Zenés színház

A kémia, ahogy mi szeretjük

2016.03.02. 13:01
Ajánlom
Óriási élményben volt részünk a Magyar Színházban a SUGAR – Van, aki forrón szereti című musical bemutatóján. Könnyű lenne pusztán a remek színészekre fogni a sikert, mikor mind a rendezői megoldások, mind az összes szereplő között működött a kémia. Mi pedig ezt nagyon élveztük.

A női ruhába bújt férfi tévedhetetlen poénforrás. Egy nőnek öltöztetett pasival – ha jó a színész – még 2016-ban, az egyre gendertudatosabbá váló értelmiségi miliőben is meg lehet nevettetni a közönséget. Persze még Madonna is megénekelte What It Feels Like for a Girl című slágerében annak a furcsaságát, hogy míg egy fiús lány vagány, addig férfinak lányosan öltözködni/viselkedni lealacsonyító és vicces, ergo a női lét és annak úgynevezett külsődleges princípiumai nevetséges dolgok. Persze most mellőzzük a mélyebb társadalomelméleti vonatkozásokat, hiszen Billy Wilder imádott klasszikusáról, minden idők egyik legjobb vígjátékáról van szó, amelyben Jack Lemmon, Marilyn Monroe és Tony Curtis parádézott együtt 1959-ben.

Csőre Gábor és Pavlevits Béla még férfiként

Csőre Gábor és Pavlevits Béla még férfiként (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Azt gondolnánk, hogy ezt a sztorit egyszerűen nem lehet elszúrni színpadon se: adva van két munkanélküli zenész, Joe és Jerry, akik tanúi lesznek egy, a chicagói maffia által elkövetett gyilkosságnak, ezért rögvest el kell hagyniuk a várost. Jobb híján csatlakoznak egy Miamiba tartó női zenekarhoz, természetesen nőnek öltözve. A zenekar bendzsósa a bájos és csacska Sugar Kane is (innen a darab címe is, bár a női hős neve Virágra magyarosodott).

Csőre Gábor és Pavlevits Béla nőként

Csőre Gábor és Pavlevits Béla nőként (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Egyikük el is csavarja a szőke bombázó fejét, míg másikukba egy öreg milliárdos bolondul bele a tengerparton, a szerepcserék és álruhák pedig rengeteg vicces szitut és félreértést eredményeznek, ahogy az egy jó vígjátékhoz illik. Minden adott, hogy jó legyen az előadás, az persze nem mindegy, hogy kik húzzák fel a parókát és a neccharisnyát, és nem esik-e darabjaira a cselekmény. A Magyar Színház szerencsére nem fogott mellé a castinggal: a Joe-t/Josephine-t játszó Csőre Gábor és a Jerryt/Daphnét alakító Pavlevits Béla minden mozdulatában és hanglejtésében profi és hiteles; energikusan és lendülettel hozzák előbb a nővé válás zavarodottságát, később pedig annak élvezetét is.

Csőre Gábor és Simon Boglárka

Csőre Gábor és Simon Boglárka (Fotó/Forrás: Zsigmond László)

Kettejük összehangolt, tudatosan felépített karakterén rengeteg minden múlik, de ne feledkezzünk meg Méhes László rendezőről se, aki nem hagyott egyetlen másodperc üresjáratot sem: az események hihetetlen tempóban és összeszedettséggel pörögnek. Sok-sok túlzás, például torzan hajlott hátú vén milliomosok és idétlenül szteppelő maffiózók veszik el az érdekházasságok és a gyilkosságok élét; Bienstock, a lányzenekar beszédhibás mindenese (Horváth Illés) pár pillanat erejéig Scatman Joe bőrébe bújva felgyorsítva hadarja a szobabeosztást, amire még a zenei aláfestés is rájátszik.

Pavlevits Béla és Gazdag Tibor

Pavlevits Béla és Gazdag Tibor (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ugyanígy megidéződik a kanos londínerfiú esetében Honky Tonk Woman, a maffiózós jelenetben a Keresztapa, a vasútállomáson a MÁV 2016-os valósága is; de épp csak annyira, hogy ne legyen szájbarágós és erőltetett. Okos és mértéktartó hozzáállásra vall, hogy ezeket a plusz gegeket és az eredeti poénokat kicentizett dózisokban, kitűnő egyensúlyban adagolják, ahogy a prózai betétek és a fülbemászó dalok is kiegészítik egymást dramaturgiailag. Egy idő után eltekintünk attól is, hogy bár remekül énekel, a Virágot játszó Simon Boglárka  kissé idegesítő és magas fejhangon beszél; így viszont nemcsak külsejében idézi meg – egyébként kitűnően – a kicsit butuska Marilyn Monroe-féle ideált.

Simon Boglárka

Simon Boglárka (Fotó/Forrás: Zsigmond László)

Üdítő volt tehát látni, hogy a két budapesti zenés színház mellett más teátrum is megpróbál labdába rúgni, és igényes, szórakoztató musicallel rukkol elő - még akkor is, ha nem hoz forradalmi újítást vagy rendhagyó megvalósítást a műfajon belül. A választásban biztos közrejátszik, hogy az anyagi gondokkal küszködő Pesti Magyar Színház jó ideje keresi a helyét a fővárosi színházi világban: próbálkozott már a gyerekszínház-profillal, belefogott abba a példaértékű kezdeményezésbe is, hogy látás- és hallássérülteknek biztosított akadálymentesített előadásokat (a Van, aki forrón szereti is egy ilyen produkció egyébként). Novemberben A muzsika hangjával nyitott a zenés műfaj felé, és úgy tűnik, folytatja ezt a vonalat. A nézőtéren a székek mindenesetre kis híján szétfeslettek alattunk, úgyhogy érthető, miért is fontos a minél szélesebb közönség elérése, viszont SUGAR-t elnézve azt tudjuk mondani: abszolút megéri.

Csőre Gábor és Pavlevits Béla

Csőre Gábor és Pavlevits Béla (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Színház

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Könyv

A Nobel-díjas Kazuo Ishiguro is esélyes a Booker-díjra

Július 27-én kihirdették az egyik legjelentősebb irodalmi díj, a Booker jelöltjeit. A 13 döntős művet 158 könyv közül választotta ki a szakmai zsűri.
Vizuál

Liszt Ferenc miniszobra díszíti Szöul főutcáját

Új miniszobrot készített Kolodko Mihály, aki ezúttal egészen Ázsiáig repült, hogy leleplezze legújabb alkotását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház hír

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház ajánló

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.