Zenés színház

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

2024.04.11. 11:55
Ajánlom
Idén visszatérő vendégnek örülhet a VeszprémFest közönsége, július 17-én ismét José Cura ad koncertet, aki már a kezdetektől rendszeresen fellép a neves fesztiválon. A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel az argentin dalokra és operaáriákra épülő műsorról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.

Az utóbbi években sokat hallhattuk Magyarországon, a VeszprémFestnek pedig régóta visszatérő vendége. Hogyan vált ilyen szorossá a kapcsolata az országunkkal?

Nehéz elmagyarázni, kihez, mihez kezd vonzódni az ember, de ez talán nem is baj. 2000-ben léptem fel először Magyarországon, így

jövőre lesz az „ezüstlakodalmam” a magyar zenei családommal, huszonöt éve tart a fantasztikus együttműködés.

A VeszprémFesten tartott koncertem pedig a huszadik évfordulóját ünnepli annak, hogy zenei barátságot kötöttem ezzel a csodás várossal, amelynek díszpolgára is vagyok, a fesztivált ugyanis mi nyitottuk meg Kocsis Zoltánnal, 2004-ben.

A koncert leírásában az áll, az elhangzó műveket kifejezetten erre az alkalomra válogatta össze. Mit fogunk hallani?

Mivel már háromszor léptem fel a fesztiválon, vissza akarom idézni a legelső, 2004-es koncert hangulatát, ami egy igen eklektikus előadás volt, nem csak a szokásos operaáriák hangoztak el. Rahmanyinov 2. zongoraversenyét vezényeltem, amelyben Kocsis volt a szólista, ő pedig az operarészleteket, amiket én énekeltem. A két következő koncert (2010-ben és 2018-ban) az operarepertoárra épült, olyan kiváló kollégákkal léphettem fel, mint Komlósi Ildikó, Rost Andrea, Miklósa Erika vagy Ramón Vargas. Most pedig büszke vagyok arra, hogy az első részben a szülőföldem dalait mutathatom meg, a fantasztikus cseh gitárművész, Barbora Kubikova, régi barátom, a kiváló zongoraművész, Bizják Dóra és a Mendelssohn Kamarazenekar kíséretével. Majd a második részben operarészleteket adunk elő az egyik kedvenc szopránom, Pasztircsák Polina közreműködésével, a kibővített zenekart pedig Mario De Rose vezényli.

VF2024_Jose_Cura-1-115319.jpg

José Cura (Fotó/Forrás: VeszprémFest)

Gyakran énekli szülőföldje, Argentína muzsikáját. Mennyire hatott önre ez a zenei világ gyermekkorában?

Fiatalabb koromban csak néhány ikonikus argentin dalt ismertem. A családom száz százalékban európai gyökerekkel rendelkezik, még ha a szüleim büszkén vállalták is, hogy ők már Argentínában születtek, a nemzetközi zenei életet sokkal jobban követték. 1999-ben lettem szimbolikus értelemben Argentína kulturális nagykövete, amikor az Anhelo című lemezem megjelent –

ekkor kaptam két nagy doboznyi kottát és egy levelet egy kiadótól, amelyben megkért, legyek ennek a rendkívüli zenének a zászlóvivője.

Azóta is turnézom a dalokkal, vagy zongorakísérettel vagy a saját hangszerelésemben, kamarazenekar közreműködésével éneklem őket. Mikor nemrég megkértem a szóban forgó kiadót, vegye fel ezeket a feldolgozásaimat a katalógusába, visszautasított. Ennyit a háláról… De zenei testvéreim, a komponisták nem felelősek a kiadók ügyes-bajos dolgaiért, úgyhogy büszkén fogom énekelni ezeket a nagyszerű műveket, amíg ki nem fogy a levegő a tüdőmből!

Mennyire könnyű vagy nehéz belebújni egy figura bőrébe, amikor a koncerten csak egyetlen áriát énekel a szerepből?

