Zenés színház

A hivatástudat és a véletlenek

2009.03.09. 00:00
Ajánlom
Cser Krisztián az idei évadban Ránki György Pomádé király új ruhája című operájában debütált, és nagy sikerrel szerepel a Fidelio Don Fernandójaként is. Következő premierje február második felében volt, Weill Mahagonny felemelkedése és bukása című művében Alaszkafarkas Joe-t alakítja. Az operák mellett rendszeresen hallhatjuk oratóriumok szólistájaként is. INTERJÚ

Cser Krisztián (fotó: Müpa)

Fidelio Est: Mit kell tudni Joe-ról, akit a Mahagonny…-ban alakítasz?

Cser Krisztián: Alaszkafarkas Joe az Alaszkából érkező négy favágó egyike, akik az Alaszkában gyűjtött pénzt Mahagonny városában szeretnék elkölteni. Évek óta együtt dolgoznak, kezdetben ők egy csapatot alkotnak, de széthúzás kezdődik közöttük, és felszínre törnek a köztük meglévő ellentétek. Joe filozofikus, merengő figura, legalábbis magamból kiindulva így próbálom megközelíteni. De egy alkalommal illuminált állapotban a hősködése, nagyszájúsága a halálához vezet, hiszen testi erejénél többre tartott eszét gondolja nyerőnek.

FE: A technikai felkészülést tekintve más-e Kurt Weill-dalokat énekelni, mint egyéb stílusú operát vagy oratóriumot?

CsK: Technikai szempontból nincs lényeges különbség a stílusok között, de tény, hogy a felfogásmódok különbözhetnek. Ebben a darabban például van olyan rész, ahol a rendező, Szikora János azt kéri, hogy musicalparódiát énekeljünk. Van sok ensemble-jelenet is, ami arra ösztönöz bennünket, hogy a hangzásban kamaramuzsikálásra törekedjünk. A próbák során akkordonként tisztítottuk ki az ilyen helyeket, próbáltuk minél jobban beállítani az arányokat. És vannak olyan részek is, ahol swingesen kell énekelni – de persze nem minden operában kell ennyiféle stílust elsajátítani.

FE: Az opera vagy az oratórium jelent számodra nagyobb kihívást?

CsK: Mindkettőt egyformán szeretem, de a két műfaj teljesen más. Természetesen mindkettőben alaposan fel kell készülni zeneileg, érteni kell, mit és miért énekelek, ki vagyok, hol vagyok. A különbség annyi, hogy az oratóriumban más az eszköztár, nem lehet mozgással, színészi játékkal, smink, jelmez mögé bújva előadni a szerepet, hanem mindent a hanggal kell megoldani. Ez az okosabb, tisztább és makulátlanabb hangképzés egyfajta fegyelmet tart, míg az operában időnként egy adott szerep kedvéért elmozdulhat az ember más, esetleg egy rosszabb hangadás irányába is. De nem szeretnék egyik vagy másik műfaj mellett sem elköteleződni. Ha egy próbaidőszak alatt, után azt érzem, hogy valami nem stimmel, és a hangom számomra rossznak tűnő irányba ment el, akkor Bachot veszek elő gyakorlat céljából. Azt gondolom, az ő művei nem viselik el a rossz éneklést.

FE: Mikor érzed, hogy megfelelsz magadnak?

CsK: Szinte soha. Szerintem jó, ha az ember egész életében csak tizenöt-húsz éneklésre tudja azt mondani, hogy ez száz százalék, igazán katartikus volt. Amikor lemegyek a színpadról, elemzem, hogy mit csináltam jól, mit nem, és adom magamnak a százalékokat. Ha valami nem sikerült kielégítően, akkor abból a következő fellépésre igyekszem tanulni. Folyamatos fejlődésre törekszem, és most azt szeretném, hogy minél biztosabb legyek a színpadon, minél komplexebb módon birtokoljam az operaénekléshez szükséges eszköztárat.

