Zenés színház

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

2016.08.11. 08:26
Ajánlom
Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Ez az Operaház első próbálkozása a műfajban, és nem is bízhatták a véletlenre a Billy Elliot sikerét, ugyanis ezt játsszák augusztusban és szeptemberben is, hétvégente naponta kétszer. Persze könnyű Elton John művével sikert elérni, hiszen a musical népszerűbb műfaj, mint az opera, és bizonyosan fanyalognak is emiatt páran, de ha bárki olcsó szórakozásnak vélné a Billy Elliotot, téved.

H16A0146p.rakossy resize

H16A0146p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Több szempontból is öröm az Operában megnézni ezt a darabot. Rég láttam már ilyen dinamikus mozgást a színpadon, mint itt, ilyen gyors és gördülékeny jelenetváltásokat, rég láttam ilyen jó színészi játékot, és ennyire lelkes közönséget is. (És nem utolsósorban: végre egy angolos angol feliratozás a megszokott nehézkes nyelvezet helyett. Persze nem volt nehéz, csak be kellett rakni az eredeti szöveget.)

H16A0065p.rakossy resize

H16A0065p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A kiváló minőség mögött hatalmas munka van, állítólag estéről estére mintegy 180 ember dolgozik a produkción, a gyerekek felkészítésében is tucatnyian vettek részt, van a színpadon egy Kossuth- (Hűvösvölgyi Ildikó) és két Jászai Mari-díj (Stohl András, Fillár István), meg minimum két gyerekszínész, akiknek ígéretes karriert jósolhatunk. A címszereplőt alakító John Bailey McAllisterből lehet, hogy végül nem énekes lesz, de annál jobb táncos és színész. Nem könnyű a szerep, de helytáll benne derekasan, még ha néhány nehezebb hangjegynél drukkolni is kell egy kicsit.

H16A0079p.rakossy resize

H16A0079p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Michael szerepében Kamarás Zalán, aki le sem tagadhatja, hogy színészcsaládból származik, jól táncol, jól játszik. A felnőttek közül Stohl András a produkció drámai töltetét erősíti, alakítása folytán az apa figurája hiteles és élethű. Hűvösvölgyi Ildikó nagyon jól érzi magát a nagymama szerepében, lehet is nevetni az ő karakterén: demenciában szenved, romantikus álmodozó, aki ugyanakkor a pokolba kívánja a halott férjét, szörnyű állapotú szendvicseket eszik, és nagyon izgul Billyért.

H16A7185p.rakossy resize

H16A7185p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Mrs. Wilkinson, a tánctanárnő megformálója Auksz Éva, az este egyik legrokonszenvesebb figurája. Hálás szerep egyébként: szellemes dumái vannak, szép, színes jelmezei és dinamikus, tüzes táncjelenetei. Fejszés Attiláról nehezen hiszem el, hogy Stohl fia a musicalben, de egy kis képzelőerővel túllendülök rajta. Van két kiváló mellékszereplőnk is, a zongorakísérő Mr. Braithwaite szerepében Ömböli Pál néhány táncos számot is bevállal (inkább medve-, mint balettalkat, de ez annál viccesebb), Fillár István a bokszedző szerepében csak annyit merít a zsánerfigura maníros elemeiből, amennyit szabad – egyébként alkalma van egy Margaret Thatcher-parókában is bohóckodni, a hasonlóság hátborzongató.

A történet erénye egyébként, hogy egy viszonylag egyszerű alapsztori ügyesen van megterhelve különböző szintű konfliktusokkal. A szerkezetet a közösség és az egyén szembeállása mozgatja: Billy táncos szeretne lenni egy olyan közegben, ahol a munkás életforma apáról fiúra öröklődik. Az apa, Jackie arra kényszerül, hogy Billy érdekében újra munkába álljon, holott a barátai és bajtársai hosszú idő óta elkötelezetten sztrájkolnak.

A maga módján még a nagymama is az individualizmus mellett foglal állást, amikor kijelenti, hogy ha még egyszer élne, nem házasodna meg, hanem a saját boldogságán dolgozna. Szirtes Tamás rendezése hatásos jelenetekben élezi ki ezeket az ellentéteket: Billy sorsa a koreográfiában is egybefonódik a külső történésekkel, a sztrájkkal, a rendőri atrocitásokkal.

Boksz a balettért

Kapcsolódó

Boksz a balettért

Több menetben, de végül győzelem született, és meglett a Billy Elliot – a Musical című darab címszereplője. Lássuk a visszajátszásban az izgalmas mérkőzés legfontosabb pillanatait!

Nem lehet eléggé dicsérni, hogy a nagy, társadalmi léptékű tablóképek és az intim, személyes történések milyen jól ellensúlyozzák és egészítik ki egymást. Jól tálalja a rendezés a másság problematikáját is – mégpedig úgy, hogy egyáltalán nem jelenik meg „problémaként”. Michael homoszexualitása expliciten kimondatlan, de azért egyértelmű: 2016-ban már nem ezzel kapcsolatos a történet fő üzenete, szerencsére túljutottunk azon, hogy erre drámai konfliktust kelljen építeni.

H16A5830p.rakossy resize

H16A5830p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A zenekart Köteles Géza igazgatja, egyébként ide sem fér, hány együttes vesz még részt a produkcióban: itt van a Magyar Nemzeti Balett, az Opera Énekkara és Gyermekkara és sokan mások.

De ha elkezd táncolni

Kapcsolódó

De ha elkezd táncolni

Az Operaház, a Madách Musical Tánciskola és a Nemzeti Balett együttműködésében július 29-től kerül színpadra a Billy Elliot című előadás. A musical előkészületeiről és a szokatlan helyszínválasztásról Köteles Géza karmesterrel és Tihanyi Ákos koreográfussal beszélgettünk.

És természetesen, mivel ez egy musical, a színpadi látvány kellően nagystílű. Vannak igazi táncos nagyjelenetek – a koreográfus Tihanyi Ákos –, egy igazán ízlésesen megoldott vetített háttér, illetve könnyen mozdítható díszlet – díszlettervező Szlávik István –, és egy csomó balettozó kislány, akikre öröm ránézni: ügyesek, okosak és szellemesek. Ahogy Kulikova Ksenia és Borsai German balett-táncosokat nézik, akik a Hattyúk tavának zenéjére piruetteznek, talán az is megfordul a fejükben, hogy néhány év múlva ők táncolhatnak a helyükben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”