Zenés színház

A Föld forog tovább, és ezek a csodák újra és újra megtörténnek

2024.04.17. 16:25
Ajánlom
Kocsis Dénes a Budapesti Operettszínház vezető művésze, a musicalirodalom legnagyobb szerepeit tudhatja maga mögött, Rómeótól Mozarton és Dorian Grayen át István királyig. Sőt játszotta már Frank Wildhorn Rudolf című darabjának címszerepét is. Ezúttal a szerző egy másik művében, a Carmenben mutatkozik be április 19-én a Nagymező utcai teátrumban. A magyarországi ősbemutatón José Rivera rendőrhadnagyként lép színpadra.

Jól ismered Frank Wildhorn munkásságát, hiszen játszottál a Rudolfban annak idején Pécsett, az Operettszínházban pedig jelenleg is fut a szerző egy másik musicalje, a Jekyll és Hyde. A Carmenről hallottál már korábban?

Egyáltalán nem tudtam, hogy létezik a népszerű Bizet-opera mellett egy musicalverzió is, úgyhogy nagy izgalommal vártam, amikor kiderült, hogy bemutatjuk a színházban. Kíváncsi voltam, milyen a muzsika, mennyiben tér el a szerző a mindenki által jól ismert alaptörténettől. Azt gondolom, remekül ráérzett a stílusra, a spanyolos zenei világ tele van érzelmekkel, tökéletesen alkalmas arra, hogy ezt a túlfűtött, szenvedélyekkel teli sztorit elmesélje. Frank néhány napja az Operettszínházban járt, akkor mesélte, hogy eredetileg a darabot hat gitárra írta. Nyilván ez kibővült már akkor, amikor a kamaraszínházi változatot bemutatták, nálunk viszont Tassonyi Zsolt elképesztően jó hangszerelésében, szimfonikus zenekarral és sok ütőhangszeressel szólal meg.

Amikor Frank bejött az ülőpróbára, ahol a zenekarral összeénekeltük a számokat, el volt ájulva attól, amit hallott.

Nagyon magával ragadó a zene, reméljük, hogy a közönség is szeretni fogja.

Milyen volt találkozni a szerzővel? 

A Jekyll és Hyde az egyik kedvenc musicalem. Ha mondanom kellene álomszerepet a negyvenes éveimre, mindenképp ez lenne az egyik. Nagy vágyam még a Nyomorultakból Jean Valjean, illetve a Jézus Krisztus Szupersztár címszerepe. Klassz, hogy a színház és Wildhorn között együttműködés van, és most már a második darabját mutatjuk be. Bízom benne, hogy ez is siker lesz. A Rudolf volt Pécsett az első nagyszínpadi főszerepem, fontos alapköve a pályámnak.

Szóval őrületesen boldog voltam, hogy Franket személyesen is megismerhettem.

Amikor találkoztunk, meséltem neki ezekről, végtelenül kedves és nyitott volt, sajnálta, hogy annak idején nem látott Rudolfként, de nagyon remélem, hogy Joséként bemutatkozhatom neki.

3G8A4977-161605.jpg

Kocsis Dénes és Frank Wildhorn (Fotó/Forrás: Janus Erika)

Milyenek a dalaid?

Mivel José két nő között őrlődik, mindkettővel van duettem. Katarinával egy szép szerelmes dal, Carmennel pedig egy veszekedős, amiben még harcolok az ellen, amit iránta érzek. A második felvonásban van egy vívódós, érzelmileg eléggé fűtött szólóm, ami arról szól, hogyan kerültem abba a helyzetbe, hogy választanom kellett, de közben meg jó, hogy ezt megtettem, mert csak úgy lehetek önmagam, ha vállalom az érzéseimet. A korábbi énem már idegen, mert valójában az vagyok, akivé Carmen mellett váltam, és ez még akkor is jó döntés, ha tudom, hogy ennek következményei vannak.

Ki ez a José?

José egy rendőrhadnagy, aki épp esküvőre készül a polgármester lányával, amikor megérkezik a városukba egy cirkuszi csapat és velük Carmen. Az, hogy ez a két ember megtalálja egymást, azért is izgalmas, mert teljesen különböző világból érkeznek, és bár személy szerint azt gondolom, hogy nem az ellentétek vonzzák egymást, hanem inkább a hasonlóságok miatt találunk egymásra, itt pont ez teszi olyan különlegessé a kapcsolatot. Már a legelső találkozásukkor eldől minden, és elindul a cunamiáradat. José nem tud ellenállni a csábításnak, a vágynak, mert magával sodorja Carmen szenvedélyessége, nőisége, szabadsága. Kötődik Katarinához, talán szereti is, de ez össze sem hasonlítható azzal az őrületes vonzalommal, amit Carmen iránt érez.

Van olyan szerelem, amit nem lehet megmagyarázni, egyszerűen csak magával viszi az embert.

És ha elég bátor, hogy ezt vállalja, és azt tudja mondani, ez az utam, erre megyek tovább, akkor képes mindent eldobni: a menyasszonyát, a barátait, a korábbi életét. Ez a döntés teljesen felforgatja José életét, de azt gondolom, jól döntött, mert így találhatott igazán önmagára.

3G8A9729-161606.jpg

Kocsis Dénes (Fotó/Forrás: Janus Erika)

Neked is van ilyen sorsfordító élményed?