Egy énekesnek vagy egy színésznek ez a legnagyobb kihívás, egyszersmind a legragyogóbb érzés is a pályája során. A karakterré való átlényegülés lenne igazából a modern opera lényege, nem pedig az, hogy a rendező úgy dolgozza fel a traumáit, hogy értelmetlen előadásokat hoz létre a közönség pénzéből. Persze nem könnyű egy másik emberré válni egy ötperces ária erejéig, amennyiben nincs valakinek elegendő tapasztalata a szerep egészéről, hogy képes legyen kiemelni belőle a megfelelő pillanatot, és közvetítse az ahhoz tartozó érzelmeket. Persze nem minden áriában kell színházi szempontból is elmélyülni ahhoz, hogy tetsszen a közönségnek. Ha Otello halálát énekled, át kell élni mindazt, amin a szereplő keresztülmegy, de a Nessun dormában elég csak hosszan tartani az utolsó hangot. (nevet)

Említette, hogy a koncerten Pasztircsák Polina lesz a partnere, akivel már többször léptek együtt színpadra.

Polinára nagyon kedves kollégaként gondolok azóta is, hogy 2015-ben együtt énekeltünk az Otellóban, a Magyar Állami Operaházban. A spontán módon kialakult szakmai barátság, ami akkor létrejött köztünk, azóta csak erősebbé vált. Együtt mutattuk be a Te Deumomat az Enescu Fesztiválon, és tavaly a darab cseh premierjén is ő énekelt, a hatvanadik születésnapom alkalmából rendezett koncerten. Remélem, hamarosan Magyarországon is előadhatjuk ezt a kompozíciómat. De én vezényeltem azt az előadást is, amelyben Polina Puccini A fecske című művének főszerepében debütált, most pedig a VeszprémFesten léphetünk újra együtt színpadra.

VF2024_Jose_Cura-5-115320.jpg

José Cura (Fotó/Forrás: VeszprémFest)

A saját kompozícióiban nagyon eltérő zenei világokban merül el ahhoz képest, amilyenekkel előadóművészként foglalkozni szokott. Például a Requiemje nem követi a műfajnak azt az olasz hagyományát, amely áriákra és együttesekre építi a darabot. Mit gondol, túlságosan korlátozottak egy énekes lehetőségei, hogy annyiféle zenével foglalkozzon, amennyivel szeretne?

Minél színesebbre akarod festeni az életed vásznát, a kreativitásodnak annál nagyobb palettára van szüksége. Ez persze nem azt jelenti, hogy az éneklés nem lehet elég, ha valaki úgy dönt, nem szeretné tovább tágítani a rendelkezésére álló spektrumot, de meglepő, hogy

miközben más művészeti ágaknál elfogadott, hogy valaki több különböző tevékenységre is specializálódjon, a klasszikus zenében a sokoldalúság még a 21. században is gyanakvást szül.

Eltartott pár évig, hogy az olyan fenntartásos véleményektől, hogy „Cura az, akinek mindent ki kell próbálnia”, eljutottunk odáig, hogy már azt mondják: „Cura mindenhez ért, korunk Da Vincije”. De nem panaszkodom, ezt magamnak köszönhetem. Csak néha eltűnődöm, milyen sok tehetséget veszíthetünk el a társadalmi korlátok miatt. Nagyon aktuális kérdés, hogy milyen mechanizmusok irányítanak minket szinte az élet minden területén.

Közismert, hogy sokat foglalkozik olyan társadalmi kérdésekkel, mint például a szegénység vagy a migráció. Mit gondol, hogyan teheti a művészet jobbá a világot, és mi az, amit a híres művészeknek a hivatásuk gyakorlásán túl még tenniük kell?

Egy hírességre az emberek jobban odafigyelnek, divatos kifejezéssel élve nevezhetjük őket „influencereknek”. Ezért nagy felelősséggel jár, amikor az illető mond vagy tesz valamit, a hatását pedig felhasználhatja arra is, hogy szemetet adjon el, vagy hogy elültessen egy gondolatot a kollektív tudatban, ami aztán következmények egész lavináját indítja el.

Az eredmény lehet pozitív vagy negatív attól függően, hogy az ember milyen morális iránytűvel rendelkezik.

De egy szempillantás alatt mennyi minden megváltozhatna, ha a különféle területek influenszerei képesek lennének a bűverejüket a társadalmi felelősségvállalás érdekében használni! Nevezzen csak idealistának…

José Cura estje

július 17. 20:00, História Kert, Veszprém

További részletek itt érhetők el. >>>

Fejléckép: José Cura (forrás: VeszprémFest)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.