FE: Korosztályodból sokan rendszeresen részt vesznek nemzetközi versenyeken. Te gondolkodsz-e ebben, megfordult-e a fejedben, hogy külföldön folytasd a munkát?

CsK: Amíg korban beleférek, szeretnék versenyezni, sőt az előéneklés is egyfajta versenyhelyzet. Egy verseny nagy kihívás, bár számomra inkább szükséges rossz, mert kellemetlen szituációban való éneklést jelent, rengeteget lehet tanulni, rutint ad, és a jelentős külföldi operaházakba így lehet bejutni leginkább.

FE: Milyen szerepet szeretnél mindenképp elénekelni a pályádon?

CsK: A nagy szerepálmom Bartók Kékszakállúja, illetve majd később szeretném Verdi nagy szerepeit énekelni, például Fülöpöt, de Mozartnak és a bel cantónak is örülnék, és jöhetnek a barokk operák is.

FE: Akkor fizikus nem lesz már belőled?

CsK: Bár fizikával foglalkoztam, az éneklést is mindig komolyan vettem, hamar belém ivódott egyfajta hivatástudat. A többit a szerencsére, az életre bíztam. Nem akartam abbahagyni a fizikát, és próbáltam elodázni a döntést. Akkor történt az éles váltás, és billent el a mérleg az éneklés felé, amikor ösztöndíjas lettem az idei évadban az Operában, ám belül ez nagyon lassú folyamat volt. A kutatást már abbahagytam, de célom, hogy befejezzem a PhD-t fizikából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Zenés színház

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Vizuál

Új filmet forgat Pedro Almodóvar

Az Oscar-díjas spanyol rendező Keserű karácsony című filmje a gyász feldolgozásáról szól, valamint arról, hogy az élet és a fikció néha elválaszthatatlanul összekapcsolódik.
Jazz/World

Vissza a gyökerekhez – a Benczúr Kertben köszönti húszéves jubileumát a Jazzation

Az idén 20 éves Jazzation, Magyarország legismertebb jazz a cappella együttese számtalan sikeres nemzetközi turné után június 18-án ünnepi hangulatú esttel várja régi és új közönségét a Benczúr Kertben.
Könyv

Tízezer Visky András-kötetet ajándékoz a Libri a diákoknak

Idén is megvalósul a Libri Könyvesboltok és a Jelenkor Kiadó irodalomnépszerűsítő kezdeményezése – ezúttal Visky András válogatott verseit jelentetik meg a diákok számára ingyenesen elérhető kötetben, tízezer példányban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Zenés színház ajánló

Szentivánéji álom a művészeti egyetemek összefogásában

Shakespeare és Benjamin Britten művei nyomán színész, operaénekes, képzőművész, levegőakrobata, valamint cirkuszi és kortárstánc hallgatók együttműködésével látható az EGYÜTT! – Szentivánéji álom 2.0 az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Zenés színház interjú

Brickner Szabolcs: „Szeretem a gonosz karaktereket”

Giacomo Puccini életét és műveinek fő ihletőit jelentették a nők, akiket csakúgy vadászott és imádott, mint ahogy az operáihoz kereste a történeteket – vallotta a zeneszerző.
Zenés színház hír

Győzteseket hirdettek az I. Országos Operaversenyen

A Magyar Állami Operaház még tanulmányaikat folytató énekeseknek rendezte meg a megmérettetést, június 2. és 7. között az Eiffel Műhelyházban. 7-án este a döntő után kihirdették, kik lettek a három kategória helyezettjei, és kik kapták a különdíjakat.
Zenés színház hír

Rajna Martin társ-művészetivezetőként csatlakozik a Wagner-napokhoz – nyilvános a jövő évi program

Két jelentős jubileumot is ünnepelhetnek a német zeneszerzőzseni rajongói jövőre, a különleges alkalmat dupla Ring-szériával, két Parsifal-előadással, valamint Camilla Nylund és Helmut Deutsch dalestjével teszi felejthetetlenné a Müpa.