Fiatal koromban sokszor voltam kapcsolatban, nem töltöttem huzamosabb időt pár nélkül, és szerettem volna kicsit egyedül lenni, hogy megtaláljam saját magam. Na, épp akkor ismertem meg a későbbi feleségemet, aki ezt a szépen elképzelt tervet teljesen felborította. Az első találkozásunk után nem volt kérdés, hogy köztünk egy nagyon is létező, valóságos dolog lehetne, de én ragaszkodtam az elhatározásomhoz, és nem akartam megadni magam az érzésnek. Még össze sem jöttünk igazán, amikor azt mondtam neki, ne találkozzunk többet. Eltelt egy hónap. És egyszer csak ott volt a színházban. Kiderült, hogy még azelőtt, hogy megismertük volna egymást, kapott ajándékba egy színházjegyet a családjától, ami épp aznap estére szólt, amikor – a sors különös játéka folytán – az én szereposztásom játszott. Akkor, négy hét után találkoztunk újra és azóta együtt vagyunk. Nem annyira felnagyítva, mint ahogy ezt színpadra szokták állítani, de azért ez egy elég hasonló történet.

Bátor lesz José ebben a kapcsolatban?

Ezt a fajta hősszerelmes karaktert leginkább sodorja magával az ár, nem ő irányítja a történéseket, hanem azok irányítják őt. De azt gondolom, ha akarna, ellene tudna menni.

Szerintem ahhoz, hogy valaki felvállalja az érzéseit, már eleve bátorság kell – különösen a mai világban.

José nem futamodik meg, nem menekül el, hanem odaáll, és azt mondja: itt vagyok, és tisztázni akarom magam, mert így tisztességes. Mint ahogy ahhoz is nagy bátorság kell, hogy valaki egy biztosnak tűnő jövőből kiszálljon a bizonytalanért cserébe. Lehet, hogy a városi közösség, a társai és a menyasszonya szemében nem tűnik helyesnek a viselkedése, de pont attól lesz ő igaz és jó ember, hogy a szerelméért még ezt is vállalja.

3G8A9489-161606.jpg

Kocsis Dénes (Fotó/Forrás: Janus Erika)

Gondolkoztál már azon, mi lesz Joséval, miután lement a függöny?

Igen, Zsolttal (Homonnay Zsolt, a produkció rendezője – a szerk.) is beszélgettünk erről. Szerintem otthagyja ezt a várost, ahonnan valószínűleg amúgy is kiutálnák. Elmenne máshová, és próbálná megtalálni önmagát. Habár egy ilyen veszteség után nehéz talpra állni, én hiszem, hogy idővel újra tudja építeni az életét, mert az, amit kapott ettől a kapcsolattól, erőssé, bátorrá és szabaddá teszi őt.

A rendező mit akar elmesélni ezzel a történettel?

Zsolt számára José és Carmen története a mindent elsöprő szerelem és vágy szimbóluma. Jön egy nő, aki megbolondítja a férfiakat, aki izgalmas és szexi, és a másik mindent képes eldobni miatta – ilyesmi mindig is létezett a világban, sok száz vagy épp ezer éve éppúgy, mint ma. Férfi-női harcok, játszmák, sztereotípiák, de a maszkok lemállanak, és mögöttük két meztelen ember áll egymás előtt, akik azt mondják egymásnak: igen, téged akarlak. A mi esetünkben ez egy tragikus végkifejlethez vezet, de hiszem és tudom, hogy lehet happy end is. Az viszont biztos, hogy a Föld forog tovább, és ezek a csodák, ezek a sorsszerű találkozások újra és újra megtörténnek. Zsolt erről akar mesélni ezzel az előadással.

Támogatott tartalom

Fejléckép: Kocsis Dénes (Fotó/Forrás: Janus Erika)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Klasszikus

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Jazz/World

Ha uralod a csöndet, a tiéd lehet – beszélgetés João Camarero brazil gitárművésszel

João Camarero rendkívül kellemes beszélgetőpartner és hihetetlenül kifinomult játékú előadóművész, akiből a világ legtermészetesebb módján árad a zene. A brazil gitárművésszel a budapesti fellépését megelőző napon beszélgettünk.
Vizuál

Enyedi Ildikó megkezdte új filmje, a Csendes barát forgatását

A németországi helyszínek felvétele után május 28-án Magyarországon folytatódik Enyedi Ildikó legújabb filmjének forgatása. A most készülő, szerzői alkotás érzelmes utazás az időn keresztül, némi humorral fűszerezve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Operaház Verdi városában – a pármai Teatro Regio

Bár Giuseppe Verdi nem itt, hanem egy közeli kistelepülésen látta meg a napvilágot, Párma és az egész környék magáénak érzi a zeneszerzőt. Sorozatunkban ezúttal a pármai Teatro Regióba kalauzoljuk az olvasókat.
Zenés színház interjú

Csak semmi komolyság! – interjú Janklovics Péterrel

„Mindennek meg lehet fogni a humoros oldalát” – vallja Janklovics Péter humorista, aki érzékenyítő előadásaiban a klasszikus zene és az opera műfaját igyekszik közelebb hozni a hallgatósághoz provokatívan, ám mindig kellő tisztelettel.
Zenés színház ajánló

Szabadakarat: innovatív koncertszínház sztárokkal a Margitszigeti Színházban

A reformkor első „celeb párjának” szerelmét mutatja be a térben és időben is szabadon mozgó, koncerthangulatú történetet, a szabadakarat >>>> című előadás. Az októberi ősbemutató után, május 28-án szabadtéren is debütál a koncertszínház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház hír

Harminckét országból csaknem kétszázan jelentkeztek az idei Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia 70 ezer euró összdíjazású megmérettetésére 106 női és 90 férfi énekese adott be érvényes pályázatot a világ minden tájáról.
Zenés színház interjú

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.