Zenés színház

A kékszakállú herceg vára

2009.10.06. 12:49
Ajánlom
A rendező, Hartmut Schörghorfer gondolatai a darabról.

Két történetet mesélünk el. Mindkettő mélyen erotikus és rejtélyes. Mindkettő a változatlanról szól. A férfi és nő közötti változatlanságról. A megváltozhatatlanról. Két történetet mesélünk el. A két történet ugyanaz. Az ismétlés mégsem ismétlés, sokkal inkább játék. A hasonlóság és a különbözőség játéka.

Nem a férfi- és a női nézőpontot mutatjuk meg. A két történet nem működik egymás nélkül. A két történet végül egyetlen egészet alkot. A különbségek a két szereplő ellentmondásos lényéből fakadnak.

Judit és a Kékszakállú. Mindkettő maga az érzelmi kettősség. Ritkán vannak összhangban egymással. Szerelem és félelem, aktivitás és passzivitás váltakozása.

Érzelmi csomópontok sora. Változó perspektíva, változó remények, érzések, stratégiák. Zenei-dramaturgiai csomópontok, ahol a két verzió összeér, vagy éppen látványosan szétválik.

A végeredmény egy teljes kép. A kép teljessége. Egy teljes kép, mely magán viseli a boldogság nyomait.

Drámai és zenei értelemben a kiteljesedés folyamata elkezdődik, kibontakozik, majd véget ér. Ennyi az egész.

Egy mese sötét világa, melybe beszűrődik a fény.

Judit tudni, élni akar. Önként merül alá az egyre fokozódó borzalomba. Ezzel bizonyítja szerelmét. Judit a férfit akarja, mindenáron. Mindent elfogad - fegyvert, vért, kínzást.

A szerelem és a borzalom kettőssége.

Judit tudni akar. Mindent meg akar tudni a férfiról.

Bármilyen áldozatra képes.

Gyógyítani akar.

Fényt hozni.

Minden kapcsolatban csak hét ajtó van. Judit ezt pontosan tudja.

Az ötödik ajtónál Judit mindent megkap. Övé a Kékszakállú herceg egész birodalma. Judit nem tud ezzel mit kezdeni. Judit nem tud mit kezdeni a boldogsággal.

Judit kockáztat. Judit cselekszik. Vajon mit tettek a régi asszonyok?

Judit szerelme a társadalom megtagadása. Judit szerelme ajtó egy másik világba.

Judit áldozatot hoz. Judit jogot formál. Üzletet kínál - odaadást a tudásért cserébe.

Boldogság helyett bizonyosságot keres.

A Kékszakállú herceg nem köt üzletet. Teljes áldozatot követel. Végrehajtja az áldozatot.

A Kékszakállú herceg mint műgyűjtő. Asszonygyűjtő. A Kékszakállú herceg mint egy másik élet lehetősége. A Kékszakállú herceg birodalma egy másik dimenzió.

Mit keres Kékszakállú? Egy nőt, aki boldogságot hoz. Egy nőt, aki tiszteletben tartja a határokat. Egy nőt, aki elfogadja őt.

Kékszakállú hajlandó feláldozni a lelke egy darabját.

A maradékot megtartja magának. Mindenáron.

Kékszakállú szemében minden szerelem új. Minden szerelem más. Miért történik mégis minden mindig ugyanúgy? Minden mindig ugyanúgy történik?

Van-e Kékszakállúnak titka? Vagy csak a női kíváncsiság követeli meg a titkot? A titkok kútjának legmélyén végül csak nők rejlenek.

Az első ajtó a felismerés öröme.

A második a szerelem és a rettegés érzelmi összefonódása.

A harmadikon beáramlik a fényesség.

A negyedik mögött egyszerre tárul fel a szépség és a borzalom.

Az ötödik ajtó. Érzelmi törésvonal. Kékszakállú kinyílik, Judit ledermed.

Kékszakállú először tűnik boldognak. A viselkedése, a férfiassága Juditban csak távolságtartást szül. Végzetes tudáskényszert.

Judit a jelenvalóság könnyein át lassanként a múltba költözik.

A hatodik ajtónál Judit választásra kényszerül. A bizonyosság-e a legfontosabb? Akár szerelem nélkül is?

A hetedik ajtóval feltárul a múlt. A valóságos kapcsolat általánossá szürkül. Az élő Judit átlép a múlt birodalmába.

A három (vagy éppen négy) asszony. Övék most már minden. Minden.

Judit megkoronázása. Mit is jelent ez?

Kékszakállú már csak múlt időben beszél.

A megvalósulás a boldogság halála.

A tudás maga a boldogtalanság.

A Kékszakállú-történet valójában a szerelem története? Az egyetlen lehetséges szerelmi történet?

Jelen idejű boldogságtudat nem létezik.

Judit és Kékszakállú. Eljut-e egymáshoz a két ember? Létrejön-e a találkozás?

A folyamat, amit látunk, maga a boldogság. Ennyi a boldogságuk.

Egyszeri, egyedi a történet? Vagy az életben mindig ugyanez a történet tér vissza újra és újra?

Képek, melyek erősebbek a diskurzusnál. Allegóriák helyett szimbólumok.

Mint egy déjá vu. Félig álom, félig valóság.

Mint a tudatalatti. Mindent tud, mindent ért, de csak érzésekben, képekben képes megnyilvánulni.

(Marsalkó Eszter fordítása)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Jazz/World

Cseh Tamás fia is színpadra lép a magyar kultúra napján édesapja dalaival

Születésének 77. évfordulóján Cseh Tamásra emlékeznek a Kolibri Színházban január 22-én, a magyar kultúra napján.
Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Zenés színház

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Könyv

Volt rendőr és mosogatott is az 1984 írója

Szemben állt az imperializmussal és az osztálytársadalommal, ugyanakkor támadta a szervezett szocialista mozgalom legtöbb formáját. 1950. január 21-én hunyt el George Orwell angol író, kritikus, újságíró, az Állatfarm szerzője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.
Zenés színház drezda

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Zenés színház premier

Gyöngyösi Levente-mű bemutatójára készül az Operaház

Bulgakov világhírű regényéből, A Mester és Margaritából készített operát Gyöngyösi Levente, amelyet Miskolc után a fővárosban is hallhat az Eiffel Műhelyház közönsége.