Zenés színház

A kiteljesedés útján

2014.10.24. 10:49
Ajánlom
Nagy szerepek várják. Boldog és kiegyensúlyozott. Eredetileg nem operai pályára készült, jóllehet sokan mondták neki, hogy szép hangja van. Egyszer a zenei könyvtárban – lényegében találomra – választotta ki Komlóssy Erzsébet árialemezét. Meghallgatta, és eldöntötte: énekesnő szeretne lenni. Gál Erika, a 2014-15-ös évad Kamaraénekese jól választott: hivatást és mestert is. Példaképe haláláig mentora és „anyai jó barátja” volt…OPERA MAGAZIN

- A Simándy Józsefről elnevezett énekverseny volt az egyetlen, amin 1998-ban elindultam. Komlóssy Erzsébet volt az egyik zsűritag, aki megjegyezte: "Itt az utódom!" És felajánlotta, hogy foglalkozna velem. Rengeteget köszönhetek neki. Debrecenből kerültem Budapestre, ahol nemcsak a tanárom, hanem a pótanyám is lett. Naponta jártam hozzá. Rögtön az első órán kijelentette: "Ha azt hiszed, hogy valaha szólni fogok az érdekedben, el se kezdjünk együtt dolgozni. Én csak a tudásomat adom, azzal kell, hogy boldogulj." Ez annyira így volt, hogy amikor előénekeltem az Operában, Erzsébet - aki énekmester volt ott - nem engedte, hogy ráírjam a nevét a jelentkezési lapra. Nem akarta, hogy előnyt élvezzek miatta. Azt mondta, ha felvesznek, akkor majd elmondhatjuk, hogy tanított. Nyolcvanadik születésnapi koncertjén én kaptam tőle az első Komlóssy-díjat, és megint megerősítette: engem tart utódjának. Ez rám nézve óriási felelősséggel jár. Persze édes teherről van szó.

- Október 31-én az Erkel Színházban lesz az Oberfrank Pál rendezte új Carmen premierje.

- Elfogult vagyok a Carmennel, hiszen ez volt életem első főszerepe 2002-ben. Ezt is Erzsébettel tanultam. Kemény harcaink voltak. Mögötte több száz előadás tapasztalata... én pedig meg akartam váltani a világot. Nehezen jutottunk dűlőre. Azóta is azt gondolom, hogy mindenki a saját nőiességével tudja jól megformálni ezt a szerepet. Tőlem nagyon idegen a tenyeres-talpas, közönséges, lábat széttevő Carmen. Szinetár tanár úr instrukciója szerint Carmen elérhetetlen istennő: természetes, szabad. Egy huszonéves lány persze másként hívja fel magára a figyelmet, mint egy harmincas évei közepén járó nő, akinek sokszor elég egy szemvillantás a csábításhoz. Reményeim szerint az én Carmenem folyamatosan "fejlődik", és mindig más, mert én is változom.

- Az Aida Amnerise viszont új szerepe. Most jött el az ideje?

- Petrovics Emil korábban már felajánlotta. Bármennyire fájt is, hiszen egyik szerepálmomról volt szó, akkor elengedtem. Erzsébet óva intett: még ne! Hiányoztak a lépcsőfokok, amelyek az elénekléséhez, a megformálásához szükségesek. Szülés után a hangom erősödött, sötétedett. Rengeteget dolgoztam, technikailag fejlődtem. Immár jöhetnek ezek a nagy szerepek. Amneris pedig egy csoda. Izgalmas, sokszínű... és nagyon nehéz. A Don Carlos Ebolijához képest is. Zeneileg és színészileg egyaránt nagy kihívás, gyönyörű feladat.

- A Rajna kincse Erdáját alakítja az Operában induló új Ring "előestéjén". Érdekes módon rendszeresen megtalálja e mély altszerep.

- 2001-ben énekeltem először, ezzel nyertem el a Wagner Társaság bayreuthi ösztöndíját. Egyszer Anna Reynolds tartott kurzust az Operában, én Erda monológját vittem. Meghallgatott, aztán megkérdezte: "Ugye, tudod, hogy nem vagy alt?" Elkezdett skáláztatni, s amikor már a háromvonalas oktávban jártunk, magabiztosan mosolygott: "Na, megmondtam." De amikor "leszálltunk" és a kis oktávban is énekeltem neki egy C-t, elbizonytalanodott. Éveken át így volt, nem tudtak besorolni; bármelyik irányba skáláztam, nekem jólesett. Amikor két éve a Siegfried Erdáját először próbáltam a Müpában, Fischer Ádám is megkérdezte tőlem, hogy milyen hangfaj vagyok. Mondtam, hogy döntse el ő; én nem gondolkodom kategóriákban, csak szeretnék jó énekesnő lenni. Három-négy hónappal korábban a Tannhäuserben a szoprán verziójú Vénuszt énekeltem. Erre Ádám megjegyezte: "Jó, akkor olyan vagy, mint Christa Ludwig." Jólesett a célzás. Lent és fönt is kényelmes az éneklés. Nem tehetek róla, ez isteni adomány, de természetesen sokat gyakorolok, hogy szinten tartsam.

- Öröm látni a derűjét, azt, hogy a helyén van. Rengeteg a feladata. Nem tart attól, hogy túlvállalja magát?

- Imádok énekelni! Ez nemcsak a hivatásom, hanem a család mellett az életem értelme is. A szülés után nehéz volt a visszatérés. Nem úgy alakult a pályám, ahogy elképzeltem: nem jöttek azok a szerepek, amelyekre vágytam, amelyeknek már itt lett volna az idejük. Nem titok: rossz volt. Most viszont tényleg egymást érik a feladatok. Nyár elején például öt produkciót próbáltam párhuzamosan. Persze nehéz, ugyanakkor hatalmas öröm mindez, ami rengeteg energiát ad. Izgalmas az új szezon, abból a szempontból is, hogy a nagyfiam elkezdi az iskolát, úgyhogy kicsit át kell szerveznünk a családi életünket. Nekem az évad elején már jönnek az Ebolik, a Carmen-próbák, a Falstaff... sok minden. De ahogy említettem, ez tesz igazán boldoggá.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.