Zenés színház

A fűtőmű diadala - III. rész

2007.07.11. 00:00
Ajánlom
Az utolsó előtti este a Hippolyte et Aricie-vel találkozhattunk. Azzal a művel, melyet először tituláltak a megbotránkoztatóan sok metrum és hangnemváltás, egyáltalán roppant zenei változatossága miatt barokknak.

Nem épületet, festményt, hanem zeneművet jellemeztek tehát először ezzel a szóval, és oly erősen pejoratív hangzása volt, hogy még Rousseau – a nem mellesleg zenélésből élő, Rameau tanítvány – is szitokszóként használja. Campra a mű hallatán így sóhajtott fel: „mi lesz velünk? Tíz operára elegendő anyag van ebben a műben”.

A nyitány közben (az első hegedű szólamának tükörfordítása a második hegedűé, de ez a körülmények miatt nem lesz egészen világos: ki tudja, hol kényszerül – hiszen nem látjuk – éppen játszani a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetének Karamazenekara) a szereplők leereszkednek a fűtőmű falán. Ámor kezeslábasban jár körbe, és szerelmet hint a közönségre. Artemisz és társnői, valamint Jupiter, kiszemelnek egy-egy nézőt, és bevonják a játékba, behúzzák a darabba. Lassan mindenki, minden Artemisz kertjében megjelent lény - lettlégyen énekes, néző, vagy rendező, vagy jegykezelő, vagy fecske, vagy dünnyögő méh, vagy kuruttyuló béka - a játék része lesz, szereplő. A Sors akaratából (őt éppen Cser Krisztián énekli) Artemisz szolgálatába, pontosabban Kovalik Balázs szolgálatába szegődik, és követi a népes előadógárdát a fűtőmű belsejébe, Artemisz templomába. Ámor sikeresen bűvölt el mindenkit: a varázslat alól senki sem tudja kivonni magát.

Szájtátva nézünk a poros, bizonytalanul álló lépcsősorra, amin királynői fenséggel vonul le Phaedra. (Hiába zengte dicséretét Voltaire, Pellegrin apát darabja elég zűrzavaros, és csak sajnálni lehet, hogy Rameau nem nyúlt a kiválóbb librettista, Quinault tragédiáihoz). A mű tele van „le merveilleux”-val, vagyis csodás elemmel: aki az alvilágba betér, mintha csak egy pohár konyakra térne be, rögvest újra az élők közt találja magát; megjelennek vízi és égben röppenő istenek - de mintha minden (ebben a fűtőműben) „le merveilleux” lenne. Követjük - mi, ájtatos és engedelmes nézők - a darabot az alvilágba, egy zsákutcába, egy sötét földalatti folyosóra, ahol stroboszkópos fényben, vagy bányászlámpákkal a fejükön futnak a mitológiai lények.

És mintha mi is az alvilág létből felemelkedettek lennénk, az égiek kegyeltjei, akiknek ha más nem is, ez biztosan osztályrészéül jutott: ez a csodálatos alvilági jelenet, amiben erősebb a kacagtató szándék és a cikázó jókedv, mint a félelmetes elem, de mégis, inkább torokszorító, mint mulatságos. Mégis, valahogy alviláginak marad. Delejesnek. Kovalik – ott, az alvilágban jutott ez először eszembe, de egyre inkább, színről színre haladva, ezt gondoltam – rabul ejtett mindannyiunkat. És ezért (is) olyan felemelő és megdöbbentő és katartikus az utolsó jelenet, az utolsó, éteri ária, mely után eltolják a falakat, hogy kiutat találjunk a szabadba, az eszelősen tündöklő, fényszórók beszórta fák közé. Az életbe, a valóságos életbe, ahol – úgy tűnik e látottak után - minden rendben van. Minden a helyén van.

Egyetlen szó motoszkál a fejemben, miközben nézem a vergődő, gumifarokkal küzdő Neptunuszt, vagy a felettünk szinte a semmibe lógó Merkúrt, Fodor Gabriellát, vagy a pöttöm tujákat ültető (utalás talán az említett Voltaire-re is) isteneket: zseniális. Nem, nem ez a legjobb előadása Kovalik Balázsnak, de ebben is szöveg és zene olyan harmóniába kerül, az énekesek olyan emberfeletti teljesítményt nyújtanak, és úgy élvezik a játékot, hogy nem találok jobb szót rá: zseniális. Zseniális, ahogy az egymásra találó Hippolütosz szemét takarva áll szerelme Aricia előtt. Zseniális, ahogy az éppen Veronique Gens-t idéző Hajnóczy Júlia elkezdi a dugványozást, ahogy mellé ültetik kis cserjéiket a többiek. Ahogy Kovalik a tereket, az egész épületet használja. Hogy azt meri állítani: odakint a mennyország vár ránk. (S hogy a játék helyenként botlik, hogy zenekar fakó: ezt tulajdonképpen észre sem lehet venni.)

De azért érdemes lenne azon is elgondolkozni, miért nem engedték még sohasem össze Kovalik Balázst, és a Charpentier és Rameau darabokat levezénylő Vashegyi Györgyöt. Hiszen Vashegyiék előadást csak CD-n venném meg, Kovalikékét pedig csak DVD-n. Ha összejönne ez a két társulat – ez is nagy tanulsága az idei operafesztiválnak – egy európai rangú, mindenhol (Európa tisztább részén) büszkén felmutatható előadás születhetne.

(2007. június 23. 20:30 Miskolci Egyetemi Erőmű (Miskolc) - Rameau: Artemisz diadala; km.: Mester Viktória, Bretz Gábor, Gál Gabriella, Fodor Gabriella, Rezsnyák Róbert, Geszty Veronika, Hajnóczy Júlia, Bucsi Annamária; rend.: Kovalik Balázs)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Könyv

„Ha elkészülök egy művel, akkor az nekem véget ér” – Bognár Péter a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó szerzőjével beszélgettünk új regényéről, amely lezárja a polgárőrkrimi-trilógiáját. A műsorvezető ezúttal is Grisnik Petra, aki írásról, fikcióról, felelősségről és megoldatlan bűnügyekről faggatta Bognár Pétert.
Plusz

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Színház

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Mesteri portréfotók Barcsay mesterről Szentendrén

Huszonöt ikonikus portréfotós lencséjén keresztül elevenedik meg a titokzatos művész, Barcsay Jenő alakja a május 29. és szeptember 21. között látogatható szentendrei kiállításon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vidéken is dobban a szív – koncertturnéra indul az Erkel Színház

Hello Erkel! – dobbanaszív címmel koncertturnéra indul az újonnan alakult Erkel Színház. Az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb részleteiből összeállított koncertshow júniusban és júliusban Debrecenben, Tokajban és Siófokon lesz majd látható.
Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.