Zenés színház

A giesseni matróna

2013.03.21. 19:58
Ajánlom
Bár az ifjabb Agrippina nem bővelkedett a római nőktől elvárt erényekben, nem lévén sem csöndes, sem házias, sem engedelmes, azért kétségkívül nagyhatalmú matróna volt. Császárok unokája, unokahúga, testvére, felesége és anyja. Ha egyes történetíróknak hinni lehet, talán még egy császár gyilkosa is.

Akár megmérgezte Agrippina harmadik férjét, Claudius császárt (akinek ő a negyedik felesége és egyben unokahúga volt), akár nem, az egészen bizonyos, hogy minden erejét latba vetette fia, Néró utódlása érdekében. Händel viszonylag korai, 1709-ben komponált olasz nyelvű operája erről az elszánt küzdelemről szól, jóllehet a cselekményszövést illetően viszonylag távol áll a véres történelmi valóságtól.

Vincenzo Grimani bíboros váratlan fordulatokkal (például a holtnak hitt Claudius császár felbukkanásával) és korabeli politikai utalásokkal teletűzdelt librettója ugyanis erősen szatirikus portrét fest a mindenre elszánt császárnéról - tág teret biztosítva Kovalik Balázs rendezői fantáziájának. Az előadás ennek megfelelően teli lesz a legmulatságosabb Feydeau-komédiákra emlékeztető, őrült bohóckodással. Nero alakjában a romániai származású kontratenor, Valer Barna-Sabadus debütál, akinek Baroque oriental című CD-jét Echo Classic-díjjal ismerték el, a német lemezkritikusok pedig Michael Hofstetterrel közös, Hasse újratöltve című felvételéért díjazták. Otho szerepét a giesseni színházban gyakran fellépő Terry Wey énekli, Claudiust vendégként a neves bariton, Hans Christoph Begemann formálja meg, Agrippina szerepében pedig Francesca Lombardi Mazzulli lép színpadra.

Kovalik Balázs, aki ma Németországban a legkeresettebb rendezők közé tartozik és az Agrippina giesseni karmestere, Michael Hofstetter nem először dolgoznak együtt barokk operán: 2011-ben Johan Adolf Hasse Didone Abbandonata című művével arattak nagy sikert Münchenben és Versailles-ban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Jazz/World

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.