Zenés színház

A hét portréja: Renata Tebaldi

2005.12.19. 00:00
Ajánlom
A legendás olasz szoprán, Renata Tebaldi egy évvel ezelőtt, 2004. december 19-én hunyt el nyolcvankét éves korában. A Toscanini által csak „voce d’angelo”-nak (angyalhangnak) nevezett énekesnő a II. világháborút követő időszak operaéletének egyik legjelentősebb alakja volt.

Renata Ersilia Clotilde Tebaldi 1922. február 1-én született az Olaszországbeli Pesaróban. Tizenévesen kezdett zenét tanulni a pármai konzervatóriumban, huszonkét évesen debütált operaszínpadon Boito Mefistofeléjében egy észak-olasz kisváros (Rovigo) operaházában. A következő években vidéki olasz városok operatársulataiban énekelt, 1946 jelentette életében a nagy áttörést: előénekelt Arturo Toscanininek, aki azonnal felvette a milánói Scalába. Tebaldi részt vett a Scala háború utáni első évadjának nyitókoncertjén, s egy csapásra világhírűvé vált.

1950-ben lépett fel először az Egyesült Államokban az Aida címszereplőjeként a San Fransiscói Operaházban, majd 1955. január 31-én Desdemonaként debütált a New York-i Metropolitan Operában, Mario del Monaco partnereként. Ettől kezdve majd’ húsz évig volt a társulat tagja. 1973-ban vonult vissza végleg az operaszínpadtól, egy 1976 májusában a milánói Scalában tartott búcsúkoncerttel pedig a nyilvánosságtól. Élete utolsó évtizedeit Milánóban töltötte, de otthonában San Marinóban érte a halál 2004. december 19-én.

Renata Tebaldi legjelentősebb riválisának Maria Callas-t tartották, bár hogy e szembenállást mennyire a két díva hívei generálták, s mennyire volt valós, máig találgatások tárgya. Rudolf Bing, a Metropolitan igazgatója, memoárjaiban leírja, hogy egy alkalommal Callas pusztán azért lemondta a Traviata előadásait, mert korábban Tebaldi is megtehette ezt, s híressé vált Callas egy megjegyzése, melyben Tebaldit a Coca-Colához, önmagát egy jófajta pezsgőhöz hasonlította. Tebaldi nem késett a válasszal, mondván, hogy a pezsgő bizony gyorsan megsavanyodik. Noha mindketten egy időben voltak pályájuk csúcsán, a két díva hangi adottságai, repertoárja és temperamentuma alapvetően különbözött egymástól, 1968. szeptember 16-án pedig Callas lelkesen gratulált az Adriana Lecouvreur egyik előadása után Tebaldinak, eloszlatva a továbbiakra a kettőjük rivalizálásáról szóló pletykákat.

Tebaldi repertoárjának nagy része ma is hozzáférhető, kizárólagos szerződés kötötte a Decca lemezcéghez. Két legismertebb felvétele az 1959-ben rögzített Bohémélet Carlo Bergonzival, Tullio Serafin zenei irányításával, illetve a következő évben rögzített Tosca Franceso Milonari-Pradelli vezényletével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.