Zenés színház

A kis verébnek sikerült, a démoni borbélynak nem

2008.02.25. 00:00
Ajánlom
Az Oscar-ceremóniával véget ért a legismertebb zenei és filmes díjak átadása. A következőkben röviden áttekintjük a nagy zenés nyerteseket és a nagy veszteseket.

A jubileumi, 50. Grammy-átadáson a legjobb musicalalbum kategóriában a Tánckar, a Company, a Grey Gardens és egy új West Side Story-felvétel ellenében A tavasz ébredése című Scott Frankel-Michael Korie-musical eredeti Broadway-szereposztással készült felvétele kapta a legismertebb zenei díjat, míg az operalemezek között Humperdinck Jancsi és Juliskája nyert. A Chandos Opera in English kiadványán Sir Charles Mackerrons vezényel, közreműködik Sarah Coppen, Diana Montagne, Sarah Tynan, valamint a New London Childrens’s Choir és a Philharmonia Orchestra. A legjobb filmzenealbum a Love (The Beatles), a legjobb betétdal a Dreamgirls című musicalből a Love You I Do lett.

1948 óta adják át a Brit Televíziós és Filmművészek Szövetségének (BAFTA) díját. A zenés műfajból két kategóriában (jelmez, smink és haj) jelölték a Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya és egyben (stílszerűen: smink és haj) a Hajlakk című filmeket, a jelöléseket azonban nem tudták díjra váltani ellentétben a magyar mozikban tavaly június óta játszott Piaffal. A francia alkotást hét kategóriában nominálták, s a legjobb jelmez, smink és maszk, filmzene „szakmai” díjai mellett Marion Cotillard-t szavazták a szövetség tagjai a legjobb színésznőnek, aki nemcsak a briteket, hanem a hollywoodi külföldi tudósítókat és az Amerikai Filmakadémia tagjait is meggyőzte. Mérlege tehát három jelölés, három győzelem. Rajta kívül még a Piaf sminkesei is hazavihettek egy Oscart.

Bár a Golden Globe-gála az írósztrájk miatt idén elmaradt, a kategóriagyőztesek, köztük a Sweeney Todd alkotói (legjobb zenés film/vígjáték), a Mrs Lovettet játszó Helena Bonham Carter (legjobb női mellékszereplő zenés filmben/vígjátékban) és a már említett Marion Cotillard (legjobb női alakítás zenés filmben/vígjátékban) postán vagy futárral megkapták a földgömböt mintázó szobrot. A nagy vesztes az 1988-as film, a Hajlakk remake-je lett, amely sem a zenés filmek/vígjátékok közt nem tudott diadalmaskodni, és minden bizonnyal szomorúan nézte a tévét otthon az alakításért jelölt ifjú felfedezett Nikky Blonsky és a harminc év után újra musicalszerepet játszó John Travolta.

Harmadik alkalommal sem váltotta jelölését Oscarra Johnny Depp, a Sondheim-musical filmváltozatának látványáért azonban Dante Ferretti és Francesca Lo Schiava összeszokott párosa megkapta a jól megérdemelt díjat.

Az animációs rövidfilmek között a Suzie Templeton és Hugh Welchman készítette Péter és a farkas győzött.

A legjobb filmzenéért (Vágy és vezeklés) Dario Marianelli, a legjobb betétdalért, a Once-ban hallható Falling Slowly-ért Glen Hansardot és Marketa Irglovát díjazták. A szokásos tiszteletköröket mellőzően ír-cseh páros arról beszélt, hogy ez az Oscar azt mutatja, a független zenészek is álmodhatnak nagyot.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.