Zenés színház

A kémia, ahogy mi szeretjük

2016.03.02. 13:01
Ajánlom
Óriási élményben volt részünk a Magyar Színházban a SUGAR – Van, aki forrón szereti című musical bemutatóján. Könnyű lenne pusztán a remek színészekre fogni a sikert, mikor mind a rendezői megoldások, mind az összes szereplő között működött a kémia. Mi pedig ezt nagyon élveztük.

A női ruhába bújt férfi tévedhetetlen poénforrás. Egy nőnek öltöztetett pasival – ha jó a színész – még 2016-ban, az egyre gendertudatosabbá váló értelmiségi miliőben is meg lehet nevettetni a közönséget. Persze még Madonna is megénekelte What It Feels Like for a Girl című slágerében annak a furcsaságát, hogy míg egy fiús lány vagány, addig férfinak lányosan öltözködni/viselkedni lealacsonyító és vicces, ergo a női lét és annak úgynevezett külsődleges princípiumai nevetséges dolgok. Persze most mellőzzük a mélyebb társadalomelméleti vonatkozásokat, hiszen Billy Wilder imádott klasszikusáról, minden idők egyik legjobb vígjátékáról van szó, amelyben Jack Lemmon, Marilyn Monroe és Tony Curtis parádézott együtt 1959-ben.

Csőre Gábor és Pavlevits Béla még férfiként

Csőre Gábor és Pavlevits Béla még férfiként (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Azt gondolnánk, hogy ezt a sztorit egyszerűen nem lehet elszúrni színpadon se: adva van két munkanélküli zenész, Joe és Jerry, akik tanúi lesznek egy, a chicagói maffia által elkövetett gyilkosságnak, ezért rögvest el kell hagyniuk a várost. Jobb híján csatlakoznak egy Miamiba tartó női zenekarhoz, természetesen nőnek öltözve. A zenekar bendzsósa a bájos és csacska Sugar Kane is (innen a darab címe is, bár a női hős neve Virágra magyarosodott).

Csőre Gábor és Pavlevits Béla nőként

Csőre Gábor és Pavlevits Béla nőként (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Egyikük el is csavarja a szőke bombázó fejét, míg másikukba egy öreg milliárdos bolondul bele a tengerparton, a szerepcserék és álruhák pedig rengeteg vicces szitut és félreértést eredményeznek, ahogy az egy jó vígjátékhoz illik. Minden adott, hogy jó legyen az előadás, az persze nem mindegy, hogy kik húzzák fel a parókát és a neccharisnyát, és nem esik-e darabjaira a cselekmény. A Magyar Színház szerencsére nem fogott mellé a castinggal: a Joe-t/Josephine-t játszó Csőre Gábor és a Jerryt/Daphnét alakító Pavlevits Béla minden mozdulatában és hanglejtésében profi és hiteles; energikusan és lendülettel hozzák előbb a nővé válás zavarodottságát, később pedig annak élvezetét is.

Csőre Gábor és Simon Boglárka

Csőre Gábor és Simon Boglárka (Fotó/Forrás: Zsigmond László)

Kettejük összehangolt, tudatosan felépített karakterén rengeteg minden múlik, de ne feledkezzünk meg Méhes László rendezőről se, aki nem hagyott egyetlen másodperc üresjáratot sem: az események hihetetlen tempóban és összeszedettséggel pörögnek. Sok-sok túlzás, például torzan hajlott hátú vén milliomosok és idétlenül szteppelő maffiózók veszik el az érdekházasságok és a gyilkosságok élét; Bienstock, a lányzenekar beszédhibás mindenese (Horváth Illés) pár pillanat erejéig Scatman Joe bőrébe bújva felgyorsítva hadarja a szobabeosztást, amire még a zenei aláfestés is rájátszik.

Pavlevits Béla és Gazdag Tibor

Pavlevits Béla és Gazdag Tibor (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ugyanígy megidéződik a kanos londínerfiú esetében Honky Tonk Woman, a maffiózós jelenetben a Keresztapa, a vasútállomáson a MÁV 2016-os valósága is; de épp csak annyira, hogy ne legyen szájbarágós és erőltetett. Okos és mértéktartó hozzáállásra vall, hogy ezeket a plusz gegeket és az eredeti poénokat kicentizett dózisokban, kitűnő egyensúlyban adagolják, ahogy a prózai betétek és a fülbemászó dalok is kiegészítik egymást dramaturgiailag. Egy idő után eltekintünk attól is, hogy bár remekül énekel, a Virágot játszó Simon Boglárka  kissé idegesítő és magas fejhangon beszél; így viszont nemcsak külsejében idézi meg – egyébként kitűnően – a kicsit butuska Marilyn Monroe-féle ideált.

Simon Boglárka

Simon Boglárka (Fotó/Forrás: Zsigmond László)

Üdítő volt tehát látni, hogy a két budapesti zenés színház mellett más teátrum is megpróbál labdába rúgni, és igényes, szórakoztató musicallel rukkol elő - még akkor is, ha nem hoz forradalmi újítást vagy rendhagyó megvalósítást a műfajon belül. A választásban biztos közrejátszik, hogy az anyagi gondokkal küszködő Pesti Magyar Színház jó ideje keresi a helyét a fővárosi színházi világban: próbálkozott már a gyerekszínház-profillal, belefogott abba a példaértékű kezdeményezésbe is, hogy látás- és hallássérülteknek biztosított akadálymentesített előadásokat (a Van, aki forrón szereti is egy ilyen produkció egyébként). Novemberben A muzsika hangjával nyitott a zenés műfaj felé, és úgy tűnik, folytatja ezt a vonalat. A nézőtéren a székek mindenesetre kis híján szétfeslettek alattunk, úgyhogy érthető, miért is fontos a minél szélesebb közönség elérése, viszont SUGAR-t elnézve azt tudjuk mondani: abszolút megéri.

Csőre Gábor és Pavlevits Béla

Csőre Gábor és Pavlevits Béla (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház magazin

420 éves az első fennmaradt opera, amit a saját korában ki nem állhattak

Jacopo Peri, a Medici hercegi udvar magas rangú tagja 1595-ben zenés művet, dramma per musicát írt Dafné címmel. A kotta ugyan mára elveszett, de új műfaj született: az opera.
Zenés színház kult50

Zenés party – Kovács Adrián a Kult50-ben

Párhuzamosan komponálta a Pendragon-legenda, a Micimackó és A nagy Gatsby zenéjét. Régóta vágyik egy olyan időszakra, amikor csak magának ír zenét. Ehhez azonban mindent, amit eddig komponált, rendbe kellene tennie, kottát gyártani és jó minőségű felvételeket készíteni. Nagyjából 8 évnyi lemaradásban van magával.