Zenés színház

A hét portréja: Marton Éva

2009.06.18. 15:10
Ajánlom
A kiváló szopránénekesnő 1943. június 18-án született Budapesten.

Budapesten végezte tanulmányait is: 1962 és 1968 között volt a Liszt Ferenc zeneművészeti Főiskola hallgatója. Operaénekesi diplomája mellett énektanári végzettséggel is rendelkezik. A Magyar Állami Operaházban 1968 és 1972 között Toscát, Manon Lescaut-t, Tatjanát, Amelia Grimaldit, Freiát énekelt. Ez utóbbi szerepében hallotta Christoph von Dohnányi, és leszerződtette színházához, a frankfurti operához, ahonnan Marton Éva külföldi karrierje kibontakozott. 1977-ben követte Dohnányit Hamburgba, 1980-tól már szabadúszó énekesként dolgozik. 2005 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének tanszékének vezetője. Marton fellépett a világ valamennyi számottevő operaházában: így többek között a milánói Scalaban, a MET-ben, a bécsi Staatsoperben, a Covent Gardenban, és Sydney-ben. Emellett számos fesztivál - például a veronai Aréna, a salzburgi, a bayreuth-i és a müncheni zenei fesztivál - állandó vendégművésze is. Széleskörű repertoárjának középpontjában Verdi-, Puccini-, Strauss- és Wagner-szerepek állnak, de otthon van a verismo világában is. Mintegy 20 éves pályafutása alatt közel 30 teljes operafelvétele, valamint számtalan különböző ária- és koncertfelvétele jelent meg, számos közülük videón, illetve DVD-n is. Rendszeresen fellép jótékonysági koncerteken és több humanitárius társaság tiszteletbeli tagjának választotta. Számos kitüntetése közül a legjelentősebbek a bécsi Staatsoper örökös tagsága, a „Kammersängerin" cím, a „Magyarság Hírnevéért"-, a Bartók-Pásztory-, valamint a Kossuth-díj.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.