Zenés színház

A kis verébnek sikerült, a démoni borbélynak nem

2008.02.25. 00:00
Ajánlom
Az Oscar-ceremóniával véget ért a legismertebb zenei és filmes díjak átadása. A következőkben röviden áttekintjük a nagy zenés nyerteseket és a nagy veszteseket.

A jubileumi, 50. Grammy-átadáson a legjobb musicalalbum kategóriában a Tánckar, a Company, a Grey Gardens és egy új West Side Story-felvétel ellenében A tavasz ébredése című Scott Frankel-Michael Korie-musical eredeti Broadway-szereposztással készült felvétele kapta a legismertebb zenei díjat, míg az operalemezek között Humperdinck Jancsi és Juliskája nyert. A Chandos Opera in English kiadványán Sir Charles Mackerrons vezényel, közreműködik Sarah Coppen, Diana Montagne, Sarah Tynan, valamint a New London Childrens’s Choir és a Philharmonia Orchestra. A legjobb filmzenealbum a Love (The Beatles), a legjobb betétdal a Dreamgirls című musicalből a Love You I Do lett.

1948 óta adják át a Brit Televíziós és Filmművészek Szövetségének (BAFTA) díját. A zenés műfajból két kategóriában (jelmez, smink és haj) jelölték a Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya és egyben (stílszerűen: smink és haj) a Hajlakk című filmeket, a jelöléseket azonban nem tudták díjra váltani ellentétben a magyar mozikban tavaly június óta játszott Piaffal. A francia alkotást hét kategóriában nominálták, s a legjobb jelmez, smink és maszk, filmzene „szakmai” díjai mellett Marion Cotillard-t szavazták a szövetség tagjai a legjobb színésznőnek, aki nemcsak a briteket, hanem a hollywoodi külföldi tudósítókat és az Amerikai Filmakadémia tagjait is meggyőzte. Mérlege tehát három jelölés, három győzelem. Rajta kívül még a Piaf sminkesei is hazavihettek egy Oscart.

Bár a Golden Globe-gála az írósztrájk miatt idén elmaradt, a kategóriagyőztesek, köztük a Sweeney Todd alkotói (legjobb zenés film/vígjáték), a Mrs Lovettet játszó Helena Bonham Carter (legjobb női mellékszereplő zenés filmben/vígjátékban) és a már említett Marion Cotillard (legjobb női alakítás zenés filmben/vígjátékban) postán vagy futárral megkapták a földgömböt mintázó szobrot. A nagy vesztes az 1988-as film, a Hajlakk remake-je lett, amely sem a zenés filmek/vígjátékok közt nem tudott diadalmaskodni, és minden bizonnyal szomorúan nézte a tévét otthon az alakításért jelölt ifjú felfedezett Nikky Blonsky és a harminc év után újra musicalszerepet játszó John Travolta.

Harmadik alkalommal sem váltotta jelölését Oscarra Johnny Depp, a Sondheim-musical filmváltozatának látványáért azonban Dante Ferretti és Francesca Lo Schiava összeszokott párosa megkapta a jól megérdemelt díjat.

Az animációs rövidfilmek között a Suzie Templeton és Hugh Welchman készítette Péter és a farkas győzött.

A legjobb filmzenéért (Vágy és vezeklés) Dario Marianelli, a legjobb betétdalért, a Once-ban hallható Falling Slowly-ért Glen Hansardot és Marketa Irglovát díjazták. A szokásos tiszteletköröket mellőzően ír-cseh páros arról beszélt, hogy ez az Oscar azt mutatja, a független zenészek is álmodhatnak nagyot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.