerepekben. A kiváló Németh Judit egyik parádés szerepében, Frickaként látható-hallható újra. A walkür-lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől egyig.

op walkur resize

op walkur resize

Wagner: A walkür

A Rajna kincse felvezetése után a Wotan gyermekeinek tragikus szerelmét feldolgozó operával veszi kezdetét a szűkebben vett drámai trilógia.

„Az elemeknek és szíveknek szörnyű viharzását zártam bele, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünhilda csodás álmáig” – írta Wagner Liszt Ferencnek A walkür partitúrájáról. Az isteni törvények újra összecsapnak: az atyai szeretet megvédheti-e a házasság szentségének törvénye ellen vétő fiút? És milyen büntetés vár arra, aki megmenti a még meg sem született, vétlen hőst? M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas animációs filmrendező a 2015/16-os évadban folytatja a Ring újraálmodását.

március 6. 17:00 Magyar Állami Operaház

- Az Osztrák–Magyar Haydn zenekarnál Fischer Ádámmal dolgozott együtt, aki az évek során emblematikus Wagner-karmesterré nőtte ki magát. Egyeztetnek Wagnerrel kapcsolatban is?

- Fischer Ádám nemcsak kiváló zenész, de nagyszerű ember is, és boldog vagyok, hogy mentoromnak mondhatom. Nemrég Bécsben hallgattam meg egy A walkür-előadását, és nagyon sok jó tanáccsal látott el. Ő egy praktikus zenész, pontosan tudja, hogy melyik ütemeknél kell különösen odafigyelni a dirigensnek, és hol van szüksége a karmester segítségére a zenészeknek.

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza

A Rajna kincse - rendező: M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Rákossy Péter)

- Kihívásként tekint a Ringre? A tetralógia melyik darabját ajánlaná egy nem Wagner-edzett operalátogatónak?

- A Trisztán és Izolda után egészen más irányt vett a zenetörténet, és ez már súlyosan érezhető a Siegfriedben, hiába ugyanazok a motívumok, a zenei szövet egészen más. A Walkür megkapóan lírai és szerintem könnyen befogadható darab. Érdekes, hogy a magyar operajátszás történetében majdnem duplaannyi előadás volt belőle, mint a Ring többi részéből, valahogy közelebb áll a magyar közönséghez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Plusz

Egyre népszerűbb a bakelitlemez, kár, hogy környezetszennyező anyagból készül

Nagyon jól fogynak a PVC-ből készült vinyl-lemezek, de az EU úgy tervezi, hogy betiltja az anyagot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.